OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MÉDIAHASZNÁLAT
MÉDIAHASZNÁLAT : TV, gyerek, számítógép/2

TV, gyerek, számítógép/2

Fikció vagy valóság?

Vizsgálatok szerint a 3 és 4 éves korosztályhoz tartozó gyermek meg van arról győződve, hogy a műsorokban szereplő figurák belátnak az otthonába és akár társalogni is lehet velük.

A négy éves kor fölötti gyermek, már kezdi érteni, hogy amit lát azok pusztán képek és nem a valós szereplők, de a megjelenített tartalmak valóságát már nem tudja megítélni.

 

A gyermek sokáig elhiszi azt, amit lát, nincs még eszköztára, tudása ahhoz, hogy különbséget tudjon tenni a reális és irreális dolgok között. Még a 7-8 éves kor közötti gyermek is azt gondolja, hogy ha valakit megvernek a filmben, az tényleg meg is sérül.


A valóság és a filmen látott események szétválasztása még a felnőtteknél is okozhat zavart: emlékezhetnek még arra az esetre, amikor a Rabszolgasors című szappanopera szereplőjének felszabadításához pénzgyűjtés indult el országunkban.

Gondoljanak bele, hát még egy gyermeknél! Egyértelmű, hogy kell tehát a segítség a látottak értelmezésében. 

 

Intenzív ingerek

A filmek, rajzfilmek, reklámfilmek alkotói számos technikai trükköt alkalmaznak a néző figyelmének állandó szinten tartásához. Gyorsan pergő filmkockák, gyorsan változó ingerek, feltűnő hang- és kép efektek — ezek együttesen azt eredményezik, hogy megnő az éberségi szint ingerküszöbe és a gyermek/felnőtt egyaránt igényelni fogja a minél harsányabb, minél intenzívebb ingereket.

 

Készen kapott ingerek

Az állandóan készen kapott ingerek ráadásul ellustítják a képzelő erőt (a gyermek készen kapja a figurákat, a helyszínt, nem neki kell elképzelni azokat), kevésbé mozgósítják a megismerő- és tapasztalatot levonó gondolkodási folyamatokat (a kész tényeket láthatja a filmeken) és ez által csökkenti a motiváltságot a valós dolgok konkrét, „kézzelfogható” megtapasztalására is.

 

A filmek morálja

·         Sokszor a létező társadalmi normáknak totálisan ellentmondó események kerülnek megjelenítésre (gyilkosság, egyéb erőszak, gátlástalanság), amelyek egy idő után természetessé, elfogadhatóvá válhatnak a néző számára és a való életben sem tartja már elfogadhatatlannak azokat.

·         A gyermeki elme különösen fogékony ezekre a téves utakra.

·         Agresszív óvodáskorú gyermekek tévézési szokásait vizsgálva kiderült, hogy korlátok nélkül, akár késő estig is nézhették a tévéműsorokat.

 

Az adott családokban könyvek, hanglemezek csak kevés számban voltak fellelhetőek és egyéb családi programokra is csak ritkán volt példa (kirándulás, játszótér).

A kevésbé agresszív gyermekeknél már kimutatható volt a tévéműsorok szülők általi szűrése, a tévé előtt eltöltött idő is szabályozva volt és több családi és egyéb kulturális programban is részük lehetett.

 

Befolyásolhatja az idegrendszer fejlődését

Jelenleg azzal kapcsolatban is vannak már publikált eredmények, hogy a mértéktelen tévé- és számítógép képernyő előtt való létezés, magában az idegrendszer szerkezetében, működésében is okoz elváltozást. Minél fiatalabb az idegrendszer annál nagyobb mértékben.

 

Mástól veszi el az időt, növeli az elhízás veszélyét

Az is logikus gondolatmenet, hogy az a gyermek, aki sokat néz tévét, annak kevesebb ideje van mozogni — az állandó ülés, fekvés és általában a tévénézéshez szervesen hozzátartozó nassolás növeli az elhízott gyermekek és felnőttek számát, ami túl mutat az egyszerű rossz szokás kérdéskörén. Kisebb az igénye arra is, hogy saját „kétkezi” tapasztalásokhoz jusson a környezetéből, és kevesebb sikert jelent a könyvekből való információszerzés, tanulás is, hiszen a képernyő előtt ülve, kisebb erőfeszítések árán jut be az agyba az információ.

Ezen tényezők együttesen nagyban hozzájárulhatnak egy figyelmi-, magatartási-, tanulási probléma kialakulásához is.

 

Gondoljuk csak végig a legfőbb tanulságokat!

1.    Igen, tehetünk arról, ha a gyermekünk függővé válik a számítógépezéstől és a televíziózástól!

2.    Nekünk kell szabályozni és „felügyelni” az ilyen irányú tevékenységeket is.

3.    Itt is meghatározó a szülői, családi minta leutánzása, tehát jó példát kell közvetítenünk a gyermek felé.

4.    Mint az élet legtöbb területén, így ezen téma kapcsán is az általános érvényű „arany középutas” elv használata ajánlott: nem kidobni, nem kizárni az életünkből ezen gépek használatát, de korlátok között, életünket nem nekik szentelve kell a mindennapjainkba, így gyermekeink mindennapjaiba is beengedni őket.

 

<<Vissza

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót