A CD-MÓDSZERTÁR FELÉPÍTÉSE
Egy CD-MÓDSZERTÁR gyűjteményes anyaga egészíti ki a módszertani kézikönyvet.
A szerző - áttekintve a közelmúlt tantervi, módszertani kiadványait, forrásait, adatbázisait - a legértékesebb segédleteket emelte ki és egészítette ki eddigi jól bevált, módszertani tapasztalataival.
A módszerek, források összegyűjtött tárháza szinte zavarba ejtően gazdag, túlnyomó többségének szakmai, pedagógiai és esztétikai színvonala feltétlenül alkalmas arra, hogy a tantervekben kitűzött célok megvalósítását szolgálja.
|
A CD struktúrája nagyjából követi a kézikönyv tartalmi-szerkezeti logikáját, de annak lehetőségeit a dokumentum adta közlési keretek határáig kibővíti, megkönnyítve ezzel a kézikönyv szakmai-módszertani ajánlásainak gyakorlati megvalósítását.
A kézikönyvhöz hasonlóan a CD anyaga is kettős nevelési területet céloz meg:
-
Egyfelől az olvasásfejlesztés óvodáskori előkészítéséhez és kisiskoláskori lehetőségeihez kíván segédleteket nyújtani, de nem célja, hogy az olvasástanítás, -fejlesztés teljességére irányuljon. Elsősorban ott kíván segítséget adni, ahol még nem eléggé kimunkáltak és automatikusak a különböző források, információhordozók, a könyvtárban és a könyvtár eszközei által alkalmazható módszerek, a tanulói tevékenységek széleskörű bevonása a mindennapi nevelési, tanítási-tanulási folyamatokba.
-
Másrészt a könyvtárpedagógiai program megtervezéséhez és gyakorlati megvalósításához kíván segítséget nyújtani tantervi variánsokkal, tanítási-tanulási programokkal, módszerek, munkaformák, eszközök, jól strukturált feladatsorok és értékelési szempontok ajánlásával.
A Módszertár külön érdeme, hogy a kézikönyvhöz hasonlóan szervesen összekapcsolja a két nevelési területet, megkeresve és megtalálva a közös mezsgyét, a célokat kölcsönösen erősítő feladatokat, tevékenységeket.
Tudjuk, hogy az eredményes könyvtárhasználatra nevelés alapvető feltétele a megfelelő kommunikációs kompetencia, az értő, értelmező olvasás, a szóbeli és írásbeli .kifejezőképesség megfelelő szintje. A jó minőségű olvasás, a biztos szövegértés és szövegalkotás pedig a tanulás, a tudásszerzés, valamennyi műveltségterület, tantárgy eredményes elsajátításának alapja. Az pedig tapasztalatokkal igazolható tény, hogy a könyvtár eszközrendszerének alkotó felhasználásának változatos, színes, a gyerekek életkorához igazodó tevékenységei, munkaformái erősítik az olvasási kedvet, motiválják a tudásszerzés érdekében tett tanulói erőfeszítéseket.
A CD bevezető sorai tájékoztatnak a szerkesztő céljairól, a dokumentum főbb tartalmi egységeiről.
Jó megoldásnak tartom, hogy kézikönyv tartalomjegyzékét követően közli a CD tartalmát, mintegy előrevetítve a tájékozódás további útjait a használó számára.
A szerző így jól egységbe szervezi a két dokumentumot, a kézikönyv fejezeteit követően szinte minden szerkezeti egységhez kapcsolódóan megtalálhatók a gyakorlat számára elérhető és jól hasznosítható fogódzók.

|
|