A) Módszertani segédlet könyvtárostanároknak
A szerző egy nyolc évfolyamra tervezett könyvtárhasználati tanmenet jól strukturált és NAT megfelelő programból részletesebb módszertani eligazítást az első négy évfolyamhoz nyújt.
Ahhoz azonban, hogy részarányosan el tudjuk dönteni az első évek követelményeit értelemszerűen látni kell a teljes alapfokú képzési szakasz folyamatát, azt a célzott teljesítményszintet, ahová a tanulókat el kell juttatni.
|
Az első négy évfolyam, vagyis a bevezető és kezdő képzési szakasz mikro tanterveiről a tematikus és spirális könyvtárhasználati tervezés kapcsán már beszéltünk. Ez a dokumentum képezi a módszertani ajánlások tantervi kiindulópontját. A szerző az egyes évfolyamokhoz készített módszertani segédleteket azonos struktúrában dolgozta ki.
A tanítási-tanulási programot követően a Könyvtárismereti tananyag következik, amely felöleli az adott évfolyam könyvtári, könyvhasználati fogalmait, amelyet a Könyvtári kisokos című fogalomtár anyagára alapozza a szerkesztő.
Az adott évfolyam könyvtárhasználati tananyagának súlyponti elemeit sorra véve értelmezi a fogalmakat, használói tudnivalókat, olykor egy tankönyvhöz hasonló részletességgel. Az értelmezéseket táblázatok, képek, ábrák könnyítik meg. Továbbá módszereket ajánl a szerző az egyes tanegységek feldolgozásához. Például a könyvtári ábécé elsajátításához a demonstrációs tábla állandó jelenlétét és a könyvtári betűrend játékos megelevenítését a jól ismert betűvonat játékkal.
A tanegységek feldolgozásához a szerző gazdag, jól kiválasztott, értékálló forrásanyagokat kínál, különösen a segédkönyvek területén az átlagos tantervi követelményeket is meghaladó mértékben (itt már megjelenik a kézikönyvtár fogalma és az alaptípusokat adattárak, határozók, életrajzi lexikon stb. egészítik ki). Játékos gyakorlatokkal segíti a tananyag rögzítését, alkalmazását. Különösen hatékony feladattípusokat alkalmaz a gyermekek számára készült, illetve ebben az életkorban is jól alkalmazható, általános és szakjellegű segédkönyvtípusok használatának elsajátítása érdekében és a folyóiratok feldolgozásához.
A módszertani segédletek esetenként teljes óraleírásokkal, órajegyzőkönyvekkel egészülnek ki, például a folyóiratok a könyvtárban, a könyv története témakörben. Meg kell azonban említenünk, hogy a történeti bemutatás igénye a módszertani segédletek körében is a könyvtárhasználati képzés kívánatos követelményszintjét meghaladó mértékben van jelen. (Más kérdés, hogy az anyanyelvi képzés egyéb tanegységeihez kitűnően alkalmazható lenne.)
|
|