OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MÉDIAHASZNÁLAT
MÉDIAHASZNÁLAT : Rajzfilmekről őszintén

Rajzfilmekről őszintén

 

Nincs olyan ember, akit annak idején ne igéztek volna meg a mesék, ahogyan a gyermekek millióit időtlen idők óta. A mese nélkülözhetetlen "kelléke" a személyiség fejlődésének. A történetek segítségével a pszichikum megtanulja a jó és a rossz megkülönböztetését, a jóval való azonosulást.

 

De biztos, hogy a mai, főként rajzfilmen látható mese segíti a gyereket?


Juliska életre kél 

Nagyon sokáig a mesékkel a gyermekek hallás révén ismerkedtek meg. Később - a nyomtatás elterjedésével - már olvashatták is a lélekemelő történeteket. Az illusztrációk növelték a leírt szó erejét. Azután jött a filmezés, és életre keltek a figurák. Megelevenedett Jancsi és Juliska, Piroska, a rendíthetetlen ólomkatona és megannyi varázslatos figura. Új világ volt ez már, a szó átvitt értelmében is. Majd berobbant az életünkbe a tévé, és ontani kezdte az animációs filmeket. Disney álma összefonódott a gyerekekével, akik gyönyörűen rajzolt, magas szinten animált figurák megrendítő történeteit láthatták élni a képernyőn.

 

Az animációs filmgyártás hatalmas, jövedelmező iparággá fejlődött a nyugati világban, s a klasszikus mesék földolgozásán túl úgynevezett modern történeteket kezdtek ontani magukból a stúdiók. A jól komponált, tökéletesen fölépített mesék mellett megjelentek azok a sztorik, amelyek lassacskán elszakadtak a régi hagyományoktól, s egyre közeledtek a képregények, illetve a felnőtteknek szóló akciófilmek témáihoz.

 

Paradox módon azonban az új keletű történetek egy része a hagyományos mesénél sokkal meseszerűbb, mert az örök testi élet illúzióját sugallja. A szereplőnek számtalan élete van, ezért nem is halhat meg, mint ahogy a való életben "szokás". Rengeteg történet éppen arról a rémületesen változatos kísérletsorozatról szól, amivel a szereplők egymást próbálják (mindhiába) megsemmisíteni. A különleges képességgel végrehajtott, slamposan dramatizált jeleneteket a technika ráadásul tökéletesen tálalja (hang- és fényeffektusok, sűrű vágások). A cél még a pozitívnak ítélhető szereplők kezében is szentesíti az eszközt, így elmosódik az éles határ a fehér és a fekete mágia között, ami egy igazi mesében soha nem fordulhatna elő.

 

Elmosódott határok

 

Igazságtalanok lennénk, ha azt állítanánk: manapság nem készülnek szép és értékes emberi tulajdonságokat bemutató animációs filmek, amelyek egy része modern történetet mutat be, a mese formai követelményeit szem előtt tartva. Készülnek, de sajnos vadászni kell rájuk. A kulturális sorompók fölemelkedése azzal járt, hogy a képernyőt elözönlötték azok a filmek, amelyek - a fizikai erőszak bemutatása mellett - nem nélkülözik a verbális agressziót, sőt a kifejezetten obszcén szövegeket sem. És sajnos az sem jelentett megoldást, hogy az egyik, rendkívül erőszakos, lélekromboló sorozat már nem látható nálunk. A gyermekeknek ugyanis volt elég idejük, hogy megtudják: miként szelídült a kezdetben rossz jellemű Ifjú Sátán(!) nevű figura végül pozitív alakká (a neve mégis megmaradt), és attól kezdve hogyan segített azokon, akiknek benne volt reményük. A kontrollálatlan piac jó terep, mert egyetlen gyermek sem kapcsolja ki a tévét, mondván: az agresszív rajzfilm sérti az emberi méltóságát, a trágár szöveg bántja a fülét, és a primer erőszak károsan befolyásolja a személyiségfejlődését.

 

Pannóniában

 

A gyerek tehát ott ül a képernyő előtt, és rossz esetben szorong, fél. "Jó" esetben megbotránkozik, ha olyan szavakat hall, olyasmit lát, amitől mindig megkímélik a szülei. De az is lehet, hogy édes a tiltott gyümölcs, és a lurkó szomjasan inni kezdi a sületlen szöveget. A közelmúltban az Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat konferenciát rendezett, A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra címmel. A jelenlévő szakértők között volt Richly Zsolt rajzfilmrendező, Balázs Béla-díjas, érdemes művész. Nevéhez fűződik a Kíváncsi Fáncsi és a Kockásfülű nyúl sorozat, illetve a Háry János rajzfilm - hogy csak néhányat említsünk.

 

A művész több évtizede a Pannónia Filmstúdió munkatársa. A szellemi műhely valaha rengeteg nívós, gyönyörű rajzfilmet készített, akárcsak a régió hasonló stúdiói.

 

- Kelet-Európában - mondja Richly Zsolt - korábban nagyon komoly animációs munka folyt. Olyan iskola volt ez, amely színvonalában bátran fölvehette a versenyt a nagy nyugati stúdiókkal. Azonos szellem uralta a régió műhelyeit, ezért számos, a többiekével azonos aurájú filmet készítettünk. A filmek mindig apró kalandokat mutattak be, amelyeken keresztül nemes érzelmek nyilvánultak meg, örök emberi eszmék jutottak kifejezésre. A filmjeink éppen ezért mindig nevelő célzattal készültek, bár ügyeltünk, hogy ez ne direkt módon öltsön testet. Sajnos ma már sokkal szűkösebbek a lehetőségeink, hiszen a színvonalas gyártás egyrészt nagyon drága, másrészt a világcégek eluralták a képernyőt. Most se pénz, se posztó, mert amit a gyerekeink, unokáink a különféle nyitott csatornákon néznek, azt én nem nevezem lelket formáló szórakoztatásnak. Mi soha nem gyártottunk erőszakos filmeket, amelyekben a szereplők egymás életére törnek, s mindezt ráadásul öncélúan és cinikusan teszik. Azt sem engedtük meg magunknak, vagyis a figuráinknak, hogy a hecc kedvéért gúnyolják, csúfolják egymást. Az efféle filmsorozatok ma nagyon divatosak, szinte végtelenítve készülnek, de szerintem immorális üzenetet hordoznak. Természetesen nem Disneyékre gondolok, mert az ő filmjeik jók, és érzékelhetően európai forrásokból táplálkoznak. Azokról az elsősorban távol-keleti alkotóműhelyekről beszélek, amelyek részben amerikai megrendelésre, bérmunkában ontják a filmeket.

 

Égből jöttek

 

A rajzfilmcsatornán látható filmek nagyon alacsony gyártási költséggel készülnek. Nem véletlen, hogy például a japán hősök mindig az égből jönnek, és repülve közlekednek. Ez technikailag is könnyű, mert nem kell a figura mozgását részletesen kidolgozni, megrajzolni. A hős kinyújtja a karját, fölszáll, és az előre elkészített hátteret egyszerűen elhúzzák mögötte. A szereplő minduntalan közlekedik tehát, és így hamar megvan a film. Olcsó, gyors megoldás ez, de nekem más fogalmaim vannak a rajzfilmről technikai szempontból is. A csatorna ilyen filmekből készült konzervet sugároz. A csomagban nincs egyetlen élő ember, élő műsor sem. Mostanság elterjedt divat a régi figurák újjáélesztése, egész estés fölhígítása is, ami már csak halovány utánzata a réginek.

 

Mindent a szemnek

 

Richly Zsolt egyetért a konferencia többi résztvevőjével abban, hogy a képernyő azért veszélyes, mert mindenkinek mindent megmutat.

- Legfőbb baj, hogy ezeket a jeleneteket a legkisebb tévénézők is láthatják. Pedig a tévé előnye abban rejlik, hogy egy adott műsorhoz jól kiválaszthatja a korosztályt. Ehelyett azonban a délelőtti, délutáni műsoridőben is mindent sugároz, önmérséklet nélkül. A nem igazán kicsiknek, vagy egyenesen a felnőtteknek való animációs filmek sugárzása nappal azt a kockázatot rejti, hogy egyre fiatalabb korosztályokat kínál meg a nagyobbaknak szóló információkkal. A gyerek persze valóságnak fogja föl a tévét. Ha azt látja, hogy Jerryt palacsintává lapította Tom, de az egérnek nem lett semmi baja, ő is megpróbálja ugyanezt a kistestvérével. Erre a környezetemben is volt már több példa. Ha a rajzfilmben az életnek nincs értéke, hiába mutatom a gyereknek a valódi háborúról szóló híradást, mert lassan immúnissá válik az igazi emberi szenvedés iránt.

 

Tanulja használni!

 

A szakemberek fontosnak tartják, hogy a gyermekek és a fiatalok időben megtanulják az elektronikus médiumok használatát, vagyis hogy mit, mikor és miért kell (vagy nem kell) nézni. Ennek megvalósuláshoz keresik az utakat. Ugyanakkor azt is szorgalmazzák, hogy jöjjön létre olyan alap, amely a hazai filmek előállítását támogathatja.

 

- Franciaországban nem szűnt meg a nemzeti animációs filmgyártás, mert ők védik a saját gyerekeiket, a saját mundér becsületét. Sajnos a kelet-európai stúdiók nagy részét szőröstül-bőröstül bekebelezték a tengerentúli cégek. Néhány évvel ezelőtt alakult egy szervezet Belgiumban, amely az európai film védelmét tűzte ki. Mindig három-három országnak kellett összefognia ahhoz, hogy a filmek elkészítéséhez pénzt kaphasson. Mi is ott voltunk a három között, mégis elestünk a lehetőségtől, mert nem fizettük be a tagdíjat, és a médiatörvényt nem igazítottuk az európai normákhoz. Hát ennyi. De azért bízom abban, hogy a magyar rajzfilm visszanyeri hajdani méltóságát. Ahogy figyelem, a filmgyártás lassan megint a líraibb történeteket kezdi fölkarolni. Ám nincs időnk megvárni, amíg a távol-keleti műhelyekből ismét emberközeli filmek jönnek. Ismerve a saját szellemi kapacitásunkat, a filmes múltunkat, a tehetséget, ennek nem is lenne értelme. (Niczky Emőke) 

 

Ahhoz, hogy a gyermek megbirkózhasson saját tudattalanjának tartalmával, meg kell értenie, mi megy végbe tudatos énjében. Ez az út azonban nem a racionális megértés ösvénye. Az ábrándok, a vágyak megteremtése, a félelem és a katarzis átélése, a kitalált történetfoszlányok ismételgetése és átrendezése nagyszerű lehetőség, hogy a gyermek föloldhassa a tudattalanban vibráló feszültségeket. 

 <<Vissza

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót