A nagy utazás 2012. decemberében jelent meg a Pozsonyi Pagony kiadónál, és formátumát tekintve nem illeszkedik az első részhez. A célközönsége is részben nagyobb korosztály (négy évtől ajánlja a kiadó), lévén, hogy ez már nem képeskönyv, de gazdagon illusztrált mesekönyv öt történettel. A nagy utazás a négy új meséhez ötödikként (sorrendben elsőként) a Róka és Egér új otthont keres teljes szövegét (és képi világát) is átvette, bekebelezte, ami egyrészt érthető kiadói fogás, hisz azok a gyerekek már igencsak megnőttek, akik a kezdeti kalandokat olvasták, másrészről viszont a még kapható Róka és Egér létjogosultsága kérdőjeleződik kicsit meg.
Paulovkin Boglárka képvilága megnyerő, gyerekbarát világ. A Róka és az Egér gyakorlatilag egyetlen vonalvezetéssel készült figura, mintha megálmodójuk arra is figyelt volna, hogy az őt barátjukká fogadó gyerekek könnyen elsajátíthassák, hogyan lehet újra és újra felidézni a rajzpapíron a könyvbéli két hőst. Az állatfigurák egyszerűsége ugyanakkor művészi igényű rókát és kisegeret eredményez, mégpedig a meseillusztrációk modern korszakából, friss, színes, letisztult, nagyon szerethető szereplőket.
A nagy utazás című mesekönyv részben Budapesten játszódik, az öt történet egyikében a magyar főváros néhány ismert helyszínén csatangol Róka és Egér. Felbukkan a villamos, a troli, a metró, egy nagy pályaudvar (a Keleti pályaudvar?), a pesti bérházak romantikája, a Budavári sikló, a Vár, a Duna, a Mátyás-templom. Budapesti lakcímük is egy létező, terézvárosi utcában van, a Nefelejcs utca 30. szám alatt.
A Mosonyi Alíz-féle, 1982-es, frappáns Budapesti mesék (Móra) óta és főként a közelmúltban sorjában születtek a fővároshoz kötődő gyerekkönyvek. A teljesség igénye nélkül íme néhány közülük: a kiadvány formátumából adódóan elsősorban óvodásokat megcélzó Gyere velem Budapestre! című leporelló Nyulász Pétertől (Color Plus kft.) könnyed, szerethető, humoros szöveggel, verses formában csalogat városnéző körútra, ahol sok-sok látványosság kerül terítékre. A Scolar Kiadó ifjúsági könyve, a Budapesti kis boszorkány (Bosnyák Viktória – Stany Spote), ami angol nyelven is megjelent, szintén ismert helyszíneket jár körül egy kislány, Lizi szemével, kellően misztikus, boszorkányos körítéssel. Bátky András Pipogya, a budapesti medve című, 8- 12 éves iskolásoknak szóló műve, illetve Berg Judit Két kis dinó Budapesten című könyve szintén állatokat (igaz, láthatatlan, illetve már kihalt, ezért különösen egzotikus állatokat) helyez a fővárosi környezetbe. Mindkettő a Pozsonyi Pagony gondozásában jelent meg. A Két Egér kiadónál pedig pár éve jelent meg a remek Bolyongások Budapesten (Mészáros János, Jánosi-Halász Rita, Entz Sarolta) a magyar gyerekirodalomban hiánypótló művészettörténeti, játékosan didaktikus sorozat részeként. Small Róza Budapesti böngészője pedig a legújabb a témában Kolibritől.
Paulovkin Boglárkánál Budapest nem elsősorban mint főváros, hanem egyszerűen mint város fontos, meg talán hogy még nagyobb legyen a kontraszt a nagy, a lehető legnagyobb város és az erdő, Róka és Egér előző otthona között.
A szerzőnek fontos a Balaton is, az ausztriai síelés (bár nincs kimondva a helyszín, a szövegkörnyezet Ausztriára enged következtetni) meg az erdei túra is, mindegyik egyenértékű történet.
A budapesti epizód a legmozgalmasabb, hiszen Egér elvész a metró forgatagában, ezért egérfelkutató akció indul, ám a végén természetesen minden jóra fordul. A balatoni nyaralás a legromantikusabb közülük (fürdőzés, sátor, szalonnasütés, a csillagos balatoni ég), a téli kirándulás a hegyekben pedig a legtechnikásabb – Egérrel és Rókával együtt még a magamfajta antisíelők is megvilágosodnak bizonyos csúszási technikákat illetően. A zárómese, a Róka és Egér újra az erdőben pedig – csak hogy folytassam az analógiát – a legbúcsúzkodóbb: szívszorító, de logikus kifejletként Róka és Egér újra erdőlakóvá válik.
Paulovkin Boglárka plasztikus, realisztikus képi világa kíséri végig a történeteket. Lekerekített formák és beszédes színvilág jellemzik A nagy utazás illusztrációit. Feltűnő a két könyv, a Róka és egér új otthont keres, illetve a mostani folytatás borítójának a kontrasztja. Míg az előbbi sötétebb tónusú környezetben ábrázolja a vonaton ülő két hőst – hisz a két kis állat, aki még nem tudja, mi következik az erdő után, szorongással teli, ismeretlen útra lépett -, addig A nagy utazás borítója maga a színpompa: vidám narancssárga, vörös, piros dominál, Róka és Egér pedig magabiztosan, céltudatosan megy előre, vállalva a kalandokat, ugyanakkor sejtetve a hazatérést is. A kezdetben passzív, ülő helyzetben ábrázolt kis barátok világot látnak, majd a körutazás utolsó állomásaként visszatérnek az övéikhez, és egy új erdőben új otthonra lelnek. Kiteljesedik a történet, jelképesen bezárul a kör. És ki tudja, még akár újra fel is bukkanhatnak itt-ott, az Egri várban vagy Pécs köves utcáin, hisz annyi még a felfedeznivaló.
Veress Gyöngyi
Forrás: Könyvmutatványosok
|