Szalma Edit (5) Miazmi és Miazmég - kitalálós versikek
2017.02.21. 20:41
Írta: Nyulász Péter
Kiadó: Móra Könyvkiadó
Oldalszám/Kötet: 32
A könnyen megjegyezhető, verses formában megírt találós kérdések egyszerre szórakoztatnak és tanítanak. Az óvodás, kisiskolás korú gyerekek a négy témakörre osztott kitalálós versikékből megismerhetik a természet, a közlekedés, az állatvilág és az emberi élet legfontosabb fogalmait, szavait. A színes rajzok segítenek a rejtvények kitalálásában, így a könyv egyaránt sikerrel használható az óvodai és az alsó tagozatos iskolai oktatásban.
|
"Szalma Edit grafikus negyvenen túl is érti még, mi kell a jó játékhoz, humoros illusztrációi adják a versekhez a szín-kavalkádot. A mondókák mellé ízléses mesevilág dukál, a valóság látszatát repülő felhők, kifli-holdak és mesés földgolyóbisok tarkítják. Különös erőssége e kötetnek, hogy a kitalálós ritmika a képekre felelget, az ötvösnek induló, majd tervezőgrafikussá lett festő gyermeki örömmel, mutatós példával segíti a könyvcsinálás mesterségét.
A kontrasztos, lendületes akvarellek, temperák a felnőtteknek is igazi csemegeként szolgálnak, a könyv néhol groteszk, máshol szürreálisan vicces világa a végletekig szerethető.
Szalma Edit képei ugyancsak részt vettek már közös kiállításon a Gyermekkönyvszerzők és Illusztrátorok Egyesületének szervezésében, a ’91-ben végzett festőgrafikus rajzaival garantáltan érzékeny világba érkezünk." (Kele Csilla)
Miazmég
A miazami után újabb könyvecskével jelentkezett Nyulász Péter, melyben szintén kitalálós versikék kaptak helyet. A kötetről így vall a szerző:
„Az én célom az volt, hogy a gyerekek kitalálják a megfejtést – azaz sikerélményt adjak, s tapasztalatom szerint ezt nagyon élvezi is a közönség. A „kitalálós versike” fogalom pedig akkor keletkezett, amikor ráébredtem, hogy a népi találós kérdés műfaj logikája ennek épp a fordítottja. Ott a feladvány éppen arról szól, hogy az minél furfangosabb legyen, hogy lehetőség szerint csak kevesek tudják megfejteni. Az én kitalálós versikéimet ezzel szemben úgy mutatják be egy-egy tárgy vagy fogalom jellegzetes tulajdonságait, hogy abból teljesen összeálljon a kép.
A legtöbb esetben ez sikerül is a gyerekeknek. Csak el kell kapni a fonalat – hogy tulajdonságok alapján kell megmondani, miről lehet szó –, s utána már pusztán odafigyelés kérdése az egész.”
Minden évben hazatér,
mikor véget ér a tél.
Kelepel a hosszú csőre,
menekül a béka tőle.
Mi az?
Dülledt szeme, széles szája,
zöld a színe mégsem sáska.
Egész éjjel kvartyogott,
megette a szúnyogot.
Mi az?
|
|