OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MÉDIAHASZNÁLAT
MÉDIAHASZNÁLAT : A világháló fogságában

A világháló fogságában

A világháló létrejötte, majd gyors terjedése számos változást idézett elő az élet szinte minden területén. Hatásai között pozitív és negatív előjelűeket egyaránt sorolhatunk, de tény, ma már szinte lehetetlen kitérni előle - gyerekeink számára is.

Tilthatjuk őket, egy ideig talán el is rejthetjük előlük, de előbb-utóbb szembe kell néznünk a ténnyel: nélkülünk is megismerkednek vele, és használatát is szinte felfoghatatlan gyorsasággal és ügyességgel sajátítják el, segítség nélkül is.   

Sokan - már óvodás korban - "saját számítógépet" kapnak, szabadon fedezhetnek fel bármit, amihez hozzájutnak, és idejük jelentős részét töltik a monitor előtt játszva, egyedül. Igen, ma már talán tényleg "nem lehet boldogulni" a számítógép felhasználói ismerete nélkül, de nagyon nem mindegy, hol, hogyan, kivel, milyen formában sajátítják el a gyerekek ezt a tudást. Lássuk, mit mond erről a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.


Jó, ha tudjuk:

¨ hogy az internetes kommunikáció egyik különlegessége abban keresendő, hogy gyors és direkt információközvetítést tesz lehetővé a társadalom széles rétegei felé, úgy, hogy közben a fogyasztók, valamint az információt közvetítők találkozása nem követhető nyomon, nem látványos.

¨  Megfigyelhető az is, hogy az elektronikus alkalmazások gyors fejlődése okán általánosságban szakadéknyi különbség van a gyermek- és fiatalkorú, valamint szülője számítógép-kezelői, Internet-alkalmazási tudásában. Ez fokozottan nehézzé teszi a gyermek e zártközegű kommunikációjának figyelemmel kísérését.

 

Jó, ha tudjuk:

¨    hogy az Interneten közvetített információk hatása erősebb lehet azáltal is, hogy befogadásuk a használó aktív közreműködését kívánja. Így a gyermek sem csak puszta szemlélő és befogadó, hanem aktív részese a kommunikációnak.

¨    Maga választhatja ki - az esetenként káros hatású - weboldalakat, regisztrálhatja magát, válaszolhat - akár ismeretlenül is - levelekre. A figyelem orientációja tehát egy hatásában erősebb és egyben egy kevésbé kontrollálható, zárt közegben zajlik.

¨    Éppen ezért a gyermekek- és fiatalkorúak védelme az Internet káros tartalmaival szemben egyre fontosabb és égetően aktuális kérdés.

 

Jó, ha tudjuk:

¨    hogy mit tehetünk a gyermeket ért internetes hatásokkal szemben?

¨   Fontos annak tudatosítása, hogy az Internet-használat veszélyeit önmagában sem a hatósági működés, sem az alkalmazható szűrőprogramok és egyéb technikai megoldások sem képesek teljes egészében kiküszöbölni. Ezek csak segíthetik, hogy egységesen társadalmilag lépjünk fel az Internet nem kívánatos hatásaival szemben.

¨   Mégis a gyermekek legmegfelelőbb védelmét a környezet odafigyelése szolgálhatja. Éppen ezért leginkább az Internetet használó gyermek szüleinek, pedagógusainak kell odafigyeléssel lennie a gyermekkel szemben, s érzékenyen reagálniuk azokra a viselkedésben bekövetkező változásokra, amelyek egyértelműen a megfelelő kontroll nélkül befogadott információk hatásaiból adódnak.

¨   Ennek érdekében az Internetet használó gyermek szüleinek meg kell ismerkedniük az Internet használatával és tartalmával, hiszen ekkor válhatnak képessé arra, hogy gyermekükkel megbeszéljék a felmerülő kérdéseket és problémákat, illetőleg így lesznek képesek megelőzni a bajt.

 

Jó, ha tudjuk:

¨   hogy az Interneten szerezhető információ a gyermekekre egyrészt bizonyos tartalmánál fogva jelenthet veszélyt. A tisztességes weboldalak mellett ugyanis könnyen találkozhatunk az Interneten olyan oldalakkal, amelyek megtévesztő, hamis információkat, vagy a gyermekek egészséges erkölcsi- és szellemi fejlődésére káros tartalmakat, így pornográf és erőszakos tartalmú információkat közölnek.

¨   Éppen ezért fontos, hogy a szülő irányítsa a gyermek internetes tartalmakkal kapcsolatos érdeklődését, legyen a segítségére felfedezni azokat a honlapokat, amelyek a gyermekek számára érdekesek, hasznosak és egyben szórakoztatóak. E pozitív tartalmak elérhetővé tétele az, amely a későbbiekben leginkább jótékonyan befolyásolhatja a gyermekek internetezési szokásait.

¨   Lényeges az is, hogy segítsék tudatosítani a gyermekekben, hogy a zavaró, nem tetsző oldalakat egyszerűen csak hagyják el, hiszen az internetezés szabadsága éppen arra jó, hogy azt tekintsük meg, ami a számunkra hasznos és helyes.

 

Jó, ha tudjuk:

¨   hogy a káros tartalmak elleni védekezésben szoftveres megoldások is alkalmazhatóak, amelyek szoftvercsomagok részeként vagy önálló programként elérhetőek. Ezek segítségével, akár káros tartalmú oldalakra jellemző kulcsszavak alkalmazásával, vagy egyes weboldalak címei alapján letilthatjuk a káros oldalak látogatásának lehetőségét.

¨   Felügyeletet gyakorolhatunk úgy is, hogy megtekintjük a gyermek által látogatott oldalakról tájékoztató naplóinformációkat, amelyek segíthetik felismerni a gyermek által látogatott oldalakból adódó problémákat.

 

Jó, ha tudjuk:

¨   hogy ha a gyermek chatszobákban - azaz csevegő szobákban - beszélget vagy ismerkedik, fontos annak tudatosítása, hogy az ilyen beszélgetés alkalmas lehet arra, hogy valaki olyat állítson magáról, ami nem is igaz. Veszélyt jelenthet továbbá, hogy idegenek kihasználva a gyermek naivitását, bizalmas információkat szerezzenek meg akár az egész családról is.

¨   Előfordulhat az is, hogy ilyen chatszobákban sértő, bántó gondolatok jelennek meg, vagy a beszélgetés olyan stílusban zajlik, amelynek alkalmazása a társadalmi értelemben nem kívánatos.

¨   Éppen ezért ilyen esetekben a legjobb elhagyni a chatszobát, vagy éppen jelenteni kell az ilyen jelenséget a moderátornak, aki a sértő beszélgetést folytatót kizárhatja, letilthatja. A moderátor az internetes csevegés felügyelője, "őre", akihez bátran fordulhatunk, és bízhatunk abban, hogy a szükséges esetben megteszi a zavaró személy kizárására irányuló lépéseket.

 

Jó, ha tudjuk:

¨    hogy veszélyt jelenthetnek a gyermekekre a nem kívánt, káros tartalmú e-mailek is. Fontos, hogy a gyermek számítógépén is használjunk vírusirtó és spamszűrő megoldásokat.

¨   Lényeges tudatosítani a gyermekben azt is, hogy zavaró tartalmú honlapokon és ismeretlen személyeknek nem szabad az email címünket megadni.

¨   A fentiek segítségével, főképpen pedig a szülői odafigyeléssel, törődéssel tehát segíthetünk gyermekeinknek abban, hogy az Internet a számukra hasznos, a tudásukat bővítő információs bázist jelentsen, s jó eséllyel kivédhetjük azt, hogy a káros tartalmak negatívan befolyásolják erkölcsi- érzelmi fejlődésüket.

 

Forrás: www.nfh.hu

  <<Vissza

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót