OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEKÖNYVAJÁNLÓ 4-6 ÉVESEKNEK
MESEKÖNYVAJÁNLÓ 4-6 ÉVESEKNEK : Ádi, a kiskalóz

Ádi, a kiskalóz

  2021.02.18. 20:33

3-5 éveseknek
Marjet Huiberts - Ádi, a kiskalózÍrta: Marjet Huiberts
Illusztrálta:
Sieb Posthuma
Fordította: Rádai Andrea
Kiadó: Pozsonyi Pagony
Megjelenés:
2021. január

Ádi kiskalóz egy vitorláshajón él az apukájával és a marcona kalózokkal: Szikla Szilárddal, Faláb Jakabbal és a többiekkel. Mégis épp olyan problémái vannak, mint egy hétköznapi gyereknek: nem ízlik neki az ebéd, hiányzik az anyukája, és nehezen tanul meg úszni.

Ádi kiskalóz egy állatkára vágyott,
Leginkább egy vidám kismajmot akart,
Vagy ha azt nem, akkor egy kutyát vagy macskát,
De Apánál ezzel nagy botrányt kavart.
Háziállat kéne, aki az én kincsem,
Háziállat kéne, valaki segítsen!
 
Öt kedves és vidám verses történet egy nagyon aranyos kiskalóz életéből, akinek mindig a segítségére sietnek kalózbarátai.

 


pagony.hu

A legkedvesebb kiskalóz
avagy miért szeretjük annyira a holland gyerekkönyveket?
 

Megjelent az Ádi, a kiskalóz című verses mesekönyv, amiben egy kiskalóz mindennapjait ismerhetitek meg, sőt, az is kiderül, hogy a kalózkisfiúk élete és problémái egészen hasonlóak, mint a szárazföldi gyerekeké.
Erről a könyvről mesélünk most nektek, és arról, mint foglal el különleges helyet a szívünkben a holland gyerekirodalom.

Ádi óvodáskorú kisfiú, és az apukájával él egy kalózhajón. Az élete - annak ellenére, hogy a tengeren zajlik - meglehetősen hasonló a szárazföldön élő ovisokéhoz: néha hiányzik neki a mamája, szeretne háziállatot, és nem akarja megenni az ebédet. A papája és a marcona külsejű (de aranyszívű) kalózok segítségével persze a mese végén mindig megtalálja a megoldást a problémáira.
A kis kötet 5 verses mesét tartalmaz, amiket Papp Gábor Zsigmond fordításában olvashatunk (neki köszönhetjük a Julia Donaldson-mesék magyar változatát is).
Az, hogy egy kisgyerek egy kalózhajón él, már önmagában is izgalmas felállás, de az Ádi, a kiskalóz kapcsán elgondolkodtunk azon is, mi minden teszi ilyen különlegessé a holland gyerekkönyveket.
A holland gyerekirodalom ugyanis szinte már önálló fogalommá vált, és szerencsére nagyon sok kortárs és klasszikus holland mesét olvashatunk magyarul is. A mi szívünknek különösen kedvesek ezek a könyvek, mindig nagy örömmel és kíváncsisággal várjuk az újabb és újabb fordításokat.
Na de mitől ennyire különlegesek ezek a mesék? Miért foglalnak el külön polcot az olvasók szívében?

1. Szeretjük, mert komolyan veszi a gyerekeket!

Ha holland szerző gyerekkönyvét választod, biztos lehetsz benne, hogy kiforrott, érdekes gyerekkarakterekkel találkozol. Az egydimenziós szereplőket el lehet felejteni, már a legkisebbeknek szóló mesékben is mindenkinek saját személyisége van.
Nem maszatolják el a gyerekek életében felmerülő problémákat, de az életkoruknak megfelelően mesélnek róluk, hiszen a nehézségek is az élet részei. Ez Marjet Huiberts meséjében is felmerül, nevezetesen abban a részben, amikor Ádinak hiányzik az anyukája, aki egy távoli szigeten él. A felnőttek nem vonják kétségbe a kisfiú érzelmeit, hanem segítenek neki megoldást találni arra, hogyan érezhetné jobban magát.

2. Szeretjük, hogy kissé abszurd a humoruk!

https://www.pagony.hu/resources/images/g3/dp/q0/post_side/9a72d2e7-8b00-4a4f-a13d-f5889d677805.jpegA holland gyerekmesék abszurd humora telibe találja a gyerekek ízlését, hiszen az ő fantáziájuk még sokkal szabadabban szárnyal, mint a miénk, felnőtteké. Ezt a szabadságot támogatják meg ezek a történetek.
Már eleve az is izgalmas, hogy egy kisfiú egy csapat kalóz között cseperedik, na de ki gondolta volna, hogy a zord külsejű kalózok annyira szeretik a gyerekeket, hogy még megfürdeni is hajlandóak, hogy jó példát mutassanak nekik?
A humor remekül oldja a nehezebb szituációkat is, hiszen ha valamin nevetni tudunk, az máris kevésbé félelmetes!

3. Szeretjük, hogy gyakran komoly filozófiai kérdéseket boncolgatnak!

Ádi úszni tanul - nem mindennapi módszer, de működik!Persze nem kell megijedni, arra gondolunk, hogy mennyi értékes beszélgetésre adnak lehetőséget ezek a mesék. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy nem is didaktikusak, nem akarnak görcsösen megmagyarázni és megtanítani a gyerekeknek semmit. Egyszerűen olyan elgondolkodtató témafelvetéseik vannak, amikből egyenesen következik, hogy azonnal beszélgetni kezdünk. Segítenek a kicsiknek abban, hogy saját maguk formáljanak véleményt arról, ami a mesékben történik.
Mi, akik a Pagony boltjaiban és szerkesztőségében dolgozunk, sokszor keveredünk hosszas beszélgetésbe egymással és a vásárlókkal ezeknek a könyveknek kapcsán - és hát nem az az olvasás egyik legjobb része, amikor sok-sok gondolat elindul bennünk?

4. Szeretjük, hogy megkapóan őszinték!

https://www.pagony.hu/resources/images/w8/p8/i8/post_side/75acea04-fa47-4061-bc2c-e52c2ab3161e.jpegA holland gyerekmesék nem mismásolnak, nem kennek el semmit, hanem kimondják a dolgokat úgy, ahogyan vannak. A jót is, a kevésbé jót is - persze odafigyelve arra, hogy az adott korosztály mit tud befogadni.

A gyerekek pedig érzik és nagyra értékelik ezt a kendőzetlen, de játékos őszinteséget. Nekik még természetes, nekünk, felnőtteknek pedig felszabadító.

 

5. Szeretjük, hogy felnőttként is öröm kézbe venni őket!

https://www.pagony.hu/resources/images/15/70/n7/post_side/a041d5bb-1e5e-4c3f-86b8-a2810b693d88.jpegÁdi és apamajomEzt a nagyon lényeges pontot hajlamosak vagyunk nem komolyan számításba venni, amikor könyvet választunk a gyereknek, pedig egyáltalán nem szabadna elhanyagolni. A holland gyerekkönyvek a gyerekeknek utat mutatnak, a felnőtteket pedig tanítják arra, amit mi is jól tudtunk gyerekként, de talán elfelejtettünk: az őszinteség, a játékosság, a humor fontosságát.

 

 

Háziállat

Ádi kiskalóz egy állatkára vágyott,
Leginkább egy vidám kismajmot akart,
Vagy ha azt nem, akkor egy kutyát vagy macskát,
De Apánál ezzel nagy botrányt kavart.
Ádi szomorú volt, vigasztalhatatlan.
– Annyi madár van itt! – nyugtatta Apa.
– És a tenger tele szebbnél szebb halakkal!
De Ádinak nem volt saját állata.
Háziállat kéne, aki az én kincsem,
Háziállat kéne, valaki segítsen!

A kalózok próbálták megvigasztalni.
Kacskakezű Karcsi rongymajmot csinált,
Faláb Jakab, mint egy kutyus, körbeugrált,
– Miaú! Miaú! – szólt Szikla Szilárd.

Morcos Marci erre hahotázni kezdett,
És az összes kalóz vele kacagott,
Ádi a tengernek suttogott dühöngve,
S adott a halaknak pár jó falatot.

Háziállat kéne, aki az én kincsem,
Háziállat kéne, valaki segítsen!

Hirtelen egy majom ugrott a hajóra,
Egy hatalmas majom, s nagyot nevetett.
– Itt vagyok, megjöttem! – mondta Ádi apja.
– Mindennap egy órát a majmod leszek.
Rázta a fenekét, vicces arcot vágott,
Ádinak ez tetszett: – Ugorj, Apa, hopp!
Apja nyakába ült, és úgy rohangáltak,
Minden kalóz hasát fogva kacagott

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót