OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK : Anyát megoperálták

Anyát megoperálták

  2017.01.19. 12:56

Anyát megoperálták
Illusztrálta: Hitka Viktória
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2015
Oldalszám: 48
 
Gyermekien derűs az a hang, ahogyan Tóth Krisztina kislány hőse a betegségről beszél. Ha valamelyik szülő megbetegszik, az nehezen feldolgozható trauma a gyerek számára.
 
Erről lehetne szomorúan írni, de a szerző inkább viccesen, a tőle megszokott friss szemlélettel közelít ehhez a tabutémához is.
Elmagyarázza a gyerekeknek, hogy mit jelent egy daganat, hogy a betegségből meg lehet gyógyulni, és hogy mindenről lehet, sőt kell is beszélgetnünk.

 

Humoros könyv, amely megmutatja, hogyan vészelhetünk át egy családi válságot, hogyan értethetjük meg a kicsikkel, hogy semmi sem félelmetes, ha mi, felnőttek világosan és tisztán beszélünk róla.
 
Lovász Andrea
 
Szokatlan és szép szöveg a Tóth Krisztináé, amolyan igazmese. Bizonyos értelemben mese („a felnőttek mindig akkor mondják azt, hogy bizonyos értelemben, ha valami egyáltalán nem az, aminek nevezik”), mert az óvodás narrátor minden érzése, minden világberendezési kísérlete, a szöveg szigorú, mesei konstrukciója, egyáltalán az illusztrációk mind mesekönyvet ígérnek; bizonyos értelemben pedig kissé szelídített esettanulmány egy mellrákos anyukáról.
 
A témaválasztása nem kockázatmentes, még akkor sem, ha amúgy lelkesen üdvözlendő a gyerekirodalmi könyvek tematikai színesedése. Erős és jó irodalmi hangon megszólaló szöveg kell ahhoz, hogy a téma ne uralja a szöveget, s a lehetséges olvasatokat ne nyomja egyirányúan a kizárólagos érzelmi befogadás felé. Az egyedül elvárt és adekvát olvasói magatartás egy beteg anyukáról, mi több egy rákos beteg anyukáról szóló mű esetében (ahol ráadásul a gyerek nézőpontjából és hangján értesülünk az eseményekről) csak a megrendülés lehet – a szövegnek csupán a hordozó szerep marad, ha egyáltalán észreveszi valaki a szöveget a téma mögött.
 
Tóth Krisztina könyve attól jó, hogy a kötelezően elvárt sírós-siránkozós olvasói viszonyulást egy elegáns gesztussal a nagymama alakjára ruházza, s a szöveg többi része olyan marad, amilyen az elbeszélő életkorából adódik. Azaz kusza és kapkodóan magyarázatokat kereső – ezért nekünk, felnőtteknek vicces – és szorongással tele.
 
Ahogyan több (mesei módon három) nekifutásra kezd körvonalazódni a kislányban, mi anya betegsége, úgy pontosan ennyi stációban manifesztálódik a féltése is: anya testének változásaival (csúnyán varrták össze az orvosok, más lett a szaga, megkopaszodott) nehogy az anya maga is elvesszen.
 
Mi úgy olvashatjuk, hogy a kislány a hétköznapok biztonságába kapaszkodik, holott nem vigasz ez, és még csak nem is valamiféle erőt adó kompenzáció – egyszerűen csak él és örül annak, ami van, az odaégett pirítósnak (apa főz), a rózsaszínre színeződött ruháknak (apa mos), a nagypapáék veszekedésének (nagyszülők segítenek).
 
És ebbe az ugrabugra óvodás mindennapokba irigylésre méltón integrálja anya tragédiáját – ami innen és ettől nem is tragédia (ahogy apa mondja a legelején: „túl leszünk ezen is”, és ahogy anya mondja a legvégén: „pár év múlva ez az egész csak egy rossz emlék lesz”). A mesei-boldog befejezés és a humorral oldott téma nem jelent bagatellizálást, egyszerűen arról van szó, hogy amint a kislány igyekszik megérteni és a kislánnyal igyekeznek megértetni a testben lezajló meg az anyára váró folyamatokat, úgy a szöveg tisztázó, pontosító, „bizonyos értelemben” világba rendező gesztusa lesz irodalmilag (és vélhetően lélektanilag is) izgalmas.
 
Az Anyát megoperálták a rákról is szól ugyan, de nem ettől lehet felkavaró, hanem attól, ahogyan a szerző metszően pontosan láttatja és érezteti a gyermeki lét összes szorongását – az irodalmi redukció megrendítő benne.
Forrás: Élet és Irodalom
 

anya5.jpg

Képtalálat a következőre: „anyát megoperálták”

anya4.jpg

 

 
 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót