OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA : Gyerekkönyv és az illusztráció

Gyerekkönyv és az illusztráció

  2018.05.12. 12:03

(Szulyovszky Sarolta)

Gyerekkönyvek esetén csak a szöveggel foglalkozni olyan, mintha csak hallanánk, de nem látnánk őket. Pedig ezeket a tárgyakat látni is kell. Sokszor az illusztrátor munkája éppoly meghatározó, mint az íróé.

A kiadói munka során (ezt tapasztalatból tudom) az egyik legnehezebb feladat megtalálni az egymást jól kiegészítő író–illusztrátor párokat. Gyerekkönyvek esetén is sokféle végeredmény születhet.

 

Kasza Julianna - Kertész Erzsi - LabirintóAz egyik lehetőség, ha egymásra hangolódnak a párok, ez általában a könyvön is meglátszik – erre az utóbbi évek terméséből számomra a legjobb példa a Cerkabellánál megjelent Labirintó című mese, melyben Kertész Erzsi és Kasza Juli tökéletes egységet alkotnak.

Vagy mindkét alkotó profi, hozzák is a várt színvonalat, de a közös alkotásból hiányzik az a rezgés, ami a átlag feletti pluszt jelentené. Ehhez a többlethez alázat kell, mert nem telepedhet egyik réteg sem a másikra. Illetve a jó szövegen túl szükség van egy jól „olvasó” illusztrátorra is, aki szem előtt tartja azt a rengeteg szempontot, ami egy gyerekkönyv esetén felmerül.

 

Nagyon pontosnak kell lenni, a szövegnek nem mondhat ellent a képi megjelenítés (például ha a szövegben három kapuja van egy palotának, nem rajzolhatunk négyet), muszáj figyelembe venni az olvasók korát, és a szereplők karakterét pontosan végigvezetni a könyvön (ha egy szereplő sovány az 5. oldalon, annak kell lennie a 10.-en is), nem lehet túlzsúfolt, sem gyér a kép és a szöveg aránya. Ez látszólag szőrszálhasogatásnak tűnik, de a gyerekek még a képet és a szöveget egyszerre látják.

Vannak persze olyan könyvek, ahol ezt mesterfokon űzik. Brian Selznick Hugo Cabret-jára gondolok, mely hol rajzzal mesél, hol szöveggel, és úgy fonja össze a két szálat, hogy az, ami megjelenik képben, nincs megírva, és amit megír, azt nem illusztrálja. Persze könnyű a helyzete, hiszen mindkét szálat ő tartja kézben, egyszemélyes alkotó.

 

hEzért is eredményez remek könyveket, amikor az illusztrátor jól ír, vagy van mondanivalója és egybe tudja formálni a két síkot, gondolok itt Szegedi Katalin Álomcirkuszára, Lenkájára vagy Paulovkin Boglárka Katicabogarára.

De a legtöbb esetben ma Magyarországon párokba rendeződnek az alkotók, és léteznek jó, több könyvön átívelő kapcsolatok, például Lackfi János és Molnár Jacqueline vagy Berg Judit és Kálmán Anna közös munkái.

Erdős Virág - Pimpáré és VakvarjúcskaTalán az a legritkább, amikor valamelyik alkotó nem találja el a „hangot”, vagy nem veszi figyelembe a előbb vázolt szempontokat. Erre az elmúlt időszakban két kirívó példát is találtam, ezek szerintem nagyban megnehezítik a könyvek „utóéletét”. Az egyik Erdős Virág Pimpáré és Vakvarjúcska című könyve. Én először egy előadáson láttam, és csak utána olvastam ezt az igazán remek, sokhangú, szépen szóló mesét.

És hiába színészek tolmácsolásában hallottuk először a lányommal, volt egy-egy saját belső filmünk a meséről, amit nagyon szerettünk. Persze ez egy nehezen felolvasható mese, hisz az ember ritkán tud ennyiféle hangszínt visszaadni, egy komplett színházi olvasópróbát egyedül nehéz összehozni, így nagy segítség lenne a rajz, a vizuális rásegítés. Azt hiszem, ilyenkor nincs középút, nem lehet csak utalni, skiccelni, hanem világot kell alkotni, ahogy Erdős Virág egy sok hagyományból táplálkozó nyelvi atmoszférát teremt, visszanyúl az időben, és mégis nagyon mai. Igen magasra tette a mércét, amit Filó Vera gyermeki, álnaiv rajzai nem találtak el, másról szólnak, elviszik a szöveget, nem pedig kiegészítik.

Szécsi Noémi - Mandragóra utca 7.A másik példa Szécsi Noémi Mandragóra utcája. Remek, izgalmas szöveg, eredeti a nyelvezete, míg P. Szatmáry István rajzai önmagukban összefüggéstelenül lógnak ráaggatva. A szándék jó, az ötlet, az irány remek, és talán a borító még sikerült is – de a belső rajzok következetlenek. P. Szatmáry István nem „olvasott” jól. Nem találta el azokat a képeket, melyek izgalmasak egy-egy fejezetben, és mivel nem tette igazán karakteressé a figuráit, amint perspektívát váltott, felismerhetetlenné váltak a szereplők.

Volt olyan illusztráció, amin veszekedtünk a gyerekekkel, hogy kit is ábrázolhat. Ha csak önmagukban nézzük a képeket, akkor egy-egy beállítást jól eltalált, de nem illeszkedik szervesen a szöveghez. Fura módon a sötét tónus és a félelmetes arcok nem teszik „paplan alá bújóssá” a könyvet, míg a szöveg igen. Először magam sem értettem, hogy miért, de a gyerekek ezt is megválaszolták.

„Annyira félelmetesek akarnak lenni a képek, hogy az már abszurd. A történet nem akar félelmetes lenni, nem ijesztget, mégis el kell előle bújni néha.” (S. Á., 10 éves.)

Ezen a finom, keskeny pallón nehéz átmenni, és amíg a szövegnek sikerül, addig a rajzok inkább lebillennek róla.

És még egy kategória, amire a magyar könyvpiacon jelenleg nincs példa, amikor csak a képek beszélnek szöveg nélkül. Egyik kedvenc könyvem Suzy Lee alkotása, mely szavak nélkül meséli el egy kislány és a tenger kapcsolatát. Ezek nem kidolgozott, részletgazdag rajzok, inkább az ellopott, de nagyon pontosan körülírt pillanat képei.

Fekete-fehér szénrajz, kevés kék festék és egy kis Photoshop. Csupasz eszközök, kevés szereplő, mégis egy nagyon mozgalmas, sok érzelmet végigvezető történet, melyben egy kislány megismerkedik és összebarátkozik a hullámmal, a könyv címe is csak ennyi: Wave.

A most éledező gyerekkönyvkészítő műhelyek egyre-másra hozzák ki a remeknél remekebb könyveket, kicsiknek, nagyoknak egyaránt, de még mindig létezik egy-egy terület, melyre nem fektetnek kellő hangsúlyt, ez pedig az illusztráció, a tipográfia és a korrektúra. Ezekből a csapatokból még hiányzik a művészeti vezető és az a gondos kéz, mely kiadás előtt még egyszer végigsimítja a könyvet.

Figyeljünk ezekre jobban, mert több múlik rajtuk, mint gondolnánk!

Forrás: Meseutca

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?