OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KIADVÁNY CÍMOLDALA
KIADVÁNY CÍMOLDALA : C) Alsó tagozatos magyar anyanyelvi tanmenetek

C) Alsó tagozatos magyar anyanyelvi tanmenetek

A tanítóknak szánt könyvtárpedagógiai segédlet szükségességét mi sem bizonyítja hatásosabban, mint a Könyvtárpedagógia alfejezet utolsó pontja, melyben a szerző 5 tankönyvkiadó anyanyelvi tanmenetét teszi közzé.

Ezek a tanmenetek a kiadók által megjelentetett tankönyvek feldolgozásához kívántak támpontokat nyújtani.

Minthogy a könyvtárhasználat nem önálló tantárgy és a NAT és a Kerettanterv programja szerint is alsó tagozaton az anyanyelvi képzésben kapott helyet, így következtetni lehetne arra, hogy akkor a tankönyvek, illetve ezek háttér tanmenete is a tantervi követelményeknek megfelelő tartalommal és logikai építkezéssel integrálja az ismeretterületet, illetve a nevelési feladatot.

 

Csak szúrópróbaszerűen próbáltam a szerző által megszerkesztett könyvtárhasználati tematikát e tanmenetekkel tükröztetni.

   Az Apáczai Kiadó égisze alatt készült, 3. évfolyamos anyanyelvi tanmenet három óra keretében foglalkozik könyvtárhasználati témával: a 10. órán Móra 100. könyv című elbeszélése kapcsán a könyvtári ismeretek célfeladattal, a 60. órán Ismerkedés a katalógusrendszerekkel. Ismeretszerzés történelmi tárgyú könyvekkel és a 101. órán Katalógusok közt (nem katalógusokban) való tájékozódás. Nyári olvasmányok válogatása.

Kissé jobb a helyzet a 4. évfolyamon, ahol 6 könyvtári tanórát jelöl meg a tanmenet: a 99. óra foglalkozik a magyar Nobel-díjasok kutatása kapcsán a könyvből, folyóiratból való információgyűjtés technikájával, a 122. óra pedig a Könyv útja hazánkban címet hordozza. A többi tanóra (könyvtár foglalkozás címén) a karácsonyi ünnepkör, a reformkor, a 20. századi technikai vívmányok és a Barátunk a természet; macskákhoz fűződő hiedelmek témájának feldolgozását tervezte a könyvtárba. Az alkalmazásokról tehát szó esik, de az alapozó ismereteknek nyoma sincs.

   A Nemzeti Tankönyvkiadó által a Meixner tankönyvcsalád Játékvilág című könyvéhez készült tanmenet tanulmányozása ennél is szomorúbb képet mutat. Hogy mégsem lehetetlen a könyv- könyvtárhasználat anyanyelvi képzésben való integrálása, arra a Mozaik Kiadó tanmenet javaslata (Tanmenetjavaslatok az ABC-ház taneszközeinek felhasználásával, 3. évfolyam) ad megnyugtató választ. A 3. évfolyamon tanmenetben tervezett 8-10 könyvtárhasználati, ill. könyvtárra épülő szakóra nagyjából leképezi az adott évfolyamra tervezett tantervi követelményeket és kellő gyakorló, alkalmazási teret nyújt az anyanyelvi képzés témáinak feldolgozása során a könyvtári forrásoknak.

Nos, úgy tűnik, hogy a tankönyvek írói, sem bírálói nem tartották fontosnak, hogy a legjobb esetben is ötletszerűen elhelyezett könyvtári szakórákon kívül jelentőséget tulajdonítsanak e nevelési terület megfelelő tantervi követelményeinek. Ezért is rendkívül fontos, hogy a szóban forgó módszertani munka a könyvtári területhez lazábban kapcsolódó, de érte felelősséggel tartozó (tanító, tankönyvíró, szaktanár, kiadói szakember, bíráló, iskolavezető stb.) szakemberek számára újból és ismételten egyértelművé tette az alaptudás megtanításának és a szaktárgyi alkalmazások szakszerű összehangolásának szükségességét és mikéntjét. 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót