OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
VÉSZKIJÁRAT sorozat
VÉSZKIJÁRAT sorozat : Restart

Restart

  2018.12.20. 15:32

14+
Írta: Jelmer Soes
Fordította: Rádai Andrea
Oldalszám: 256

Jonas egyre többet lóg a főiskoláról, egyre kevesebbet mozdul ki a barátaival, egyre inkább a játék bűvöletében él. Mire eléri azt a pontot, ahol már ő maga is látja, hogy muszáj változtatni, már csak egy lépés választja el attól, hogy végképp elzárja maga előtt a saját életébe visszavezető utat...

Te is érezted már, hogy beszippant a játék? Sosem vetted komolyan a figyelmeztetéseket?

Mennyire kell elveszítened a kapcsolatot a valósággal, hogy azt mondd, elég? Meddig nem késő?
 
Restart - Pokoljárás 30-as szint felett
Hogyan emészt fel a számítógépes játék, és van-e belőle kiút?

 

Két Jonas létezik. Az egyik az utrechti főiskola elsőéves hallgatójaként próbálja túlélni a szemesztert; a másik Sanoj névre hallgat, és üzembiztosan zúzza porrá az útjába kerülő ellenfeleket a Rift nevű számítógépes játékban. Vajon melyik az igazi Jonas? Melyikük karaktere kerekedik felül az életnek nevezett játék utolsó szintjén? A Tilos az Á Vészkijárat című sorozatának újabb darabja ismét húzós témát feszeget.

A holland Jelmer Soes első magyar nyelven megjelenő regénye nem finomkodik, nem eufemizál, nem maszatol: meztelen valójában mutatja be, milyen tud lenni a játékfüggőség very hard módban. A Restart azokról a gamerekről szól, akik elfüggönyözött szobákban görnyednek a monitor kékes derengése előtt mosásra váró szennyessel és üres energiaitalos-dobozokkal körülbástyázva, akikből a külvilág csak a billentyűk kopogását érzékeli. Mindezt azonban nem egy didaktikusan okoskodó, a jelenséget felülről elítélő nézőpontból kapjuk az arcunkba, hanem egy olyan srác szemén keresztül, aki bármelyikünk lehetne.

 

Jonas a gimis évek langyos középszerűsége és egy négyszáz szóban összefoglalható franciaországi utazás után úgy dönt, beiratkozik a főiskolára. Nincsenek nagy ambíciói, leginkább kezdeni akar valamit az életével. A középiskola számára csak eltelt, közben pedig „nem történt semmi”, hogy az ő szavait idézzük, és a nagy európai kaland sem rajzolja fel sorsának csillagos egére a nagybetűs jövőképet. Jonas és legjobb barátja, Björn világában az egyedüli biztos koordináta a számítógépes játék: a Fifázások, az Assassin’s Creed partik, az éjszakába nyúló virtuális félálmok.

 

Amikor beiratkozik az egyetemre, Jonas élete gyökeres fordulatot vesz. Utrechtbe költözve új barátokra tesz szert, albérletébe betoppan a nagy Ő, és még egy fontos esemény történik: elkezd játszani egy új, egyre elterjedtebb online játékkal, a Rifttel. Innentől fogva az élete két szálon fut: a való életben ő Jonas, az egyetemista, akinek az a feladata, hogy minél jobb eredményeket érjen el a vizsgákon, és végül lediplomázzon, a virtuális valóságban viszont Sanojként ismerik (a fordított névadás nagyon beszédes), akinek az a szent küldetése, hogy minél több pontot szerezve egyre feljebb emelkedjen a rangsorban az Arany–szintig.

Soes regénye ügyesen játszik a gamer kultúra lehetőségeivel, és épít bele a regénybe olyan kortárs jelenségeket, mint például az e-sportok vagy a live stream (amikor egy játékos élőben közvetít egy játékmenetet): csupa olyan édesítőszert, amelyek segítenek Jonasnak, hogy saját gamerségére mint egyfajta főállásra tekintsen. Jonas kezdetben még Björn unszolására alkotja meg alteregóját a Riftben, de rövidesen barátján is túltesz az átvirrasztott éjszakák és a játékkal töltött órák számában. De mi lesz így a tanulással? A fordulópont egyértelműen a féléves vizsgák időszaka, amikor Jonas a halogatás, a kötelesség ólomsúlya, majd a vizsgák kudarca és az ezekből fakadó szégyenérzet hatására egyre jobban elmélyed a játékban.

 

E-sport közvetítéseket követ YouTube-on, csak hogy ne kelljen szembesülnie az asztalon tornyosuló könyvek látványával, majd egy finn játékos lebilincselő taktikai húzásait látva elhatározza: az új életcél a minél jobb rank, vagyis az Arany-szintű, szponzorált játékosi rang elérése. Ezután Jonas mindent alávet Sanoj fejlődésének. Eldobva egyetemet, barátokat, még újdonsült szerelmét is, élete innentől a Hold sötét oldalán zajlik, ahová nem szűrődik be a kinti világ fénye és morajlása.

Soes regénye - bár elsőre úgy tűnhet - nem a számítógépes játékok és az azokkal játszók ellen íródott. Azzal, hogy Jonas nézőpontjából látunk rá a jelenségre, személyesebb formában kapunk képet a játékfüggőség veszélyeiről és lehetséges következményeiről, könnyebben tudunk azonosulni Jonassal. A regény megdöbbentő természetességgel mutatja be Sanoj diadalmenetét, ami együtt jár Jonas zuhanórepülésével a valóság és a valós szociális viszonyok keretei között.

Végig hangsúlyosak a személyes motivációk, azok a mozgatórugók, amelyek Jonast az elmagányosodás felé terelik. Az egyetem nem adja meg az üresség és a semmi érzetére keresett válaszokat, sőt csak még komolyabb kihívások elé állítja a fiút. A tanulás nehézkes, bonyolult művelet számára, és bár új élete új barátokkal, sőt szerelemmel, a testiség és a szexualitás felfedezésével gazdagítja, a vizsgák nyomasztó súlya elől menekülve fokozatosan olyan világba lép át, amelyikben könnyebben és látványosabb módon megy a pontszerzés.

 

Úgy tűnhet, hogy az egy évet felölelő pokoljárás egyre mélyebb állomásai csakis Jonas személyes döntésein és hozzáállásán múlnak. Jellemző és visszatérő motívuma a regénynek Jonas védekezése, amikor környezete kérdőre vonja: „ez csak egy hobbi, nincs ebben semmi rossz.” A Restart szelíden suttogja az olvasó fülébe: nem lehet pusztán a játékokat hibáztatni, elítélni – de akkor mégis mi történik? Hogy lehet, hogy Jonas barátja, Björn egy idő után besokall attól, hogy mennyire eluralkodik fölötte a játék, és egyik napról a másikra abbahagyja az egészet, Jonas viszont megy tovább, egyre mélyebbre? Miért menekül a valóság kihívásai elől egy másik valóságba könnyű válaszokért, szuperképességekért és elismertségért? Ezekre a kérdésekre talán nem is ad egyértelmű választ a regény, hiszen a függőség sokkal mélyebben gyökerezik annál. De azt megmutatja, hogy van kiút.

A Restart komor üzenete mellett egyszerre nagyon élvezetes olvasmány is. Lendületes, pazar elbeszéléstechnikája, meghökkentő formai megoldásai, élvezetes és az egyetemi élet apró részleteit érzékletesen bemutató részletei teszik az év egyik legizgalmasabb magyar nyelvű young adult regényévé. Jonassal együtt az olvasó is csak előrefelé tud menekülni a meghökkentő zárlatig, ahol az is kiderül, vajon létezik-e Jonas számára a valóságban is restart gomb.

Forrás: pagony.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?