OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
Bemutatás
Bemutatás : AJÁNLÁS ÓVÓNŐKNEK

AJÁNLÁS ÓVÓNŐKNEK

Szerzői ajánlás  2010.04.10. 20:39

 

„A mese és a vers mindig a gyermek valóságos lelki és

érzelmi színvonalán fejti ki hatását.

Hogy egy gyermeknek egy adott életkorban melyik mese a legfontosabb, teljességgel attól függ,

hogy éppen hol tart a lelki fejlődésben,

hogy éppen milyen problémák foglalkoztatják leginkább.”   (J. F. Oberlin)   

 


Az olvasóvá nevelés megalapozásánál  - saját tapasztalataim alapján - az óvodapedagógusnak  két területre kell figyelnie: az anyanyelvi és az irodalmi-esztétikai nevelésre. A kézikönyv mindkét területet részletesen elemzi ok-okozati összefüggésben, gyakorlati tanácsokat és útmutatásokat adva.  

 

Tapasztalatból tudjuk, hogy a beszéd fejlettsége és az olvasás minősége között szoros kapcsolat van. Az a kisgyerek, akinek a beszédkészsége magasabb szintű, hamarabb és gyorsabban tanul meg olvasni. Az olvasástanítás szakirodalma is régóta hangsúlyozza, hogy az olvasás elsajátításának alapja az életkornak megfelelő anyanyelvi teljesítmény, ezen belül is leginkább a beszédészlelési és beszédmegértési, valamint az ehhez kapcsolódó egyéb folyamatok (Gósy 2000).   

Fontos tehát az életkornak megfelelő szintű beszédészlelés, beszédmegértés, a rövid és hosszú távú vizuális és verbális memória, a vizuális és verbális szerialitás, ritmusészlelési készség, alakazonosítás- és megkülönböztetés fejlesztése. 

 

Az óvodai előkészítés folyamatában kulcskérdés a nyelvi tudatosság kialakítása. A nyelvi tudatosság fejlődési folyamatában először a szótagolás képessége alakul ki, azután a gyermek elkülöníti a szavakat és mondatokat stb. (A. Jászó 2001). 

 

Az olvasástanítás egyik legfontosabb feltételének a szakemberek ezért:  

  • a fonológiai tudatosságot (a gyermek tudatára ébred annak a ténynek, hogy a beszélt szavak hangokból állnak, és képes ezeket elkülöníteni), valamint 
  • a fonématudatosságot (annak tudása, hogy a beszélt szavak építőkövei a fonémák, hogy ezen építőkövek átrendezése, kicserélése más szavakat eredményez) tekintik.  Az óvodai tapasztalat azt mutatja, hogy maga a fonématudat 5-6 éves kor körül alakul ki.

Játékos anyanyelvi képességfejlesztés

fonématudatosságot fejlesztő óvodai játékos gyakorlatok - melyeket a könyv mellékletében találunk - hatással vannak a későbbi olvasási teljesítményre is, még a speciális igényű (megkésett beszédfejlődésű, speciális tanulási igényű) gyerekeknél is.

Vekerdi Iréne óvodai kísérletei mutattak rá (Török-Vekerdi, 1989.), hogy a gyerekek még iskolába lépésük előtt szilárdan meg tudják különböztetni a beszédhangokat (hosszú és rövid magánhangzókat). A szótagolás egyszerűbb szabályait önkéntelenül is megtartva tudnak az óvodások szótagolni (a szótagolás készsége már 3 éves korban kibontakozik), és 6 éves korra akár 2-3 szótagos szavakat is képesek fonémákra bontani helyes sorrendben. (A teljes programot megtalálhatjuk a könyv 1. sz. mellékletében: Tudatos beszédhallás-fejlesztéssel az anyanyelvi műveltség emeléséért  című programot, mely a hangok felismertetésével, analízisével-szintézisével és a szótagolással foglalkozik.)  

A nyelvi tudatosság kialakításához és annak iskolai megalapozásához nyújt gyakorlati útmutatást – korcsoportonkénti bontásban – a kézikönyv anyanyelv-módszertani része. 

Az óvodás korú gyermek első irodalmi élménye - a mondókák után - a mese. Azért, mert:

  • a mese olyan beszéd, amely örömet vált ki a gyermekben, amely a kimondott–hallott szóval, továbbá a szavakon túli érzelmi–mozgásos megnyilvánulásokkal együtte­sen hat rá.
  • a mese a szellemi nevelés eszköze (szókincsfejlesztés, irodalmi nyelv és gondolkodás fejlesztése), de hozzájárul  a kisgyermek jó közérzetének kiala­kításához is. 

Ezért fontos - az egyes életkorokban - annak jól megválasztása, a gyermekek személyiségfejlődésének, egyéni szükségleteinek figyelembe vételével. Ehhez nyújt gyakorlati tanácsokat a kézikönyv gyermekirodalmi adaptációs (3. sz. mellélket) és korcsoportonként tárgyalt meseajánlati része (Módszertár - szöveggyűjtemény).      

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót