Előszó
A varázsló birodalmában. Az óvodáskorú gyermek világlátásának, gondolkodásának sajátosságai
Nézz bele a varázsszemüvegbe! A mese, mint a gyermekszemmel látott világ
Teremtő képzelet. A belső képalkotás, mint fejlődési lehetőség
Tündérbogyó, a nevető tigris és társai: képzeletbeli barátok a gyermek életében
A mintha világa: a mesei kettős tudat
Paprikajancsitól Robinsonig: a gyermekkori mesekorszakok
Mesélj lassan! A mese, mint minőségi idő
Egyszer volt, hol nem volt... Hogyan meséljünk?
A "helikopter szülő" és az "elég jó" meseolvasás
Egy-két marék varázslat. Fantázia és realitás találkozása a 10-11 éves gyerekek által szabadon írt mesékben
Metamorfózis: a mesékkel való azonosulás és ellenazonosulás kisiskolás korban
Mesélj magadról! A személyes élettörténet, mint a mese
A reziliencia, vagyis a rugalmas alkalmazkodóképesség mint hétköznapi mágia
Az érzelmi intelligencia, mit a szív látomása
Értelem kontra érzelem: az érzelmek kifejezésével kapcsolatos nehézségek
Ami lényeges, az a szemnek láthatatlan... Az érzelmi intelligencia fejlesztésének szükségessége gyermekkorban
Érzelmi fejlődés a pszichoszociális fejlődéselmélet tükrében
A kötődés szerepe az EQ megalapozásában
Érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban
Gyakorlatok az érzelmi intelligencia fejlesztésére
Az érzelmi intelligencia fejlesztése mesékkel
Utószó helyett
EQ-fejlesztő mesék (Kádár Annamária saját meséi)
-
Megérkezik Tündérbogyó
-
Cinci és a homokvár
-
Játsszunk anyukásdit!
-
A hétköves és a pincebogár és a várakozás története
-
Olyan rossz nekem egyedül!
-
Kinek kellett ez a testvér?
-
Büszke vagyok, vagy inkább vakmerő?
-
Kakukkóra, porcelánfigurák és sátrazás
-
Mese a gonosz Szombati bácsiról
-
Tündérbogyó elbúcsúzik
A kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában. Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson!
Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
Hogy miként támogathatjuk őt ebben?
Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában.
A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban.
A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem. (Kádár Annamária)
Dr. Kádár Annamária pszichológus, egyetemi adjunktus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségének vezetője. Diplomamunkájában és doktori disszertációjában több mint ezer, gyermekek által írt mesét vizsgált meg. Dolgozott iskolapszichológusként, jelenleg pedig az óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon tanít. Trénerként rendszeresen tart az érzelmi intelligencia fejlesztését célzó tréningeket. Az Erdély FM rádió Pszichotrillák című műsorának szakértője és társszerkesztője. Többször tartott már előadást a Nyitott Akadémián kirobbanó temperamentumát, ízes erdélyi beszédét, derűs, szeretetteljes lényét és humánus gondolatait vastapssal jutalmazta a közönség.
|