OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
TOP 50 - 2017 LEGJOBB GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI KÖNYVEI
TOP 50 - 2017 LEGJOBB GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI KÖNYVEI : Ifjúsági: El fogsz tűnni

Ifjúsági: El fogsz tűnni

  2018.02.25. 23:05

10 éves kortól
Wéber Anikó - El fogsz tűnni
Írta: Wéber Anikó
Kiadó: Pozsonyi Pagony
Oldalszám: 140
 
A zsűri laudációja:
A legtöbbünknek vannak emlékezetes osztálykirándulás-élményei, s azt is hozzátehetjük, hogy aligha mind felhőtlenek. Egy iskolai osztály meglehetősen összetett társadalmi mikroközeg, konfliktusokkal, barátságokkal, sokrétű egymásra hatással, tüskék szórásával és befogadásával.

Az ódon remeteségben tett kirándulás alkalmával több gyereket is van alkalmunk megismerni, s mint egy kísérletben, megfigyelni, hogy ki-ki hogyan viselkedik a nem éppen hétköznapi szituációkban, hogyan reagál a váratlan fordulatokra, s miképpen kényszerül újra meg újra kilépni a komfortzónájából.

Ahogyan már Az osztály vesztese című korábbi könyvben is megtörtént, itt is megmutatkozik a határhelyzetek fényében, ki milyen ember. Ám egyik esetben sem a megítélés, hanem a megértés szándéka vezeti az írást és az olvasást: mindenki tud esendő lenni, de ha a szükség úgy hozza, sokakban a bátorság, a nagylelkűség is jelen van. Még ha olykor csak hajszálerekben csordogál is. Wéber Anikó titoktörténete a címben jelölt rémisztő jóslat nyomába ered.

 

Az írónő felsősöknek ajánlja a hátborzongató regényt, ami egyből magával ragadja az olvasót a rejtélyes történetszövésével. Adott egy osztály, egy tábor a remeteségben, egy kis hecc, ami végül óriási talányt szül, amit a gyerekeknek a tanárok nélkül kell megoldaniuk.
Wéber Anikó hihetetlen pontossággal festi le a csoportdinamikai mozgásokat és változásokat, érzékenységre és önismeretre sarkall, miközben a talányos regény minden mondata tovább húzza az olvasót. Ezt a könyvet nem fogod tudni lerakni!
 
 
Kinek tűnsz (és ki vagy valójában)?
El fogsz tűnni - ahogy Kertész Erzsi pszichológus olvasta
 
Wéber Anikó új könyvében egy egészen hétköznapi esemény válik nyomasztó rémálommá egy csapat gyerek számára. Az hatodikos osztálykirándulás úti célja egy mindentől távol eső, titokzatos múltú remeteség, ahol egykor némasági fogadalmat tevő szerzetesek éltek. Az éjszaka játszódó történet és a hely szelleme máris garantálja a kísérteties alaphangulatot. És amikor egy rosszul sikerült diákcsíny következtében több gyerek is eltűnik az éjszakai erdőben, hirtelen egy rejtélyes, szorongást keltő, nyomasztó hangulatú világba csöppenünk, ahol felbomlanak a megszokott szerepek, és a társak keresése, a veszélyek legyőzése során mindenkinek folyamatosan újra és újra kell definiálnia önmagát. 

 

Az öndefiniálás kényszerítő ereje minden életszakaszban jelen van, talán soha nincs olyan vérre menő jelentősége, mint éppen kamaszkorban. Azért is telitalálat a történetben ábrázolt folyamat, mert egy amúgy is feszült alapszituációt fokoz fel a végletekig. Egészen addig a pontig, ahol az ismert sémák összeomlanak, majd más módon rendeződnek újjá. És ebben a folyamatban a borongós hangulat, és a szorongató érzelmek ellenére is van valami felszabadító.

Wéber Anikó szövegének ereje abban rejlik, hogy mindannyiunk számára ismerős húrokat penget. Az emberi közösségekben zajló tipikus folyamatokra koncentrál, amelyet egyik vagy másik oldalon, így vagy úgy mindannyian átéltünk már. A kamaszok világa kemény világ, telve sajátos és folyton változó szabályokkal, törvényeket átlépő törvényszerűségekkel. Mindenki keresi a helyét, alakítgatja az imidzsét, a szerepét, eközben folyamatosan figyeli a többieket, összeméri magát velük, és mérlegeli a csoportos rangsorban elfoglalt helyét. Az identitás alakulásának szempontjából kiemelten fontos szakasz ez, amely talán nem is úszható meg sérülések nélkül. Egy másik nézőpontból, ezek a sérülések egyúttal alkalmat is adnak a kamasznak arra, hogy a saját autonómiája, kiegyensúlyozott önértékelése felé vezető első lépéseket megtegye.

Olyan lécet kell a kamaszoknak tehát megugrani, mely az erkölcsi fejlődés szempontjából kiemelt fontosságú. A jó és rossz mérlegelésének, különválasztásának képessége, illetve a mintakövetésből az autonóm véleményalkotás felé vezető út kiemelten fontos szakasza ez. Egy háborgó, viharos tengerhez hasonlít leginkább ilyenkor a közösség a barátságokkal és ellenszenvekkel, árulással és kiközösítéssel, gúnyolódással, bántalmazással. A szappanoperák drámai, felfokozott érzelmekkel elárasztott világa hirtelen beköltözik az osztálytermekbe.

Wéber Anikó ráadásul különleges dinamikát ad a történetnek azzal, hogy a megszokott osztálytermi közegből, a kialakult és rögzült szerepmintákból egy váratlan eseménnyel, és ismeretlen helyszínnel kizökkenti a szereplőit a megszokott sémákból. Ez a fordulat alkalmat ad arra, hogy mindenki új oldalát, rejtett tartalékait, vagy éppen titkolt gyengeségeit mutassa meg. Nagyon életszerű például, hogy a vezér eltűnésével azonnal megindul a versengés a pozíciójáért. Ez egyrészt egy természetes folyamat, másrészt alkalom arra, hogy az ilyen ambícióval rendelkező, addig elnyomott gyerekek újra összemérjék magukat a szerep kedvéért. Fontos eleme a regénynek ez a viszonylagosság, a szerepek folyamatos hullámzása, alakulása.

Az írónő érezhetően valós tapasztalatokból dolgozik. Pedagógusi gyakorlata, interperszonális érzékenysége átüt a sorokon. Ismeri a gyerekek problémáit, legfontosabb motivációit, a kamasz közösségek sajátos dinamikáját. Tudja, hogy önmaga pozicionálása mindenki számára létfontosságú, és hogy ebben a folyamatban értékrendek ütköznek össze, és kapcsolatok kérdőjeleződnek, vagy éppen erősödnek meg. Ez a folyamatos bizonytalanságérzet, helykeresés – amely amúgy az egészséges kamaszkor jellemzője is egyben − az egész regényt végigkíséri, és beszippantja az olvasót, folyamatosan arra késztetve őt, hogy magának is feltegye a kérdést: én vajon hogy viselkednék egy ilyen helyzetben? Milyen szerepet vállalnék magamra?

A regény erősségének érzem, hogy megmutatja: a szerepek soha nincsenek kőbe vésve. A megszokottból, az osztálytermi komfortzónából való kilépéssel a szerepkörök is alakulhatnak, és új készségek, gyengeségek kerülhetnek napvilágra, új, esetenként kedvezőbb helyzetbe hozván a szereplőket.

Felnőttként, visszatekintve talán szerencsésnek érezhetjük magunkat, ha viszonylag sérülésmentesen (vagy kisebb sérülésekkel) megúsztuk ezt az időszakot. Ez az életkor annyira kiélezett és feszült, hogy kamasz legyen a talpán, aki viszonylag zökkenőmentesen átevickél rajta. Az úgynevezett „áldozat” mellett nem könnyű például az „agresszornak” sem, hiszen ő is a saját démonaival küszködik (pl. ha nem győzök, eltaposnak), és nem könnyű a „szemlélőknek” sem (nincs kedvem állást foglalni, mert nem akarok bajt). A győztesek-vesztesek felosztása kezdettől fogva nem egyértelmű, és nem is fekete-fehér.

Érdemes tisztán látni azt is, hogy akár hosszú évekig is eltarthat, míg a kamaszok eljutnak az érettségnek, az autonómiának arra a fokára, ahol nem egymást, a társak viselkedését figyelve próbálják kialakítani a saját viselkedési stratégiájukat. (Sőt, talán ekkor már nem is kamaszok…) Ebben a folyamatban azonban érdemes és szükséges is minden eszközzel támogatni őket. Így ezt a könyvet például ilyen célra, közös iskolai feldolgozásra is jó szívvel tudom ajánlani.

 

Kertész Erzsi - pszichológus, írónő

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?