OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : OKTATÁS - A finn csoda

OKTATÁS - A finn csoda

  2010.12.05. 03:26

A felnőtt magyar lakosság keveset olvas. Évről évre csökken az eladott könyvek száma, pozitív otthoni példa híján meg a gyerekek sem rajonganak az irodalomért. Sőt gyakran hallhatjuk iskolásaink szájából, hogy kimondottan utálnak olvasni, és ha tehetik, a könyvtárakat is messzire elkerülik.

 

A finnek tudnak valamit, mert ott a felnőttek és a gyerekek egyformán szeretnek olvasni. 

 

Már-már közhelyként hangzik, hogy a 21. századi iskolákban másképp kell oktatnunk: képességet kell fejlesztenünk, és nem a minél hatalmasabb tárgyi tudást kell belegyömöszölnünk a diákfejekbe. Az elmúlt évek erőltetett tudásátadása nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Sőt, sikerült elérnünk, hogy Európa egyik legrosszabb oktatási rendszere a magyar legyen. Az UNESCO kimutatása szerint világelsőnek számít Norvégia, utána következnek Dánia, Hollandia, Dél-Korea, illetve Finnország. A 15 éves tanulók körében végzett nemzetközi OECD PISA-felmérés eredményei láttán kénytelenek voltunk szembesülni azzal a ténnyel, hogy hazánk a vizsgálatban résztvevő 32 országhoz viszonyítva meglehetősen alulteljesített: az olvasás-szövegértés terén 23., a matematikai műveltség területén 21., a természettudományos felmérésben pedig a 15. helyen szerepelünk. 

 

Vajon mi az, ami a lista elején szereplő országokban jobban működik? 

 

Az olvasás-szövegértés terén a nemzetközi kutatások szerint első helyen álló finnek már rég kidolgozták, működtetik és folyamatosan újabb ötletekkel fejlesztik komplex olvasási projektjüket. Kezdjük ott, hogy a szülői példa náluk sokkal inkább adott, mint hazánkban, ott a felnőttek valóban olvasnak! Aki pedig járt már finnországi könyvtárban, még katasztrofálisabbnak látja a jelen hazai helyzetet. Ott kormányzati szinten is belátták, fejleszteni kell a könyvtárhálózatot. A gyerekek eleve nem az irodalomtanárukkal látogatnak el először a könyvtárba.

 

Aztán egy átlag finn család apraja-nagyja reggel újságot olvas. Nagy igény van a nem bulvár jellegű napi sajtó olvasására is, szinte mindenki előfizet legalább egy napilapra. Az újságok Olvasói vélemények rovatát mindenki kitüntetett figyelemmel kíséri, a tanulók már az általános iskolában megtanulják, hogyan fogjanak hozzá egy efféle szöveg megírásához. A finn nyelv- és irodalom órákon minden szövegfajta elemzésével foglalkoznak, beleértve a képelemzést is. A filmeket szándékosan nem szinkronizálják, legfeljebb csak aláírást alkalmaznak, így nem csak az olvasást fejlesztik, hanem az idegennyelv-tanulást is segítik. 

 

Rendszeresen beszámolnak a finn napilapok az olvasás megszerettetése terén megvalósított újabb és újabb hasznos és eredményes módszerekről. Az egyik iskolában jó eredményeket értek el azzal, hogy minden reggel olvasással kezdik a napot, a gyerekek ilyenkor egy kicsit megpihennek, megtanulnak koncentrálni, megnyugodni. Egész nap könyvek veszik körül őket, az órai munka után az olvasás segít a lazításban. Egyfajta jutalom ez a gyorsabban dolgozó tanulók számára is. 

 

Az egyik településen olvasásórán a kisiskolások az óvodákban felolvasnak az ovisoknak, máshol pedig az öregek otthonában lakóknak okoznak örömet (és észrevétlenül fejlesztik önmagukat is) az olvasó gyerekek. Felismerték a fiúk tanulmányi lemaradását a lányokéhoz képest, így például a fiúk a számukra érdekesebb témájú és rövidebb szövegeken keresztül barátkoznak az olvasással.

 

A Kaleva egyik cikke hírt ad egy, a WHO által végzett nemzetközi vizsgálat eredményéről, ami arra kereste a választ, hogy az európai országokban mennyi időt töltenek a tanulók az iskolaidő után tanulással, házifeladat-készítéssel. Hazánkban az egyik legmagasabb azon 10-13 éves tanulók száma, akik naponta órákat töltenek el otthoni tanulással, leckeírással. A magyar 13 éves lányok mintegy 50 százaléka, a fiúk 24,5 százaléka fordít naponta három vagy több órát erre a célra. Ez még a kutatásban résztvevő 35 ország átlagát is jóval meghaladja (fiúk: 15,3 százalék, lányok: 24,6 százalék). 

 

Az eredmény elgondolkoztató. Azokban az országokban, ahol a legtöbb időt fordítanak a tanulók a délutáni, esti tanulásra, ott születtek a legrosszabb eredmények a PISA-felmérésekben, míg a finn diákok átlag 1 órát foglalkoznak a házi feladattal, azt is gyakran még az iskolában elvégzik. A finn diákok európai társaikhoz viszonyítva a tévé és a számítógép előtt is a legkevesebbet ücsörögnek.

 

A kutatási eredményekben rejlő látszólagos ellentmondást ők egyszer?en azzal magyarázzák, hogy az iskolában kell megtanítani a tananyagot, a fő elvárás a tanulóktól pedig nem a tények kívülről való megtanulása, hanem a dolgok megértése. 

 

Ellenben mi történik nálunk?

 

A tananyagcsökkentés még csak üres frázis, ami remélhetőleg egyszer végre látványosan be is fog következni. A pedagógus szakmában általános vélemény, hogy a jelenlegi tananyagmennyiség mellett legfeljebb a magolási képességet lehet fejleszteni általános iskolától a felsőoktatásig. Ilyen feltételek között szinte lehetetlen megszerettetni az olvasást, viszont könny? már az általános iskolában egy életre elvenni a gyerekek kedvét a 40 éve jól bevált, valóban értékes, de a mai iskolások többsége számára reménytelenül "bevehetetlen" kötelező olvasmányok segítségével. Ezek hiányában lehet, hogy felnőttként nem fog szépirodalmat olvasni – így se fog –, de legalább nem lesz tabu a könyv a számára. 

 

 

Ha az olvasás probléma, azzá válik az írás, a fogalmazás is. Nincs minta a fejekben, ha csak az iskolában lát leírt szavakat a gyermekünk. Nehéz megtanulni a helyesírást, ha nincsenek kész panelek a fejünkben, amelyeket az olvasással öntudatlanul is rögzítünk. 

 

Az olvasás és szövegértés hiánya beláthatatlan következményekkel is jár: könnyen a közélet, elsősorban a média és a politika manipulálásának áldozatává, tehát engedelmes fogyasztóvá és választóvá teszi az embereket. 

(a szerző pedagógus)

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?