| 
				 
					A kisgyermekek hatalmas mozgásigénnyel rendelkeznek. Már az első tudatos mozgások megtanulása (fejemelés, oldalra fordulás, forgás, négykézlábra emelkedés, rugózás, stb.) során folyamatosan izegnek-mozognak, próbálkoznak, ismételnek, gyakorolnak, és bele kell nyugodnunk, hogy bizony ez még jó néhány évig így lesz. 
				
					A legokosabb, amit tehetünk, hogy lehetőséget adunk nekik arra, hogy biztonságos keretek között, kedvükre gyakorolhassanak, valamint, hogy ezt a mozgásigényt megfelelően kihasználva olyan mozgásos játékokat kínálunk fel a gyerekeknek, amik nem csak szórakoztatják, hanem fejlesztik is őket. 
				
					Mondókával mozgást fejleszteni már egészen kicsi korban el lehet kezdeni.  Fontosnak tartom azonban kiemelni, hogy egészséges csecsemőknél sose a FEJLESZTÉS, hanem mindig a  JÁTÉK legyen a cél, és ennek következményeként fog bekövetkezni a fejlődés! Az egyik régi népi játékunk az oldalra fordulást, megfordulást segítheti: 
				
					 Leterítünk a földre egy puha pokrócot, a baba a hátán fekszik, mi térdelünk vele szemben, és megfogjuk a bokáját(térdeit). Jobbra-balra fordítgatjuk, és mondogatjuk: 
				
					Öregapám szántogatott, szántogatott, szántogatott…. 
				
					…és egy határozott mozdulattal hasra fordítjuk a babát: 
				
					…és kifordította az ekét! 
				
					Ahogy fejlődik babánk mozgása, ahogy egyre jobban képes megtartani magát, előkerülhetnek a höcögtető-lovagoltató játékok. Gyakorlatilag bármilyen játékot játszunk vele, biztosak lehetünk abban, hogy valamilyen formában hozzá fog járulni babánk mozgásfejlődéséhez. 
				
					A mozgást fejlesztő játékok között vannak 
				
					- 
						a kar, a láb, az egész test mozgásaival kapcsolatos játékok, amelyek az ún. nagymozgásokat fejlesztik,
 
					- 
						az ujjak tornáztatásához, a finommozgások fejlesztéséhez kapcsolódó játékok,
 
					- 
						akadnak ugrálós, szaladgálós játékok is, amik már átmenetet jelenthetnek a testnevelés felé
 
					- 
						olyanok, amik révén a szülő érezteti a gyermekkel a ritmikus mozgás élményét (pl. lovagoltató, hintáztató, csúszdáztató játékok),
 
					- 
						és olyanok is, amik már önálló aktív mozgást kívánnak a gyermektől (pl. ugrálós, utánzó-mutogatós játékok).
 
				 
				
					 Szükség van erre is, arra is. Mindig az adott helyzet és a gyermek aktuális mozgásfejlettsége függvénye, hogy épp milyen típusú játékra van szükségünk. Sose felejtsük el azonban, hogy a gyermekek elsődleges tanulási forrásai az utánzás és az ismétlés, ezért roppant nagy jelentőségű, hogy mi, felnőttek hogyan végezzük ezeket a mozdulatokat, valamint hogy elég ismétlési lehetőséget nyújtunk-e neki a játék során! 
				
					Magyar népi játék- és dalkincsünk óriási tárházában minden játéktípusra találunk példát. Néhány ötlet, a kevésbé ismert játékok közül: 
				
					Nagymozgások fejlesztéséhez: 
				
					Lassan forog a kerék, 
					mert a vize nem elég. 
					Gyorsan forog a kerék, 
					mert a vize már elég. 
					(karkörzés a test előtt, vagy körbeforgás egyre gyorsuló tempóban) 
				
					Finommozgások fejlesztéséhez: 
				
					Gyülekeznek a felhők, (karok lengetése a fej felett) 
					esik az eső, (ujjak billegetése fentről lefelé, egészen a földig/asztalig) 
					kopog a jég, (kopogás ujjakkal a földön/asztalon) 
					dörög az ég (ököllel dörömbölés) 
					villámlik, lecsap – (tenyérrel asztalra csapunk) 
					és kisütött a napocska! (kifeszített ujjainkat felemeljük a fejünk fölé) 
				
					Hintáztató mondóka: 
				
					Hinta-palinta, 
					szépen szóló pacsirta, 
					lökd meg, pajtás, a hintát, 
					érjem el a pacsirtát! 
				
					Tornáztató mondóka: 
				
					Repülnek a madarak, 
					(oldalsó középtartás) 
					csattog a szárnyuk! 
					(taps a fej fölött) 
				
					Forrás: babafalva.hu 
				
			 |