OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
GYEREKLÍRA
GYEREKLÍRA : Miazmég - kitalálós versikék

Miazmég - kitalálós versikék

  2016.12.19. 23:40

3-6 éveseknek
Miazmég/kitalálós versikék
Illusztrálta: Szalma Edit
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2011
Oldalszám: 32
 
Már ismered a Miazami összes kitalálós versikéjét?
Szeretnéd újra rejtvényeken törni a fejed? Akkor jól választottál, hiszen ez a könyv tele van vadonatúj kitalálós versikékkel.
Felbukkannak bennük kedvenc állataid, növényeid és a téged körülvevő különös tárgyak.
Ha jól figyelsz, a színes, humoros rajzok segítenek a megfejtésben.

 

Minden évben hazatér,
mikor véget ér a tél.
Kelepel a hosszú csőre,
menekül a béka tőle.
Mi az?

Dülledt szeme, széles szája,
zöld a színe mégsem sáska.
Egész éjjel kvartyogott,
megette a szúnyogot.
Mi az?

 

kiazaki-belso1

kiazaki-belso2

kiazaki-belso3

kiazaki-belso4

Interjú Nyulász Péterrel

"Gomb van rajta, mégsem kabát, azzal hívom fel a mamát…”

Nyulász Péter újabb kitalálós verses kötetében ott folytatja, ahol korábban abbahagyta. A gyermekkultúra, a gyermekkönyvek terén viszont olyan ügyeket igyekszik megvalósítani, melyek korábban még nem voltak.

A Miazmég című köteted három évvel a Miazami után jelent meg. Miért kellett ennyit várni a folytatásra?  

Igazából nem várni kellett rá, hiszen eredetileg nem volt szó folytatásról. A 2007-ben megjelent Miazami azonban várakozáson felüli sikert aratott, évente újabb kiadásban jelent meg, lassan a negyedikhez közelít. Ennek nyomán döntöttünk úgy a kiadóval, hogy ez az érdeklődés megérdemli, hogy egy újabb kötetnyi, friss kitalálós versikével szolgáljuk ki. 

A „kitalálós versikék” kifejezés szerepel a kötet alcímeként is. Van ennek valami jelentősége, hogy nem az inkább használatos „találós kérdések” műfaj szerepel itt?  

Természetesen igen. Az én célom az volt, hogy a gyerekek kitalálják a megfejtést – azaz sikerélményt adjak, s tapasztalatom szerint ezt nagyon élvezi is a közönség.

A „kitalálós versike” fogalom pedig akkor keletkezett, amikor ráébredtem, hogy a népi találós kérdés műfaj logikája ennek épp a fordítottja. Ott a feladvány éppen arról szól, hogy az minél furfangosabb legyen, hogy lehetőség szerint csak kevesek tudják megfejteni. Az én kitalálós versikéimet ezzel szemben úgy mutatják be egy-egy tárgy vagy fogalom jellegzetes tulajdonságait, hogy abból teljesen összeálljon a kép. A legtöbb esetben ez sikerül is a gyerekeknek. Csak el kell kapni a fonalat – hogy tulajdonságok alapján kell megmondani, miről lehet szó -, s utána már pusztán odafigyelés kérdése az egész. Azóta már fejlesztőpedagógus szakemberektől azt is megtudtam, hogy ez a kitalálós módi szaknyelven mondva a „mentális lexikon kondicionálása”.

Miként választod a témákat a verseidhez? 

Az már az első mondókás kötetem, a Zsubatta esetében is fontos volt, hogy a klasszikus gyerekverses témák mellett megjelenjenek azok is, melyek a mostani apróságokat körülvevő környezetről szólnak. Azért is mert ez a „szűz terep”, hiszen a mikrohullámú sütőről, a tévétávirányítóról, az utcai dugóról korábban nem születhettek versek, hiszen nem léteztek.

Másrészt az is nyilvánvaló, hogy a gyerekek számára mennyire fontos, hogy ez a hétköznapi környezet egy más – mókás, tréfás, elgondolkodtató - látásmódban is megismerhetővé váljék számukra. S kifejezetten vevők is rá, a Miazmég egyik legkedveltebb darabja például ez:

„Gomb van rajta, mégsem kabát, azzal hívom fel a mamát. Akárhova vihető, nem kell más csak térerő.”

Gondolom nem nehéz megfejtés, vagy ha mégis, a könyvben megtalálható.  

S ha nem a könyvből, élőben mikor adsz erre megfejtést a közönségnek? Lesznek író olvasó találkozóid a közeljövőben?  

Az egyik ilyen alkalom az Ünnepi Könyvhéten lesz, szombaton 14 órától dedikálok a Vörösmarty téren a Móra kiadó standjánál. Hétfőn délelőtt Ózdon, a Városi Könyvtárban, koradélután pedig a Miskolcon, a II Rákóczi Ferenc Megyei Könyvtárban lesz verselős előadásom gyerekeknek.  

De azért gondolom ezek közben már dolgozol a következő könyveden is. Az is hasonló, verses-kitalálós jellegű lesz?  

Egyrészt igen – a Móra kiadóval a Zsubatta! újabb kiadásán munkálkodunk - , másrészt nem egészen. A verses-mondókás kötetek után ezúttal egy kaland-meseregény következik, mely a Balaton tündére legendakörön alapszik, s melynek főhősei - Helka hercegkisasszony vezetésével - végigkalandozzák a Balaton környékének valóságban is létező, vadregényes helyszíneit a tihanyi Barátlakásoktól a tapolcai tavas barlangig, a Római fürdő vízeséstől Sóstóig. A kéziratot pár hete zártam le, most a megjelentetés előkészítése zajlik.  

Az utóbbi hónapokban azonban a saját könyveiden kívül más szerepet is vállalsz a gyerekkultúra, a gyerekirodalom terén.

Egyfelől az Egyszervolt.hu munkatársaként hivatásom is a gyermekkultúra ápolása, másrészt az idei tavasszal sikerült a korábbinál kicsivel több figyelmet megragadni a gyermekkultúra ügye iránt. Egy-egy publicisztikával, blogos aktivitással igyekeztem felhívni a figyelmet arra, hogy másfél millió 15 év alatti gyermek él hazánkban, akiknek egészséges szellemi táplálékra is szükségük van - ami ráadásul ma már elérhető – például a színházakban, vagy az Egyszervolt réten, vagy éppenséggel az egyre nagyobb számban megjelenő, magas színvonalat képviselő kortárs magyar gyerekkönyvek választékában is.

Mindez valahogy magával hozta, hogy kicsi, de lelkes csoportok szerveződtek, s ennek eredményeként sikerült megvalósítani például az Évtized ötven gyerekkönyve  figyelemfelkeltő akciót, így kapott új lendületet a Gyermekkönyv Intézet megalapításának ügye, s a legnagyobb eredmény az lehetne, ha volna kinevezett felelőse Magyarországon gyermekkultúrának.

Forrás: egyszervolt.hu

 

Miazmég / Nyulász Péter

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót