OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK : Ahol a vadak várnak - képeskönyv

Ahol a vadak várnak - képeskönyv

  2018.03.07. 18:08

4-8 éveseknek
 
TOP50 - 2018
Írta és illusztrálta: Maurice Sendak
Fordította: Pék Zoltán
Kiadó: Kolibri Gyerekönyvkiadó, 2018
Oldalszám: 48

Barack Obama kedvenc gyerekkönyveinek egyike, amelyet Amerikában nemrég minden idők legnépszerűbb képeskönyvének választottak, végre magyarul is megjelenik. Maurice Sendak könyve egy folyton rosszalkodó kisfiúról szól, aki útra kel a félelmetes vadak közé. Az Ahol a vadak várnak több mint 50 éve a világ egyik leghíresebb és legnépszerűbb gyerekkönyve.

Elnyerte a legjelentősebb gyerekirodalmi díjakat, 30 nyelvre fordították le, készült belőle opera és filmfeldolgozás is – utóbbit Spike Jonze rendezte 2009-ben.

 


 

Dániában élő lányom azzal bízott meg, hogy nézzek körül a hazai könyvesboltokban, mert szüksége lenne olyan gyerekkönyvekre, amelyek segítenek egy kétéves kisgyereknek abban, hogy ki tudja fejezni a saját érzéseit, és segítenek az érzelmek kezelésében is.

A kérés teljesítése lehetetlennek tűnt, mert egy kétéves kisgyerek érzelmi élete legalább annyira bonyolult, mint egy kamaszé. Több száz oldalas szakkönyvet lehet írni róla, de mesekönyvet? Ugyanakkor tetszett, hogy a lányom bízik a mesékben és hisz abban, hogy történetekkel is tud segíteni a kislányának egy-egy nehezebb pillanatban.

Több órát töltöttem el különböző könyvesboltokban, rengeteg könyvet megnéztem, de nem akadt kezembe az „igazi”. Találtam ugyan érzelmi intelligenciát fejlesztő könyveket, olyanokat is, amelyek köntörfalazás nélkül nevezik meg a különböző érzelmeket, de olyan, ami egy 2 éves kisgyereknek is érthető – néhány „hisztimesén” kívül –, nem volt közöttük.

És akkor megláttam Maurice Sendak könyvét. Bevallom, először a kevés szövegnek és a játékos, egyértelmű, könnyen felismerhető illusztrációknak örültem meg. Átfutottam a szöveget – alig húsz mondat –, amit gyorsolvasásban nem mindjárt értettem. De amikor otthon újraolvastam, még a lélegzetem is elállt.

Az első, amin meglepődtem, hogy az eredeti könyv 1963-ban jelent meg, és nem mondhatni, hogy zajos sikert aratott volna. Azóta „minden idők legnépszerűbb képeskönyvének” választották Amerikában, elnyerte a legjelentősebb gyerekirodalmi díjakat, legalább 30 nyelvre lefordították, készült belőle egy hosszabb változat, sőt opera és film is.

Egyre kíváncsibb lettem: vajon mit tud ez a néhány mondat?

Az első döbbenetes élményem az volt, hogy „te jó ég, ez a szöveg pontosan úgy működik, mint a népmesék!” Maurice Sendak ugyanis képekre fordítja le egy kisgyerek belső feszültségeit. Nem ad nevet az érzéseknek (miként a népmesék sem), hanem fokozatosan szavakká és képekké alakítja azokat.

„Aznap este Max farkasjelmezt viselt” – ezzel a mondattal kezdődik a könyv, s innen jutunk el odáig, hogy a kisfiú szobájában sűrű erdő nő, az erdő mögött egy óceán hullámzik, az óceánon túl pedig a vadak élnek, akik félelmetesen ordítanak, félelmetes fogukat vicsorítják, félelmetes szemüket forgatják, és félelmetes karmukat villogtatják.

Pontosan ez játszódik le egy bármiféle okból összezavarodott kisgyerekben, legyen az félelem, elhagyatottság, düh, harag, fájdalom, kétségbeesés vagy meg nem értettség. Megváltozik a viselkedése, mondhatni valóban farkasjelmezbe bújik (bár olyan gyerekek is akadnak, akik „csigajelmezt” viselnek ilyenkor) és innen aztán nagyon nehéz visszafordulni. „Egyik rosszaságot művelte a másik után” – írja Maurice Sendak. A szülő – miképp ebben a könyvben is – sokszor tehetetlenül áll, s akár odáig is fajulhat a dolog, hogy csak büntetni tud. Ebben a könyvben az anya vacsora nélkül küldi Maxot az ágyba.

És ekkor aztán végképp elszabadul a pokol! Már nem kívül történik a „rosszaság”, hanem belül, óriásira dagad a zűrzavar. „Most pedig kezdődjék a ramazúri!” – kiáltja Max a fenevadaknak, és akkor oldalakon keresztül, szöveg nélkül csak azt látjuk, miből is áll ez: megfékezhetetlen indulatok, kontrollálhatatlan mozgások, hatalmas ugrabugrálások, egészen addig…

És ez a legnagyobb erénye a könyvnek! 

img_8932.jpg

Max egyszer csak képes kimondani, hogy „Most állj!” Képes megállítani a folyamatot, képes ő is vacsora nélkül aludni küldeni a vadakat. Nem táplálja tovább őket az indulataival, nem növeszti őket még nagyobbra. Megtanulja, mit jelent uralkodni önmaga fölött, mit jelent az érzelmek szabályozása.

„Úgy döntött, már nem akar tovább a vadak királya lenni.”

És ekkor újra képessé válik a szeretetre. A szeretet befogadására és adására. A „visszahajózásra”. És még a vacsora is odakerül a szobájába.

Mindannyiunknak van tanulnivalója ebből a csodálatos történetből. Mert az biztos, hogy nem csak kétéveseknek szól.

 

Hintafa blog

Maurice Sendak öt évtizeddel ezelőtt megjelent Ahol a vadak várnak c. könyve 1963-ban valami újat indított el a gyermekirodalomban. Ha egy mese értékét a leírt szavak alapján méred, akkor ez nem a Te könyved. Ugyanis mindössze 279 szót tartalmaz. Viszont ha a hallgatóságra gyakorolt hatásában látod meg a jelentőségét, akkor dőlj hátra és figyelj.

Karrierjét illusztrátorként indító Sendak második mesekönyvének főhőse egy farkasjelmezbe bújt fiúcska lesz. Max-nek egész nap komisz hangulata van. Estére még a mamájával is összeveszik, így vacsora nélkül küldik lefeküdni.

A belsejében forrongó energiákból életre kel egy erdő, mögötte pedig kitárul egy egész világ. Max hajóra száll és addig utazik míg nem találkozik a vadakkal, akik nevükhöz méltón viselkednek. Maxnek azonban mégis sikerül megszelídítenie őket, hogy aztán együtt tudjanak …hát… vadulni. Majd miheztartás végett vacsora nélkül küldi el a bandát aludni. Az éjszakai nyugalom csöndjében íncsiklandó illatok emlékeztetik őt arra, hogy valahol - mindennek ellenére - mégiscsak várja egy szerető otthon, puha ágy és a még mindig meleg vacsorája.

sendak1.PNG

Az 1957-ben megjelent Kalapos macskát követően, -talán annak hatására is született- Sendak vadai a modern mesekönyvek úttörői. Nem csak újszerű nézőpontból mutat be egy addig elfogadhatatlan, vagy legalábbis leplezendő jelenséget, de még a szokásos dorgáló hangot sem veszi elő. Egyik különlegességét az adja, hogy a dühkitörést pszichés állapotként kezeli, miközben nem ítélkezik a helytelenkedő gyerek felett. Ez megjelenése idején komoly újdonságnak számított. Elfogadja, és az olvasót is erre ösztönzi, hogy a saját, vagy gyermeke “vad” oldalát is ugyanúgy tekintse részének.

A gyerekeimen, akik még ki-be mászkálnak saját hisztibirodalmukban (és biztos rettentő boldogok lennének, amiért ezt elárulom) azzal leptek meg, hogy milyen határozott véleményük van Max dolgai kapcsán. P-nél (szerencséjére) már kialakultak bizonyos határok és így már T számára is könnyű volt -Sednak illusztrációinak is hála- megmutatni, hogy az ehhez hasonló nehéz pillanatokban mi játszódik le benne és bennünk.

https://thumbs-prod.si-cdn.com/e_iwX0MYvde8jqX513KHHq0vXII=/800x600/filters:no_upscale()/https://public-media.smithsonianmag.com/filer/e3/df/e3df85a2-e600-404c-92f1-448597c1d8a9/wild_things_parade.jpg

A könyv másik különlegessége a képi világ. Nem csak a tény, hogy Sendak rokonairól mintázta meg a vadakat -jó, hát mindenkinek vannak kellemetlen családtagjai-, hanem a gyerekkorában készített karikatúrái alapján álmodta újra őket. És miért pont szörnyek? Az ok prózai: nem tudott lovat rajzolni. Eredetileg ugyanis lovak közé álmodta meg a történetet. A vad figurákkal viszont sokkal hatásosabb az egész mese. Ezek a mély, földszínekhez hasonló árnyalatok is hangsúlyozzák, hogy a düh egy mélyről jövő emberi érzés, amit néha nehéz megzabolázni, de mégis hozzánk tartozik.

Sendak texturált hatást keltő, mélységet sugalló képei Adolf Born rajzait juttaták eszembe. Jó döntés volt, hogy a borító nem a szokásos fényes felületű, hanem gyerekkorunk könyveihez hasonlóan matt, de kézbe véve mégis puha, meleg érzést kölcsönző bevonatot kapott.

 

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész

 
 
 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót