Infografika - Kahlo
2020.05.24. 11:39
Írta: Sophie Collins
Fordította: Molnár Csaba
Kiadó: BOOKLINE KÖNYVEK
Oldalszám: 96
Az Infografika sorozat teljesen új megközelítéssel mutatja be a világ legnagyobb gondolkodóit és művészeit. A kötet az ötven legérdekesebb és legfontosabb adatra, gondolatra, jellemzőre és eredményre fókuszál, s ezeket könnyen érthető és látványos infografikákon tárja elénk.
Sokan tudják, hogy Frida Kahlo (1907-1954) festőművész Mexikóban született, és gyerekkorában balesetet szenvedett. Arról azonban jóval kevesebben hallottak, hogy 143 ismert műalkotásából 55 önarckép; hogy a Két akt az erdőben című festménye 2016-ban 8 millió dollárért kelt el, s ezzel ez a legmagasabb összegért gazdát cserélő Latin-amerikai műalkotás. Az sem közismert, hogy kétszer is hozzáment a férjéhez, s hogy első önálló kiállítására mentőautóval érkezett.
Az Infografika - Kahlo segítségével közérthető és mutatós infografikákon keresztül fedezhetjük fel Frida Kahlo munkásságát és a képzőművész mögött rejlő embert.
|
"Egy könyv, amelyik sikeresen meg tudja szólítani az Alfa generációt. Ha azt mondjuk, hogy "élete és munkássága”, akkor a gyerekek jellemző reakciója, "-Ó, ne már!" De amikor kiejtjük a szánkon, "infografika", már fel is kapják a fejüket.
Ez a kötet a kettő ötvözete. Frida Kahlo tragikus életét, munkásságát, művészetét, kreativitását ismerhetjük meg infografikákon ábrázolva. Közelivé, érdekessé hozza az életrajzi adatokat, gyorsan áttekinthetően informál, értelmezhető adatokat ad, történéseket megértet. Mindezt a festőművészre jellemző színvilággal. Nemcsak Frida Kahlo művészetével ismerkedhetünk meg, hanem az infografika 9 típusával is.
A kötet az Infografika sorozat része. A könyvespolcon a helye otthon, és az iskolai könyvtárakban. Nem mellesleg segíthet a kamaszoknak szóló ajándékozás problémáján."
Bánfi Csilla, könyvtárpedagógia-tanár
muveszetnyelve.blogspot
Anno a Vizuális kommunikáció tárgyamon ismerkedtem meg az infografikákkal és már ott megtetszett az egész. Alapból vizuális típus vagyok, így hiszek abban, hogy a képhez társított adatok könnyebben tanulhatók, mint a csak szövegesek és ez nemcsak rám áll, hanem bárkire érvényes lehet ez az igazság szerintem. Úgyhogy, amikor szembejött velem az Infografika sorozatos Kahlo és vele együtt az Einstein, eldobtam kb mindent örömömben, mert nagyon szerettem volna őket elolvasni és mert örültem nekik. Egyébként ez a vonal korábban is érdekelt, csak az a könyv nem volt bent a könyvtárban, amit kinéztem, de sebaj, a kategóriával való ismerkedést nem is kezdhettem volna jobb kötettel, mint a Kahlo.
A könyv rövid történetének bemutatásáról nem igazán lehet írni, mert a Kahlo egy ismeretterjesztő mű rengeteg grafikai megoldással, amihez annyit tudok hozzáfűzni, hogy nagyon szeretem mostanában az ilyen típusú műveket, az pedig, hogy nem tudtam sokat a szóban forgó hölgyről még egy érv volt arra, hogy megismerjem, mert azért hallani hallottam már róla, de nem igazán tudtam belőni, hogy pontosan ki volt... ugye Kahlo nem egy elfeledett név, itt-ott lehet hallani róla, vagy látni a festményeit, amelyek egyáltalán nem hétköznapiak.
Kezembe véve a kötetet, nagyon megörültem, hogy lett egy saját példányom belőle, mert egy színes, különleges kiadványról van szó. Szeretem a csillogós dolgokat - mértékkel - és a gerince, illetve a borító bizonyos része olyan, úgyhogy elszórakoztam a könyv forgatásával vagy öt percig, hogy nézzem milyen szépen csillog. Igen, fáradt vagyok két szak elvégzése mellett, de az ilyenek lekötnek és feltöltenek valamennyire, úgyhogy köszönöm az élményt a kiadónak!
Így, hogy már kigyönyörködtem magam a tetszetős külsőn, belenéztem a belső tartalomba és amit ott láttam, az szintén nagyon minőségi volt, illetve még ma is az. A kreatív design sok-sok informatív képet és adatot rejt, amiket szerettem böngészni. Collins négy részre osztotta az olvasókkal megosztani kívánt információkat, úgymint: Élete, Világa, Munkássága, Öröksége plusz egy-két egység még a végéről (Életrajzok, Tárgymutató), vagy az elején lévő Bevezetés.
Ha egy művészt akár néhány ikonról képesek vagyunk felismerni, ez annak is jele, hogy a művész és művei milyen mélyen beivódtak a kultúránkba és a világról alkotott képünkbe.
A Kahlo kötet első részében, az Élet címet viselőben, elhelyezi őt a történelem sodrában és földrajzi helyén, illetve megmutatja a családi helyzetét, na meg életének alakulását. Nagyon tetszett nekem A világ ekkor rész, ahol a szerző színekkel különböztette meg a különféle eseményeket, vagy A baleset... jó ez most furán hangzik, de nem a balesete volt az érdekes, hanem a hozzá kitalált kép és annak a szemléltetése, hogy hány csontja tört és hol sérült. Azt hiszem ilyen adatokkal a biosz is érdekesebb lett volna számomra, írtam már, hogy utáltam azt a tárgyat? Erre itt a Kahlo és megmutatja, hogy ja nem, csak a tankönyv volt borzalmasan megírva. Na de vissza a kötethez! Rengeteg információ megtudható ebből a részből nagyon szép színes formában, de nekem valahogy mégis a többi egység tetszett jobban, főleg az, ahol a művészetét tárgyalták.
Nagyon szerettem a második témát, ami a Világa címet viseli és jól lefedi miről szól az egység. Ebben mondjuk volt olyan anyag, amit először nem értettem, hogy miért lényeges pl, A művész ebédje, de ezt szintén jól összeköti a szerző a művészekkel, úgyhogy végül csak leesett a tantusz, hogy miért kell ide. Kedvencem ebből a részből Az öltözködés nyelve, amely elemzi a régebben élt hölgy ruhatárát és azok viselésének okait, a Szürrealizmus és a festőnő kapcsolatát elemző ábrát (ami a bejegyzésben fentebb szerepel) és Az állatkertet, amelyben azt mutatja meg, hogy milyen arányban szemléltette az állatait a képein.
A harmadik téma, a Munkássága, amiben a képek elemzései tetszettek a leginkább. Itt megmutatja milyen termékeny volt a hölgy, a kiállításaira vonatkozó adatokat írja le, illetve összehasonlítja kortársával, Georgia O'Keeffe-vel is. Érdekes még az is, hogy milyen színeket és mire használt a festőnő, a kedvenc mondatom erről a lapról az, hogy „Semmi sem fekete. Tényleg semmi.”. Kahlo művészetének jellemzéséből nem maradhatnak ki az önarcképek, ahogy itt sem történik ilyen, illetve A festő műtermének bemutatása.
Soha nem festettem álmokat. A saját valóságomat festem le.
A negyedik téma, az Öröksége, amely a hagyatékának kérdéseit tárgyalja, úgymint lelőhelyek, mik a hamisítványainak jellemzői, milyen összegben kelnek a képei és a múzeumhoz (Casa Azul) kedvcsinálóként pár tárgyát is megpillanthatjuk a lapokon. Ez a rész már inkább azoknak hasznos és érdekes, akik el szeretnének jutni ezekre a helyekre.
Összességében tetszetős darab, amely jól és részletesen járja körbe Kahlo életét és művészetét, az infografikák pedig ötletesek és megragadóak, tényleg egy élmény ezeket olvasni és általuk tudással gyarapodni! Ajánlom a vizuális típusoknak, a művészlelkűeknek és azoknak, akik szeretik a hölgy festészetét, nem fognak csalódni a kötetben!
Érdekesség:
Egyébként az Infografika sorozatra is megéri egy pillantást vetni, hiszen pl. Austen szintén beletartozik és egyéb érdekes személyek is!
|
|