Négy gyerekkel játszottunk, plusz egy felnőtt, a tanító néni, az voltam én. Az iskolás játék legfontosabb része, hogy mindenki bepakolja a táskáját. Egy iskolás táskája sokkal, de sokkal komolyabb dolog, mint egy ovisé, mert van benne:
füzet
ceruza
radír
mobiltelefon
uzsonna
pénz
de azért legalább egy plüssállat is.
Ha mindenki megérkezett a táskájával az iskolába, akkor átverhetjük a gyerekeket holmi modern ülésrenddel, de ha valóban fel akarjuk készíteni őket a Nagy Magyar (Nemzeti?) Iskolarendszerre, akkor ültessük őket szépen kettesével egymás mögé, mi meg előre, amúgy frontálisan, ÉS:
Vegyétek elő a füzetet meg a ceruzát!,
lábad könnybe az ember szeme, hogy milyen rendesen és szorgosan készítik elő a leendő és lelkes elsősök a játékbeli taneszközöket. (Azért volt egy lázadó, aki vigyorogva közölte, hogy nála nincs se füzet, se ceruza. Mentségére legyen mondva, hároméves.)
1. óra: Matek
A gyerekek tudnak számolni, de nem ismerik azt a szót, hogy matematika. Szóval ez nagyon MENŐ akkor. Matek címszó alatt rajzoltunk üres kis kockákat, amikbe számokat helyettesítő pöttyökkel összeadást írtunk, meg almát, bele sok-sok kukaccal - kétszer annyival, mint ahány évesek (tíz), meg feleannyival (három).
Szünet
Szünetben elővettük az uzsonnát és elfogyasztottuk! Ropi volt az. Sokkal komolyabb dolog uzsonnára ropizni, mint csakúgy, bele a világba.
2. óra: Írás
Rajzoltunk vonalak közé bogyókból kukacot, u-alakokból bögréket és háztetőket cseréppel. Csend, rend és fegyelem uralkodott! Én tanító nénisen az újságomba mélyedtem, és csak időnként pillantottam fel, hogy mindenki megbirkózik-e a feladattal. Megbirkóztak.
Szünet
Ki lehetett menni az udvarra, ezt a szerepet az erkélyünk játszotta. Ez a gyerekek szerint nagyon unalmas volt - majd megváltozik a véleményük, hiszen mind tudjuk, az igazán fontos dolgok az udvaron történnek. De legalábbis szünetben.
3. óra: Ének
Mindenki kapott egy kis hangszert, a látszatdemokrácia jegyében választhattak, hogy mit. Volt szájharmonika, gitár, rumbatök, xilofon. Ezután nagy zenebonát csaptunk, először én voltam a karmester, és a kezemmel jeleztem, hogy ki mikor legyen halkabb, hangosabb vagy néma. Utána mindenki lehetett kétszer hangmester. Ráéreztek a hatalom ízére!
4. óra: Mindennapi testnevelés
Mivel túl kicsi a tornaterem a lakásunkban, ezért osztott csoportos oktatás folyt. Az osztály egyik fele a kádban merült, a másik fele a trambulinon ugrált. Egy fő felmentést kért és olvasott.
Mindenki nagyon élvezte az iskolásat! Próbáljátok ki ti is!
|