OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
GYEREKLÍRA
GYEREKLÍRA : Aranysisak - Friss gyermekversek

Aranysisak - Friss gyermekversek

  2016.12.05. 11:04

5-10 éveseknek
Aranysityak
Válogatta: Lackfi János
Illusztrálta: Molnár Jacqueline 
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2013 
Oldalszám: 160 
 
Mit csináljunk, ha unjuk a kaméleonunk színét? Tapétázzuk újra a falat, és ő majd alkalmazkodik!

Ki az a maszatos szerecsen, aki életünkbe kis szerencsét belecsen? Hat a kéményseprő! Miért dobog Zsófi párnája? Hát mert apaszívet tettek bele.

Miért látja borzasnak a világot Slimák, a forradalmár csigusz? Hát mert lobog a szeme a szélben.

 

Hogyan vehetünk magántengert olcsón? Hát veszünk egy kagylót, abba eleve bele van építve!

Miben különbözik a kulacs a kullancstól? Hogy az egyik csípősebb, mint amilyen vizes a másik. Miért hidegbajosak a felnőttek? Mert nyáron is hidegeskednek, ahelyett hogy örülnének a hűsségnek.

Ez a könyv tele van hasonló életfontosságú kérdésekkel és válaszokkal, melyek nélkül igazan nem élet az élet! Lackfi János ugyanis felkért negyven versköltő bácsit meg nénit, hogy csapjak a fejükbe aranysityaknak a napot, hiszen akkor bármit megtehetnek. Ők aztán kötélnek álltak, és nagy bátran, negyvenféleképpen szét- es össze- és át- és teleírták a világot...

Kedves nullától kilencvenkilenc évesek, tessék bolyongani benne, tessék nyugodtan eltévedni és hazatalálni!

 

RÉSZLETEK A KÖNYVBŐL

Néha nem is sejtjük, miféle misztikus tárgyak tárháza otthonunk:

Acsai Roland
A HAJSZÁRÍTÓ

Kislányomnak, Zsófinak

Mennyi minden átlényegült,
Mióta megszülettél! Például
A hajszárító. Megnyugszol
Abban a percben, amint rád fúj.

Álruhás királyfiként élt
Eddig közöttünk. Használati tárgy,
Gondoltuk róla, erre most
Kiderült: gyógyító energiát

Sugároz. Ha kólika kínoz,
Vagy nem tudsz elaludni,
Csak bekapcsoljuk, és máris
Elcsendesedsz. Mi már tudni

Véljük napok óta, hogy
Nem holmi műszaki cikk:
Hajszárítónk mágikus
Erővel rendelkezik.

Totem ő, zuglói lakásunk
Ziháló házi istene.
Azóta nagy becsben tartjuk,
Egész kis szentély a helye.

Mennyi minden átlényegült,
Hogy megszülettél, mássá!
De leginkább Vera és én –
Anyává és apává.

Régen még a lócitromok is nagyobbak voltak. Meg a WS-féle galagonyabokrok is. Így gondolják ezt a tanító nénik.

 

BÉKÉS MÁRTA
A bús tanító panaszai

Évről évre
romlik a gyerekanyag,
romlik a gyerekanyag,
ebadta!
Szólok rá, de
nem hallja ki-be szalad,
tíz másik ki-be szalad,
ebadta!
Nem tudom ezt már leírni,
nem fogom ezt már kibírni!
Évről évre
romlik a gyerekanyag,
romlik a gyerekanyag,
ebadta!

Évről évre
kopnak az idegeim,
kopnak az idegeim,
aszondom!
Ősz hajam már
hullik és meredezik,
gyűlik és növekedik
a gondom!
Jobban is esne,
mondjuk ki,
hogyha lehetne
buktatni!
Évről évre
kopnak az idegeim,
kopnak az idegeim,
aszondom!

Iszik a vakond pálinkát? S ha igen, rosszat vagy jót?

 

JÁSZ ATTILA
a ROSSZ PÁLINKA balladája

Egyszer volt, hol nem volt. Volt 1×1 Apuka,
s bármily fura,
az én apukám,
szerette a pálinkát,
s a pálinka is apukát.

A jó pálinkát persze,
rosszat, az istennek se,
ebéd előtt kupicával,
bírni kell azt fiam, májjal,
mondogatta Anyukának.

Ámde néha azért rosszat,
bűnrossz pálinkát is hoztak
szülinapra vagy névnapra
ajándékba, noha
nem itta meg soha.

Mert rosszat minek igyon a Zember,
mást meg ugye nem mer
olyannal kínálni,
mit lehet csinálni,
elrakta a spájzba.

Épp mielőtt indult Svájcba
Vakond urat megkínálta,
a legrosszabbikból persze,
igyon, ha volt neki mersze
feltúrni az egész kertet.

És Vakond úr megsértődött,
családostól elköltözött
a szomszédba, ott turkálják már a kertet,
apukám meg mindig eltesz
minden bűnrossz pálinkát,
hátha szükség lesz még rá.
Aki még nem látott kék őzetet, jól nyissa ki a szemét!

 

KISS JUDIT ÁGNES
Kék őzek

„Kérj a teánkból, friss főzet!”
kínálgatnak a kék őzek.
Zöld italukban eperfalevél,
így melegednek tél idején.

Jó puha föld a mohás tőzeg,
ott tavaszolnak a kék őzek.
Tarka virágot rágcsálnak,
némelyikük csak a sárgákat.

Késő ősszel a kék őzek
egymással megmérkőznek.
„Én győztem, veled alszom ma!”
bőgi az egyik az arcomba.

Néha nyaranta a kék őzek
rettentően megnőnek.
Hogyha nem óvna varázsének,
véletlen lelegelnének.

Ki a jobb, a fiúk vagy a lányok? Két sorozatnyi érv az öröktől tartó vitában.

 

LÁSZLÓ NOÉMI

A fiúk

Rugdosódnak és sáros a cipőjük,
és szünetben a porban hemperegnek,
csúfolják egymást, majomnak,
szamárnak, de minden mókát
csoportban csinálnak, verekszenek,
el is bőgik maguk, de nem vágnak
egymásnak undok arcot,
nem gyűlölködnek hónapokon át,
és egész évben egy padtársuk
van, akivel azért mégsem
összeragadva járnak, nem
puszilóznak, nem is visibálnak,
nem leveleznek, inkább megbokszolják
egymást, és minden rendben,
jó volna fiúnak születni,
csak nem szeretnék lábon állva
pisilni egész életemben.

A lányok

Mértan órán leveleznek, titkos ábécét
állítottak össze, legalább öt ábécé
jön-megy a soron, azt üzengetik
egymásnak, tudom, ki kibe
szerelmes fülig, fölösleges
így rejtjelezve értekezni róla,
ha ránézel, és piros a füle, akár
a padlót is felszedheted alóla,
észre sem veszi, nem jár: repdes,
száll, suhan, mert épp beléd
szerelmes, most aranyos vagy,
helyes és cuki, jövő héten már
nem tetszel neki, rájön, hogy
lábad görbe, füled kajla, nem
tudja, fejeden mi van, mert
nem hasonlít hajra, és komolyan,
hogy képzeled, hogy pont neki,
pont hozzád, bármi köze is lehet,
ez megdöbbentő – gyorsan kitalál
egy titkos ábécét, hogy az egészet
megírja Panninak, Teréznek, Sárinak,
és aztán egész történelem órán
boncolnak téged.

Kaptatok már használhatatlan ajándékot? Megesett ez már mással is…

 

MURÁNYI ZITA
Hullahopp

Nagyon szerettem volna egy hullahopp karikát karácsonyra,
a jézuska mégis egy bordásfalat hozott.
Nem hiszem, hogy tévedett volna, csak a nagy kapkodásba
véletlen összecserélte az ajándékokat. A világ túlsó felén egy másik
kislány, most épp olyan szomorú, mint én. Amikor megfeddi
az apukája, hogy egyen szépen és ne turkálja az ünnepi
vacsorát, lehet, hogy pont a bordásfalamra gondol.
De az ilyesmit nem értik meg a szülők.
Nekik csak az a fontos, hogy üres legyen a tányérod
és dicsérd meg a főztjüket, ha nem ízlik, akkor is, ahogy
ők teszik egymással. Azt hiszem, emiatt nem veszik észre a különbséget
hullahopp és bordásfal között.

Hát egy varrónőnek már mindent szabad?

 

TURBULY LILLA
A varrónőnél

Anya valami virágos ruhát próbál,
a varró néni meg négykézláb mászkál
körülötte, és tele van gombostűkkel
a szája. Ha én ilyet tennék, anya
nagyon mérges lenne, az biztos. Ráadásul
beszél is közben, hogy jó lesz-e
így a hossza, pedig tudhatná, hogy
tele szájjal nem szabad. Legszívesebben
szólnék a varró néni anyukájának, hogy
nevelje már meg egy kicsit a gyerekét,
de neki nem merek, mert még megijed
vagy elszégyelli magát, és lenyeli a tűket.
Bár lehet, hogy fakír volt lánykorában.

Vannak egy gyereknek elvei? Hát, némelyiknek vannak. Hogy mifélék? Lásd alább!

 

VARRÓ DÁNIEL
Megmondom a tutit

Megmondom a tutit:
szeretem a frutit.

Legfontosabb dolog:
ha kicsomagolod,

ez benne a lényeg,
hogy a belső réteg

papírból egy darab
jó, ha beleragad.

Nincsen annál tutibb,
amikor a frutit

lassan szopogatod,
ez a darab ahogy

szétmállik a nyelven –
nekem az az elvem.

Mit csináljunk használt zsiráfunkkal?

 

ZORKÓCZY-KOVÁCS KATALIN
Apróhirdetés

Megszabadulnék alig használt zsiráfomtól
Nem fogyaszt sokat:
8-10 liter víz és néhány szobanövény per nap.
Bár újabban rászokott a műanyag pálmákra.
Mérete miatt csak galériás lakásokba ajánlom.
Szobadíszként is szép.
Ábrázata ugyan nem vonzó,
lámpaernyővel a fején azonban kifejezetten mutatós.
Ha valaki praktikus célra akarja,
hát fogasként is jól funkcionál.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót