OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
CD-MÓDSZERTÁR
CD-MÓDSZERTÁR : CD-MÓDSZERTÁR II/1. KÖNYVTÁR-PEDAGÓGIA - TERVKÉSZÍTÉS

CD-MÓDSZERTÁR II/1. KÖNYVTÁR-PEDAGÓGIA - TERVKÉSZÍTÉS

Dán Krisztina szakértő  2010.04.02. 10:57

Az alfejezet bevezető tanulmányában (A könyvtár-pedagógiai program stratégiai terve) a szerző azokkal a tantervezés alapjául szolgáló elméleti kérdésekkel foglalkozik, amelyek a szakirodalom alapos ismerete birtokában ma már jól meghatározhatóak.
 
A NAT programjával egybehangzóan, elvi kiindulópontjának tekinti, hogy a könyvtárhasználat tantervezését a könyvtárnak a tanulásfejlesztésben betöltött szerepe határozza meg. Nem véletlen, hogy a szerző tanulmánya is a NAT 2003. praeambulumában található idézettel indul, amelyben a könyvtár mint tanulási színtér és a hatékony tanulási technikák elsajátításának egyik legfontosabb eszköze jelenik meg.

 

Ebből az alapállásból kiemelten fontosnak tartja, hogy a könyvtárhasználat elemei funkcionálisan integrálódjanak az iskola pedagógiai programjába, alaptevékenységébe és rendelkezésre álljanak az ehhez szükséges személyi (képzett könyvtáros, nevelőtestület) és a tárgyi, infrastrukturális feltételek. Ahhoz, hogy a használói tudás képességgé válhasson, a szerző kiemelten fontosnak tartja a nevelőtestület pozitív hozzáállását, egy közös, helyi könyvtár-pedagógiai stratégia kialakítását. Az iskolavezetés felelősségét pedig abban látja, hogy mind a tervezés stádiumában, mind a gyakorlati megvalósulás során létrejöjjön az együttműködés, rendelkezésre álljanak a szükséges feltételek.

A stratégiai kérdésekkel foglalkozó tanulmány sorra veszi a könyvtári tevékenységek pedagógiai hozadékait (a tanulókkal való differenciált bánásmód, az egyénhez igazodó tanulásirányítás erősítése, a tanulás, önművelés motiválása stb.) és a könyvtárra alapozott legfontosabb tevékenységtípusokat. Ismerteti a könyvtárhasználati képzés négy fő ismeretkörét, végül a tananyag elsajátításához szükséges órakeretekkel, taneszközökkel, a megszerzett tudás értékelési, ellenőrzési kérdéseivel foglalkozik.

Az elméleti bevezetést követi a könyvtárhasználati makro tantervek (Könyvtárhasználat tervezése az iskola makró tantervébe) ismertetése.  Közismert tény, hogy a NAT 1995 – módosításai következtében (2000 - 2003 - 2007) különböző tantervek működnek jelenleg is iskoláinkban. Míg az általános iskola felső évfolyamain a 2001-ben bevezetett Kerettanterv, az alsó évfolyamokon a NAT 2003. alapján átdolgozott helyi tantervek alapján tanulnak a diákok. Valószínűleg ennek a következménye, hogy a szerző által megszerkesztett tantervi változat is sajátos ötvözete a két tantervi koncepciónak. Az általános iskola anyanyelvi programjába illeszkedő könyvtárhasználati elemek a Kerettanterv követelményeit, (Tanulás képesség, könyv- és könyvtárhasználat), a felső évfolyamok informatikába integrálható elemei pedig a NAT 2003. Könyvtári informatika követelményrendszerét követik. Mivel az anyanyelvi nevelés könyvtárhasználati követelményei korántsem változtak meg olyan mértékben, mint az informatikáé, a programja alapján készült tanterv is aktuálisnak tekinthető.

A Tervkészítés fejezet utolsó, talán legeredetibb része a Könyvtárhasználat tematikus és spirális tervezése, amelyben a szerző a makró tantervek alsó tagozatos követelményrendszeréhez dolgozott ki tanítási-tanulási programokat (népszerűbb elnevezéssel mikro tanterveket). Bár könyvtárhasználati tematika és útmutató néven illeti a tantervi műfajt, gyakorlatilag – kis eltéréssel) a mikro tanterv főbb elemeit jeleníti meg: téma – ismeretanyag – tevékenység – szemléltetés – kapcsolatok szerkezeti tagolásban.

A tananyagtartalom 3 fő témakört ölel fel:

1. A könyvtárak általános rendje

2. Dokumentumismeret

3. Kézikönyv használata

A tanterveket két metszetben ábrázolja a szerző:

  • Az egyik változat a témaköröket veszi sorra az évfolyamok szerinti bontásban. Ebben a szerkezetben pontosan kirajzolódik az egyes ismeretkörök spirális építkezése.
  • A másik változatban az egyes évfolyamok metszetében veszi sorra az egyes témakörökből az adott évben elsajátítandó tananyag jellemzőit. Az utóbbi, évfolyamokra meghatározott mikro tantervek 2 változatát mutatja be: az első órakerete a négy évfolyamon 18 óra (4–4–4–6), a másiké 24 óra (5–5–6–8).

A két változat nem a tananyag méretében tér el, hanem a könyvtárhasználati műveletek gyakoroltatásának mértékében. (A magasabb óraszám esetében a könyvtári dokumentumokkal, tájékoztató segédletekkel végzett feladatok sokkal nagyobb figyelmet kapnak.) A szerző az anyanyelvi képzés keretébe illesztve - a NAT logikájának megfelelő - használói programot is összeállított.   

Tovább a módszertanhoz>>

 

<<Vissza 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót