A kép és a képeskönyv jelentősége
A képeknek fontos szerepe van a kisgyermek mindennapi tevékenységében azért, mert gondolkodása képszerű.
-
Az első években segíti a beszédfejlődést egy-egy tárgykép megnevezésekor,
-
későbbiekben gondolatai kifejezésében, amikor saját rajzaiban "meséli el" érzéseit, s "mondja el" véleményét.
-
A kisgyermek 5-7 éves korában, amikor már gondolati síkon követi a mesét, a hallottakat belső képként dolgozza fel.
A képolvasás fázisai korosztályonként:
|
Csecsemőkorban, képeskönyvek nézegetésekor (párnakönyv), az első szavak elsajátítása szempontjából fontos szerepe van a képeskönyveknek. Nézegetése arra ösztönzi, hogy ő maga is meséljen, verbalizálja. Tárgyak megnevezése, kép-hang összekapcsolása, történetek kitalálása.
Egy 2-3 éves gyermeknek nagy örömet okoz, amikor felismer egyes cselekvéseket, s azt a saját dolgaival tudja azonosítani (pl. ő is mos fogat, mint a képen látható cica). Ezek után gyakran még azt is el tudják mesélni, hogy ők az adott cselekvéseket, hogyan szokták csinálni, akár be is mutatják.
Nagyobb óvodás már arra is képes, hogy történeteket találjon ki a képekhez, amely a képzelőerejét csak tovább gazdagítja. Gyakran érzéseiket is kifejezik a történeteken keresztül.
6-7 évesen már önállóan is képes megfogalmazni a gondolatait a látott emlékképei alapján. Iskolás korra azonban el kell érnünk azt is, hogy a szituatív beszédtől a kontextusos beszédig jusson el, vagyis kép ismerete nélkül is tudjon mesélni.
|
|