Fejlessze a gyereke agyát zenével!
„A zene nem magánosok kedvtelése, hanem lelki erőforrás, amelyet minden művelt nemzet igyekszik közkinccsé tenni. Kapja meg belőle részét minden magyar gyermek."(Kodály Zoltán)
Bár a szakemberek óvodáskor alatt csak zenehallgatást javasolnak, későbbi életkorban még hasznosabb a zenetanulás: a kutatások szerint csupán hat hónapig tartó zongoratanulás 30 százalékkal növelte az óvodáskorú gyerekek térbeli memóriáját és tájékozódási képességét.
A zenei nevelés minden formájában nagyon fontos, hogy a gyerekek a saját szintjükön találkozzanak a zenével, hiszen kisebb-nagyobb gyerekek érzékszervi és zenei befogadóképessége nagyon különböző.
|
A hangszerekkel való első találkozás óvodáskorban, de legkésőbb hét éves korig ajánlott: hat és nyolcéves kor között kifejezetten érzékeny a kisgyermek agya a zenetanulás hatásaira. A hangszerek megszólaltatásához ugyanis az agy érző mezőit (látó és hallókéreg) kell összehangolni a motoros mezőivel (kézmozgatásért, ujjmozgásért felelős agyterületek). Ha ez a fenti életkorban rendszeresen megtörténik, akkor az agy mozgató és érzőmezői között különösen erős kapcsolatok jönnek létre, segítve a felnőttkori térbeli koordinációt, tervezést és kivitelezést.
Mozart-hatás
A gyerek klasszikus zenére és Ringatóra való hurcolása nem csak sznobképzésre alkalmas. A csecsemőkori zenehallgatás a fejlődő idegpályákra is hatással van. Az újszülöttek több milliárd idegsejttel születnek, ezek a sejtek pedig az első életév során kapcsolatokat alakítanak ki egymással. Az idők során azok az idegsejtkapcsolatok, amiket gyakran használ a baba, megerősödnek.
Ha sok zenét hallgat, akkor a zenehallgatáshoz, zeneértéshez szükséges idegsejtkapcsolatok erősödnek meg. Ezek pedig részben ugyanazok az idegpályák, amelyek például a térbeli gondolkodásért felelősek. Egy kutatás szerint klasszikus zene hallgatása alatt vagy közvetlenül utána a felnőttek gyorsabban képesek puzzle-t összerakni, mint zene nélkül: a zenehallgatás aktiválja a térbeli gondolkodásért felelős pályákat.
Mindez átmeneti: a „Mozart-effektus”, azaz az egyszeri klasszikus zenehallgatás okosító hatása néhány percig, maximum egy óráig tart. Rendszeres zenehallgatással viszont rendszeresen tréningezzük ezeket az idegsejtkapcsolatokat.
A Ringató foglalkozások, szerte az országban és néhány külföldi városban is elérhetőek. A Ringató Kodály Zoltán elképzelésének megfelelően már kisbabakortól (valójában magzatkortól) kezdődő zenei nevelést követ. A Ringató nem előadás, nem műsor, hanem közös program: a résztvevő felnőttek közösen énekelnek, a gyerekek pedig azt csinálnak, amit akarnak. A foglalkozásokat előre tervezi a vezető, de a hangulatnak, csoportösszetételnek megfelelően módosulhat is.
Fontos, hogy élő zenéről van szó, felvételeket nem hallgatnak, énekszó, esetleg pár perces hangszerjáték fér bele az általában félórás programba. A ringato.hu oldalon település szerint is kereshetünk. Általában nagyon jó a hangulat a Ringatókon, a közös éneklés azoknak is buli, akik hozzám hasonlóan egyáltalán semennyire sem tudnak énekelni, a gyerekek viccesek, és lehet ismerkedni, beszélgetni más anyukákkal (ritkábban apukákkal).
|
|