HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (1) - Harry Potter-láz
Könyves blog 2012.07.20. 08:42
A Harry Potter-láz a harmadik kötet megjelenése után tört ki. 2000-ben az ifjúsági és gyermekkönyvek forgalma az összforgalom 4,8 százaléka volt, 1999-hez képest megduplázódott (ebben az évben jelent meg itthon a HP második, harmadik és negyedik kötete). A gyerekkönyvek piaci szegmense innentől szárnyalt: 2001-ben az összforgalom 9,40 százalékát tette ki, amely szintén majdnem a duplája az előző évi adatoknak. Az első öt kötet pedig elérte az egymilliós eladott példányszámot. 2006-ban, a hatodik kötet megjelenésekor már 11,8 százalékára nőtt az ifjúsági könyvek piaci részesedése.
Jól látható a különbség: a következő, Potter nélküli évben ez a szám 9,8 százalékra esett vissza. A Harry Potter és a Halál Ereklyéi megjelenésének évében a gyermek- és ifjúsági könyvek piaca 30 százalékos növekedéssel, 2 milliárdos forgalom-bővüléssel az összforgalom 12,7 százalékát érte el, 8.591.176.000 Ft-tal.
A növekedés pedig a következő évben is folytatódott, Harry Potter tehát megtanította olvasni a gyerekeket.
|
A KSH adati szerint 30,5 százalékkal többet költöttünk gyermekeink olvasmányaira 2011-ben, mint egy évvel korábban, és ez még mindig Rowling hatása. Egy másik statisztika szerint pedig a magyar diákok háromnegyede olvas magától naponta, ők nagyrészt a HP-generáció tagjai, akik együtt nőttek fel az első kötetben még csak 11 éves Harryvel, és olvasták végig történetét a vastagodó kötetek ellenére (az első regény 300 oldalához képest az ötödik már közel 800 oldalas). Ezzel szemben a magyar felnőttek viszont mindössze húsz százaléka tekinthető olvasónak (aki legalább havonta egy könyvet elolvas).
A kiadók is rákaptak a gyermekirodalom ízére, az utóbbi években egyre nagyobb szerepet kapnak a 6 év fölötti gyerekeknek szóló könyvek, és a gyermekköny-eladási statisztikákban is megmutatkozik a növekvő olvasási kedv. Idén például a Magvető nyitott a gyerekkönyvek piaca felé többek között Darvasival és Ulickajával, és az illusztrációk minőségére is egyre nagyobb hangsúly kerül. 2005 óta összesen 30 százalékkal nőtt az egy évben kiadott gyerekkönyvek száma, a korcsoportokat vizsgálva pedig szintén nőtt a 6-14 éveseknek szóló könyvek aránya mintegy 4 százalékkal, a 14 év fölöttieké pedig 7 százalékkal.
J.K.Rowling sorozata megváltoztatta nem csak a könyveladási adatokat, hanem több generáció olvasási szokásait is. Ezt persze nem csak a könyveknek köszönhetjük; az évszázad legsikeresebb filmjeinek listáján a Harry Potter-filmsorozat összes része befér a top25-be, az utolsó felvonás pedig a negyedik helyet foglalja el. A Harry Potter-sorozathoz kapcsolódóan rengeteg terméket készítettek, így összesen 15 milliárd fontnyi értéke van a Harry Potter márkanévnek.
Harry és barátai persze még mindig képesek csodákra: az idén márciusban kiadott ekönyvek – a piac szereplőit is meglepve – egymillió fontos hasznot produkált három nap alatt.
|
|