OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK : Életrajzi sorozat (1) A lány, aki orvos akart lenni

Életrajzi sorozat (1) A lány, aki orvos akart lenni

  2018.06.14. 21:25

 
TOP50 - 2018
Illusztrálta:
          Maros Krisztina
Kiadó: Naphegy, 2018
Oldalszám: 48
 
Hugonnai Vilma a lenyűgöző kitartás szimbóluma.
Olyan korban született, amikor a nők még nem járhattak egyetemre. Más volt, mint a többi lány: mindenképpen tanulni szeretett volna, hogy orvos lehessen.
 
Zürichben megszerezte az orvosi diplomát, ezt azonban Magyarországon nem használhatta.

 

Csak ötvenéves korára sikerült elérnie, hogy a magyar egyetem orvosi karán is levizsgázhasson.
 
A zsűri laudációja
 
A Semmelweis-emlékév kapcsán irányult figyelem a kevésbé ismert első magyar orvosnőre, Hugonnai Vilmára. Ez az életrajzi képeskönyv a példakép bemutatásának kiváló eszköze. Kertész Edina a képeskönyvek világához illő, mértéktartó szövege mellett Maros Krisztina modern, digitális technikával készült illusztrációin életre kel Hugonnai Vilma kora, a biedermeier szalonok jólnevelt világa, s így talán még átélhetőbb, miért számított hatalmas tettnek az, hogy egy fiatal nő küzdött azért, hogy a sorsa, élete irányítását a saját kezébe vegye.
 
szembetuno.blogspot
 
Középiskolai tanár, orvos, autóversenyző, író, tudós, politikus, mérnök. Manapság talán kevésbé kapjuk fel a fejünket arra, hogy a felsorolt hivatásokat nők is űzik. Ez nem mindig volt így. A nők számára, egészen bő száz évvel ezelőttig csupán a magánszféra berkein belül volt lehetőség a kiteljesedésre, de vannak olyan területek, melyek kapuit alig pár évtizede léphették át. A tudomány, a nyilvános szféra korábban csak néhányak előtt állt nyitva. Az, hogy például az orvosi pályát a társadalom elfogadja mint nők által is végezhető hivatást, szükséges volt olyan erős, kitartó és példaértékű személyek életútja, mint Hugonnai Vilmáé. Gyakran megfeledkezünk arról, hogy a női példaképek a férfiakhoz hasonlatosan éppoly fontos szerepet játszanak a jövő generációjának, énképének kialakulásában. Így mindig üdvözlöm azokat a kiadványokat, melyek a „női vonalat” erősítik. Ahogy a bevezetőben említettem, Hugonnai Vilma külön kis helyet foglal el a szívemben, így a bejegyzésemben is igyekszem elválasztani a lelkes olvasót a kétkedőtől, de mindenképp igyekszem mindkét „olvasói énem” észrevételeit megírni.
 
 
A könyvecskét kinyitva azonnal beszippantott az az idealisztikus világ, melyet – érzésem szerint – a könyv szerzője közvetíteni szeretett volna, s így én magam is szívesen merültem el az 1800-as évek második felének békeidejében. Az illusztrációk szintén azonnal magukkal ragadtak, így egy hatalmas mosoly kíséretében, ábrándozó szemekkel követtem végig Vilma történetét, az első házasságtól, a zürichi egyetemig, majd az itthon el nem ismert diplomával folytatott harcon át egészen annak honosításáig. Az életpályát nem is részletezném, mindenképp érdemes megismerkedni vele bővebben. Felnőttként talán nem ezen kötet alapján, de alapvetően nem is "nekünk", hanem a gyerekeknek szól a kiadvány. Ennek ellenére, ha az eddigiekből esetleg nem derült volna ki: hihetetlenül szerettem ezt a mesét!
 
A történet gördülékeny, követhető, didaktikus, a nyelvezet kifejezetten jól ragadja meg a korosztályi sajátosságokat, se nem hosszú, se nem terjengős és – ami számomra a legszerethetőbbé tette – abszolút partnerként kezeli kis olvasóját. Szintén kiemelendő, amit nagyjából minden mesekönyv esetén hiányolok, hogy a szerkesztésben ügyeltek a sorkizárt igazításra. Először nem is fedeztem fel, miért kelt kellemes érzetet a rövidke meserészek olvasása. Hatalmas piros pont!
 
Az illusztrációk szintén nagyon bensőséges hangulatot teremtettek, lekövetik a történetet, kissé idealisztikusak, de talán ez az, ami megteremti a múlt és jelen közti hidat. Hiszen nem szabad elfelejteni, a 19. század társadalmi berendezkedése, mentalitása némileg eltért aktuális világunktól (persze, egyes nőkkel kapcsolatos vélekedések még napjainkban is felfedezhetőek, de ebbe nem mennék bele… :)) Nem szorosan a mese cselekményéhez kapcsolódva: számomra nagyon impozáns volt a kötetnek keretet adó képtár a korszak neves szereplőivel, akik közé a történet végére Vilma is bekerült. Tetszett, hogy a könyv végén találunk egy újabb összefoglalót, mely, tudomásom szerint részben Kertész Erzsébet (akinek nem rokona e mesekönyv szerzője), részben Hugonnai Vilma sorait közli. Sajnálatos viszont, hogy ezt az információt csak külön utánajárás folytán tudhatjuk meg.
 
S akkor ejtsünk szót röviden az idealizált világról, ami nem érinti az itthon hagyott, Szilassy Györgytől született három gyermeket, az elhagyott férj által eltékozolt családi vagyont, s azt sem, hogy Hugonnait sokáig valóban nem ismerte el a mikrotársadalom sem orvosként, bizalmatlanok és kétkedők voltak egy orvosnővel szemben. Persze, persze…mindezek ellenére, és mindezekkel együtt Hugonnai Vilma bámulatos utat járt be, gyermekként viszont egész biztosan hiányolnám, hogy a gyerekekről (mi történt velük, míg anyjuk Svájcban folytatta tanulmányait, s mi történt a Szilassy-gyerekekkel Hugonnai Wartha Vincével kötött házassága után?) nem, vagy egyáltalán nem esik szó a könyvben. Itt talán a szerző utalhatott volna a korabeli gyermek-szülő kapcsolatra, érzékletesebben körbejárhatta volna a helyzetet.
 
Viszont, amit a bejegyzés első felében írtam, olvasóként sokkal meghatározóbb volt számomra. A rajongó és elfogult énem bevallottan felülkerekedett. A lány, aki orvos akart lenni (a szó jó értelmében vett) édes és tanulságos mese, amit szívesen olvastam volna bővebben. A mesekönyv méltó emléket állít az első magyar orvosnőnek. Örülök, hogy a kislányok és kisfiúk ilyen klassz kiadványban ismerkedhetnek meg vele. Milyen fantasztikus, hogy a lány, aki orvos akar lenni, ma már orvos lehet.

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót