OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : KÖTELEZŐ OLVASMÁNY (1) - Kit érdekel a kötelező olvasmány?

KÖTELEZŐ OLVASMÁNY (1) - Kit érdekel a kötelező olvasmány?

Könyves blog  2013.07.05. 14:52

Hosszú mondatok, ismeretlen szavak: a diákok számára így jelennek meg a kötelező olvasmányok, amelyeket nagy részük nem is olvas szívesen. Pedig ma is vannak könyvmoly diákok, csak ők másra kíváncsiak. 
 

Kincskereső kisködmön: ma is ez az első kötelező olvasmány a legtöbb általános iskolában – általában a harmadik osztályban ezzel kezdenek a diákok. Ebben a könyvben átlagosan 11,2 szóból áll egy mondat, nyelvezete pedig igen távol áll a mai 8-9 éves gyerekekétől, akik nem értik, és emiatt nem is szeretik ezt a könyvet.

 

A kötelező olvasmányok listája a felsőbb évfolyamokon sem fest sokkal másképp: az elolvasandók kétharmada XIX. századi mű, a szövegek régiek, a világképük érthetetlen a mai gyerekek számára – mutat rá Gombos Péter, a Magyar Olvasástársaság alelnöke.

Leszögezte:

'nem arról van szó, hogy ezeket a műveket „ki kell dobni”, de nem ezekkel kellene indítani, mert úgy csak leküzdendő feladatokká válnak az olvasmányok. Az olvasóvá nevelést sokkal inkább el lehetne kezdeni például olyan kortárs szerzők műveivel, mint Berg Judit, Békés Pál vagy Lackfi János véli Gombos Péter, hozzátéve, hogy ha ezeken keresztül megszeretik az olvasást a diákok, akkor érteni és szeretni fogják a klasszikusokat is.'

 

Nincs olyan előírás, amely meghatározná, hogy hány évesen milyen könyveket kell elolvasniuk a diákoknak, mégis: a pedagógusok lassan fél évszázada ugyanazokat a könyveket olvastatják velük. A Magyar Olvasástársaság 150 magyartanár megkérdezésével készült felmérése szerint felső tagozatban a pedagógusok zöme ugyanazt a hat könyvet adja föl: az Egri csillagok, A Pál utcai fiúk, a Szent Péter esernyője, a Légy jó mindhalálig, A kőszívű ember fiai és Az aranyember című regényeket.

 

– A kötelezők listáját a tanárok 57 százaléka a tankönyvek és a munkafüzetek alapján állítja össze, vagyis azok tartalma „szentírás” a pedagógusoknak – mondja Gombos Péter, aki szerint emiatt sok múlik a tankönyvszerzőkön, ám „a labda mégis inkább a pedagógusok térfelén pattog”. Bőven vannak már ugyanis olyan tankönyvek, amelyek kortárs irodalmat is ajánlanak kötelezőnek, ám ezeket a pedagógusok nagy része figyelmen kívül hagyja. 

 

A magyartanárok 39 százaléka azt állította: a diákok érdeklődése alapján választ kötelező olvasmányokat. – Ám ez alatt azt értik, hogy ha például az osztálynak nem tetszik Az aranyember, akkor föladják A kőszívű ember fiait. Márpedig, ha ugyanattól a szerzőtől választanak egy ugyanolyan nehéz nyelvezetű könyvet, akkor az nagy valószínűséggel ugyanúgy nem fog a diákok érdeklődésével találkozni – mondja Gombos Péter. 

 

A felmérés szerint a magyartanárok egyikének sem jutott eszébe a könyvtári kölcsönzések alapján összeállítani a kötelező olvasmányok listáját, holott abból kiderülne, mit is szeretnek olvasni a diákok, akik egy része rendszeresen jár könyvtárba, s ők többet olvasnak, mint korábban. Péterfi Rita olvasáskutató vidéki könyvtárak kölcsönzései alapján megállapította: míg 2003-ban egy gyerek átlagosan 11 könyvet vitt ki a városi könyvtárból, addig 2008-ban már 12,5-et. A nyolc vizsgált könyvtárnak 2003-ban ugyan csaknem kétezer beiratkozott 10-12 éves olvasója volt, 2008-ban pedig már csupán 1700, ám évről évre csökken az adott korosztály létszáma is, ráadásul a 15 százalékos olvasócsökkenés csak mindössze ötszázalékos csökkenést eredményezett a kikölcsönzött dokumentumok számában.

 

Péterfi Rita szerint ezek a gyerekek az olvasói elithez tartoznak, „könyvmolyok”, hiszen nem csupán otthon vagy az iskolai könyvtárban keresnek olvasmányt maguknak, hanem még a városi könyvtárba is beiratkoztak. Az ezen diákok által legolvasottabb szerzők zöme külföldi, döntő többségében angolszász író. Ilyen szerző Lucy Daniels, Walt Disney, Jacqueline Wilson, Erich Kastner, J. K. Rowling, Claude Clement, Meg Cabot és Astrid Lindgren.

 

Ezek a könyvek a kiskamaszok napi problémáival, a családi, az iskolai és a kortárs csoportban kialakuló konfliktusokkal foglalkoznak. A magyar szerzők műveiben a mai kamaszok problémái ritkán jelennek meg, a 20-as toplista negyedét mégis magyarok adják: Fekete István, Nógrádi Gábor, Molnár Ferenc, Janikovszky Éva és Böszörményi Gyula.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?