BEVEZETŐ
2020.10.13. 22:41

A sorozatok bemutatásának 3. részében 88 sorozatcím 310 új és régebbi ifjúsági regényéről olvashatunk szakértői és olvasói ajánlót könyvrészletekkel. Két, klasszikusokat bemutató sorozatot emeltem ki:
-
a Napraforgó Kiadó "Olvass velünk" 20 miniregényét, amely fokozatosan vezeti be a gyerekeket a klasszikus irodalomba, valamint
-
a Ciceró Könyvstúdió "Klasszikusok fiataloknak" 52 kötetét, amely már nagyobb oldalszámú, s legtöbbjük online is olvasható.
Érdemes odafigyelnünk a gyerekek könyvválasztásánál kilencéves kortól, ugyanis érdeklődésük és gondolkodásuk merőben megváltozik. Erről Kiss Árpád pszichológus a következőket mondja:
"Kiskamaszkorban a gyermekek gondolkodása is hordoz néhány olyan sajátosságot, amely korábban, kisiskoláskorban nem volt jellemző. A fiatalabb gyermekek inkább a közvetlenül megfigyelhető, konkrét dolgokról gondolkodnak. A kiskamaszok gyakrabban vonatkoztatnak el, nem kézzelfogható alternatívákat is megfontolnak, több lehetőség jelenik meg gondolkodásukban. A serdülőkor kezdetén a gyermekek gondolatai egyre gyakrabban irányulnak a jövő felé, elkezdenek rendszeres módon tervezni, előre gondolkodni..."
|
"Ebben a korban a döntéshozatalt már többnyire megelőzi a lehetséges helyzetek széles skálájának átgondolása, gyakran használnak feltevéseket, hipotéziseket. Az egész gondolkodás elvontabb, filozofikusabb lesz, lehetségessé válik több szempont vagy több szabályrendszer egyidejű észben tartása. Mindez pozitívan hat az empátiára, azaz a beleérző képességre is, ami pedig alapjául szolgálhat a barátságok említett elmélyülésének.
A kiskamasz próbálja meghaladni a megszokás korlátait, egyfajta sajátos idealizmus jellemzi, ellentmondásokat tár fel, példaképeket keres, tehát lázadása korántsem öncélú, az építő jelleg dominál benne. Szülőként érdemes meghitt beszélgetések során kibontani az érés eme gondolkodásban megjelenő csodáit, és a számtalan, gyermekünket érdeklő téma közé becsempészni a pályaválasztás aktuális dilemmáját is."
|

|