OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
VÉSZKIJÁRAT sorozat
VÉSZKIJÁRAT sorozat : Az osztály vesztese

Az osztály vesztese

  2018.04.15. 05:53

11 éves kortól
https://www.pagony.hu/resources/images/fp/kx/o1/post_side/az_osztaly_vesztese_borito_200.jpgÍrta: Wéber Anikó
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2016
Oldalszám: 212
 
Az éjszaka leple alatt furcsa kép kerül az osztály facebook oldalára: esetlen alak minion­jelmezben, felette a falra írt felirat:
Az osztály vesztese!
 
Az osztályfőnök tombol, a diákok gyanakodva méregetik egymást.
Tettesnek se jó lenni, de áldozatnak még rosszabb.  gyerek életét ismerjük meg mindenestül, miközben velük izguljuk és szorongjunk végig ugyanazt a pár napot a felkeléstől a feleltetéseken át a napköziig.
Vajon ki tette és miért?

 

Szerinted milyen érzés az osztály vesztesének lenni? És milyen lehet mást megalázni, aztán némán sunnyogni a padban? Miért bántjuk egymást? Muszáj szeretet nélküli hatalmi harcok színtereként elfogadnunk az iskolát, vagy tehetünk érte valami?
Naná, hogy tehetünk! Sőt, kutya kötelességünk!

A jóra törekvés, mások és saját maga szeretete minden kisgyerekben ott bujkál. Épp annyira, mint a a gonoszkodás, ha őt is zaklatják.

Az iskolai bántalmazás mára (kár áltatni magunkat) teljesen hétköznapi esemény Magyarországon. Ez pedig egy merész és érzékeny bullying könyv pont annak a 11-18 éves korosztálynak, akik előtt a téma gyakran kimondhatatlan, tabusított. Pedig ebben élsz! 
 
Hajdu Zsanett
 
Bántani és bántva lenni

Kora ősszel jelent meg Az osztály vesztese című könyv, és nagyon gyorsan óriási port kavart. A publicista, napközis tanárnő, Wéber Anikó tollából született mű érzékenyen mutatja meg az iskolai bántalmazást, és nem hagyja ki a történetből a családi környezeteket sem. Feszesen, pontosan tapogatja ki a gyerekek belső világát. A mély empátia ugyanakkor nem könnyíti meg az olvasó dolgát, gyorsan a mélyre ránt.

A szöveg mégsem a témája miatt lehengerlő, bár meg kell hagyni, hogy a magyar gyerekirodalomra egyáltalán nem jellemző ez a fajta társadalmi rexlexió. De akkor mitől olyan ütős a regény, hogy egyszerűen nem bírtam egyben végigolvasni, és már az első húsz oldal után sírnom kellett?

A merész témavállalás és a szuperül felépített sztori mit sem érne, ha nyelvileg nem lenne zseniális. Amikor Wéber Anikó fájdalomról ír, nem terjeng, pont annyi van a papíron, amennyi egy ötödikes gyerekben végigszalad. (Mert kevés az olyan ötödikes, aki olyan szívesen „van együtt” a megalázottságával, megbántottságával vagy gyengeségével.) Sokkal nagyobb és erősebb a csend, az űr, amire a szöveg rámutat, mint maguk a szavak, amikkel ezt teszi.
 
Nyersen őszinte? A kisiskolásokban, a gyerekekben pont ilyen egyértelmű felismerések, nyílt és tiszta gondolatok szaladnak végig. Teljesen átlagos osztályról beszélünk, teljesen általános felismerésekkel: elvált szülők, költözések, anya Londonban, nincs vacsorára pénz, túlsúly, dadogás, gyenge, kicsi termet, bezzeg a bátyád, hatalom, erőfölény, rossz házasság… Bizony, ha nem ugyanonnan startolnak a gyerekek, hamar beindul a posztok kiosztása. És hamar védeni, fedezni próbálják azt, amiről nem szeretnék, hogy kiderüljön az osztály előtt, mert lehet, hogy még otthon sem olyan egyértelmű, kibeszélt a téma. Amikor leosztják, hogy ki milyen, előkerülnek a maszkok és a skatulyák, már csak védeni próbálják magukat a diákok. Ilyenkor már ki is zárják azt, hogy felvállalják, hogy ők milyenek, hogy kibontakoztassák az értékeiket, és ezek mentén kedveljék meg egymást.

De mi van, ha ezt igyekszel elkerülni? Maradhat valaki láthatatlan az osztályban?

Persze! Bár azt már nem mondanám, hogy ez olyan jó érzés, és megoldja a problémát. Ha valaki láthatatlan: nem kiemelkedően jó tanuló, nem rossz és nem jó, nem viselkedik feltűnően, csak jelen van. De ez éppen annyi, mintha ott sem lenne. Ha lóg az óráról, senkinek, még a tanárnak sem tűnik föl. Semmi olyan nincs benne, aminek kapcsán a világ, az iskola, az osztály azonosítani tudná valamivel. Valamivel, ami persze nem is ő, de egy ilyen fajta rendszerben mégis meghatározza, címkét tudna rakni rá.

De ha nem veszik észre, hogy nem vagy ott, van értelme ott lenni egyáltalán ilyen módon? Van így értelme?

Tény, hogy félnek a gyerekek a skatulyáktól, de aki nem akar láthatatlan lenni, gyorsan és eredményesen elégszik meg velük. Még ha valami ostobaságból, sértésből fakad is, legalább észrevették! Számon tartják, és valahogyan viszonyulnak hozzá. De ami talán még fontosabb, ezekkel a szerepekkel legalább lehet játszani. A kövér fiú lehet az osztály bohóca. Sőt: ezek a szerepek olyan dolgokat fedhetnek el, amik sokkal cikibbek lennének. Akinek nincs mit ennie vacsorára, boldogan elégszik meg „az osztály legvadabb fiúja” címmel. Ha valakinek az apukája belenyomta a fejét a borsófőzelékbe, lehet, hogy inkább füllent, ha erről kéne az osztálytársainak beszámolnia, és ő lesz a „hazudós lány”. A bélyegek, ha más nincs, meg is védenek.

Ebben a történetben sok ponton elsírhatod magad. Nem tudsz kívül maradni. A szöveg nagyon cselesen váltja a nézőpontokat, fejezetről fejezetre bújhatsz egy-egy szereplő, az osztály egyik tagjának a bőrébe. A világ pedig, akár az osztály, nagy és színes, sokan vagyunk sokfélék, és, ha a gyerekek nem érzik magukat teljesen elfogadva és biztonságban, egy pillanat alatt tudattalan vagy tudatos bántalmazókká válhatnak. Mind mások vagyunk. És ez persze ijesztő. Mert az én másságom identifikál. És mi van akkor, ha pont az én másságom a ciki. És a legszörnyűbb, hogy ezeket a szerepeket még csak nem is nem is a gyerekek találják ki!

Bizony ezek az ideák onnan kerülnek a fejükbe, hogy a világ azt mondja nekik: „Ez így normális.”


Nem, nincs "normális". Mindenkinek (minden szereplőnek) vannak gyengeségei és mindenkinek vannak értékei. Minden gyerek élt át traumát, persze ezen a ponton bőven beszélhetnék fokozatokról. A legnagyobb baj, hogy mindez nem hangzik el. Gyakran sem az iskolában, sem otthon. Pedig, nem ártana tudniuk, hogy semmi ciki nincs abban, ha nem tudsz szépen beszélni, ha válnak a szüleid, vagy, ha egyszerűen kis termetű és gyenge fiú vagy. 

Az osztály vesztese egy csodálatos regény, ami olyan tükröt mutat magyar iskolának, mint semmi más. 

Egy gyerek maszkot húz az áldozatára, felírja az osztály falára, hogy "Az osztály vesztese!" és kiposztolja Kukorica Jancsi (az irodalom óra) facebook falára. 

De ki tehette és miért?

Innen indul a történet. Mivel fejezetről fejezetre új gyerek bőrébe bújik az olvasó, kiderül, hogy nincs is olyan éles határ áldozat és elkövető között. A bántalmazás nap mint nap, csengetéstől csengetésig számtalanszor előfordul megannyi változatot produkálva.

Az egyetlen, amit az ember tenni tud ebben a helyzetben: odafigyel, jelen van és őszintén elmondja mit gondol a helyzetről! Mindenről! De ez nem olyan egyszerű. Ehhez óriási önbizalom kell. Vagy legalább annyi, hogy más bízzon a gyerekben feltétlenül. A jó hír pedig itt kezdődik: ha valaki, a szülő tud segíteni! Ha a te gyereked is kisiskolás, és sejted, tudod, hogy nap mint nap embert próbáló helyzetekben kell evickélni az iskolai életben, az első dolog, amivel segítheted, hogy maximálisan szereted és bízol benne. Ez a bizalom alapja, és, ha szerencséd van, akár még a gongjaiba is beavat a (kis)kamasz kora ellenére. Ha pedig ez is megvolt, jöhet a türelmes figyelem, a meghallgatás. 

Fontos továbbá, hogy ha itt ezen a ponton kiderül valami, semmi értelme patáliázni egy nagyot. Ez neked fontos, hogy azt mondhasd, te megvédted. Először is egy ilyen ponton, mielőtt kiakadnál, ne felejts el továbbra is a gyerekedre figyelni! Vedd számításba az érzéseit a sulival, az osztálytársaival kapcsolatban, és őt segítsd abban, hogy megoldja a problémáját. Neked nem helyette kell győznöd, hanem őt kell támogatnod és biztosítanod. Ez a sikeres szocializáció egyik alapja.

A szocializáció a legkeményebb feladat az iskolában. Ha ez nem megy, hiába jó a matek házi, vesztes vagy. Vagy fordítva: ha nem megy a matek házid, lehet hogy arra kéne rájönni, miért vagy képtelen koncentrálni akár egy percig is, mert bizony így is vesztes vagy. Legalábbis minden helyzetben, amikor előkerül a matek, így érzed.

Ez a könyv kötelező olvasmány mindenkinek, aki már volt ötödikes! Olyan pontokra tapint, amik alól nem lehet kibújni, egyszerűen, aki itt él, aki nem tud nem kapcsolódni és azonosulni a szöveg egyes nézőpontjaival. Kötelező azoknak, akik iskolában dolgoznak, vagy van sulis gyerekük. Egészen más szemmel nézel majd a helyzetre!

Mert a szöveg annak ellenére, hogy levisz a mélybe, és fájó pontokat lokalizál, megoldást és feloldozást kínál. A helyzetükkel, fájdalmukkal és bánatukkal nincsenek egyedül a gyerekek, ha Az osztály vesztesét olvassák, az empátia és a szeretet úttörője a könyv, ami a gyerekeknek egy nehéz iskolai környezet után óriási megtapasztalás. Mert a másik dolog, amivel segíteni lehet a helyzeten: a mese, az irodalom. A terápiás, érzelmileg fejlesztő hatásairól nem lehet eleget olvasni. 11-12 éves gyerekekkel lehet és kell is az osztályban folyó dinamizmusokról együtt olvasni és beszélni. Mert akár hiszed, akár nem, jobb neki, ha biztonságos körülmények között, a könyvek, az irodalom világában feloldozást kaphat. Az irodalom az, ami úgy tud a gyerekeknek tükröt mutatni, hogy fájó felismerések nem élesben vele történnek, hanem a fantázia univerzumában. Ha pedig a gyerekednek olyan könyvet adsz, ami pont róla szól, az ő nyelvén mesél olyan történeteket, amikben azonosulási pontokat talál, nagyon sokat könnyítesz a helyzetén! Ez az, ami átsegít, sőt a jellemfejlődés szerves része. 

Ha úgy érzed, kemény a téma, gondolj arra, milyen lehet kisiskolásként ma a Kincskereső kisködmönt olvasni? Úgy gondolom, komoly, nehéz témákat érdemes a könnyű, otthonos nyelven tálalni a gyerekek felé. Az ő életük ugyanis épp olyan fontos és komoly témákba ütközik, mint minden emberé. Ezeket pedig a legegyszerűbb az ő nyelvükön úgy átgondolni, hogy ők is értsék. És, ha ez már megy, ha ebbe a dialógusba belejöttek, jöhetnek a klasszikusok minden mennyiségben!

Az iskolai bántalmazás pedig sajnos egyszerűen elkerülhetetlen. Vess egy röpke pillantást a KSH táblázatára:


ksh
 

"Jelenleg a nappali oktatásban 773 ezren tanulnak. (...) A napközis ellátást a tanulók 44%-a veszi igénybe, az iskolai étkeztetésben részesülők aránya pedig 67,4%. Mindkét mutató több mint 1 százalékponttal emelkedett tavaly óta." - írja a olvashatod az Oktatási Adatokat 2009/2010-ből

Ez azt jelenti, hogy átlagosan egy 34 fős osztályban egy gyerek biztos, hogy el van hanyagolva. Egy osztályban egy gyerek, akit a Gyermekjóléti szolgálat számon tart!

Hányan vannak, akiket nem?

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?