OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
NÉPI MONDÓKÁK

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

Mondókáskönyv

  2010.11.12. 15:14
Szerkesztette és illusztrálta: Berényi Nagy Péter
Oldalszám: 96 oldal
Kiadó: “Pro-Team” Nonprofit Kft., 2012
 
mondókák a gyermekek, szüleik, és pedagógusok (óvónők) által használt, erősen ritmikus, sokszor dalolgatott szövegek, versikék. Ebben a felgyorsult világban sajnos igen kevés időt szánunk arra, hogy leüljünk gyermekeinkkel játszani vagy éppen már újszülött kortól mondókákat mondjunk, gyermekdalokat énekeljünk nekik. Pedig számos érv szól amellett, hogy mennyire fontos erre is odafigyelni, ha nem is spontán, akkor tudatosan beilleszteni a napjainkba e tevékenységet. Íme néhány főbb terület, melyre kedvezően hat a mondóka, amiket megtalál  könyvünkben mondókáskönyv.

Mondóka mondás közben folyamatos test-és/vagy szemkontaktusban vagyunk kisgyermekünkkel. A versikéket simogatás, csiklandozás, ringatás kíséri, mely erősíti és még meghittebbé varázsolja érzelmi kapcsolatunkat vele.

A mondóka hallgatása közben fejlődik a gyermek képzelőereje, ismerkedik a környező világgal, a természettel, az évszakokkal, az állatokkal, de legfőképpen anyanyelvével. A mondóka ismételgetése az anyanyelvi fejlődés, beszédindítás eszköze: gyarapodik a gyermek szókincse, ritkán használt, vagy régies szavakkal, kifejezésekkel ismerkedhet meg, elsajátítja a magyar nyelv dallamát, ritmusát. A gyakori ismétlések, a nyelvi fordulatok, a rímek, az ütemesség, a nyelvi játékok észrevétlenül magával ragadják a kisgyermeket, fejlődik a ritmusérzéke, a hallással kapcsolatos figyelme és emlékezete.  A mondókák kiválóan alkalmasak az esetleges hangképzési, kiejtési hibák kiküszöbölésére is.

Mondókáskönyv 1.

  2010.10.30. 18:25

Füzesi Zsuzsa - Mondókáskönyv 1.Szerkesztette és illusztrálta: Füzesi Zsuzsa

Kiadó: URBIS KÖNYVKIADÓ, 2015
Oldalszám: 102

„Gyermekkorom távolából bukkannak elő ezek a mondókák, szüleim emlékezete is felszínre hozott néhányat, sokat pedig kis barátaimtól tanultam. Ezeket gyűjtöttem össze, színes képeket gondoltam ki köréjük. Szeretettel nyújtom át nektek, gyerekek. Lapozgassátok, nézegessétek!
 
Kívánom, hogy kedvetek teljék benne, akkor is, ha már ismerős szavakra leltek és akkor is, ha csupán most ismerkedtek ezekkel a mondókákkal.” (Füzesi Zsuzsa)
 

Mondókáskönyv 2. - Mondogatók, kiszámolók, játékok

  2016.11.29. 15:16
Füzesi Zsuzsa - Mondókáskönyv 2.Szerkesztette és illusztrálta: Füzesi Zsuzsa
Kiadó: URBIS KÖNYVKIADÓ, 2015
Oldalszám: 102
 
"Köszönetet mondok mindazoknak, akik az első Mondókáskönyv megjelenése után sok-sok - számomra eddig ismeretlen - mondókát küldtek, biztatva újabb kötetek összeállítására. Az ő gyűjtésük eredményeképpen születhetett meg ez az újabb kötet, s még további három is.
 
Örömmel ajánlom a gyerekeknek ezt a második Mondókáskönyvet."
 

Mondókskönyv 3.

  2016.11.29. 16:57
Füzesi Zsuzsa: Mondókáskönyv 3. - Mondogatók, kiszámolók, játékok - Új állapotú !Mondókáskönyv 3.
 
Szerkesztette és illusztrálta:
Füzesi Zsuzsa
Kiadó: URBIS KÖNYVKIADÓ, 2003
Oldalszám: 98
 
 

 

Mondókskönyv 4.

  2016.11.29. 17:03
Füzesi Zsuzsa: Mondókáskönyv 4.Szerkesztette és illusztrálta: Füzesi Zsuzsa
Kiadó: URBIS KÖNYVKIADÓ, 2003
Oldalszám: 98

"Az előző három Mondókáskönyv után nagyon sok levelet kaptam szülőktől, nagyszülőktől, óvónéniktől. Hálás vagyok mindenkinek, akik segítették munkámat akár mondókákkal, akár kedves biztatásukkal. Sokat járok óvodákba, gyerekkönyvtárakba, így magam is tapasztalom, hogy a gyerekek örömmel forgatják ezeket a köteteket, szívesen tanulnak meg újabb és újabb mondogatókat, kiszámolókat.

Ez adott ösztönzést a negyedik Mondókáskönyv összeállításához. Fogadják szeretettel!"
 

Mondókskönyv 5.

  2016.11.29. 17:09
Füzesi Zsuzsa: Mondókáskönyv 5. - Új állapotú !Szerkesztette és illusztrálta: Füzesi Zsuzsa
Kiadó: URBIS KÖNYVKIADÓ, 2003
Oldalszám: 96

"E kötet olyan mondókákat tartalmaz, melyeket Erdélyben élő vagy onnan származó barátaim jegyeztek fel. Ezekből válogattam. Szerepel a könyvben néhány csángó mondóka is: Régies nyelvezete miatt egyik-másik talán kissé nehezen érthető, színes, érdekes kifejezései miatt mégis érdemes gyermekeinknek megtanítanunk. Természetesen ez a könyv nem tudományos, szakszerű néprajzi összeállítás.

Ezeket a mondogatókat, csúfolókat, altatókat és változataikat határon innen és túl ma is használják, ismerik; remélem, a gyerekek sok újat, érdekeset fedezhetnek fel köztük."
 

Népi mondókák - Hagyományos dajkarímek, gyermekmondókák, dalok és köszöntőversikék

  2016.11.29. 15:31
Küllős Imola - Laza Dominika - Népi mondókákSzerkesztette és válogatta: Küllős Imola - Laza Dominika
Illusztrálta: Laza Dominika
Kiadó: Tinta Könyvkiadó, 2013
Oldalszám: 178

A Népi mondókák című könyvben a gazdag és változatos magyar gyermekfolklór legjellemzőbb és legkedveltebb ,,hagyományos" darabjait válogattuk össze, tematikus fejezetekbe csoportosítva. A kiadvány a csecsemőkortól a kisiskoláskorig használható a gyermekek nevelésében.

Az itt közreadott mondókákat és dalocskákat azért nevezzük ,,hagyományosnak", mert már 100-150 évvel ezelőtt is ismerték és használták gyermekkorukban - mindig a megfelelő helyzethez igazítva - nagyszüleink és dédszüleink, akár falun, akár városon éltek.

 

A válogatásban megtalálhatók a dajkarímek, a mondókák, a csúfolók, a kiszámoló versikék, a csalimesék mellett a nyelvtörők és a köszöntőversikék is. A közreadott anyag felhasználását 50 kotta segíti.

Szülők és pedagógusok látni fogják, hogy az ölbeli gyermekek szeretetteljes dajkálására fordított idő busásan megtérül, és a gyermekekkel való játék, közös éneklés olyan erős érzelmi kötődést teremt, olyan nyelvi és mentális nevelést tesz lehetővé, ami a fejlődő gyermek egész személyiségére, életére kihat.

Ne felejtsük el, hogy a szájról szájra hagyományozódó népköltészet szerves része, mondhatni: táptalaja nemzeti, anyanyelvi kultúránknak. Rajtunk is múlik, hogy ez az évszázados hagyomány eleven marad-e a 21. században.

A kötethez Küllős Imola, az MTA doktora írt bevezető tanulmányt és nyújtott szakmai segítséget Laza Dominikának a gyűjtés elrendezésében.
 

Népszerű népköltések és mondókák

  2016.12.01. 15:41
Kiadó: Nagykönyv, 2007
Illusztrálta: Szabó István Attila
Oldalszám: 48
 

A magyar népköltészet legnépszerűbb alkotásaiból válogattunk egy csokorral ebbe a kötetbe.

Célunk, hogy sikerüljön feleleveníteni azokat a kedves kis mondókákat, versikéket, melyeket már régen hallottunk, vagy mondtunk.

 

Tente baba, tente... - Népi gyermekmondókák és versek

  2016.12.01. 15:29
Szerkesztette: Tóthné Pánya Marianna
Kiadó: Tóth Könyvkiadó
Oldalszám: 160 oldal
 
A népi mondókák kifejezés hallatán elsősorban olyan versikék jutnak az eszünkbe, amelyeket a gyerekek, felnőttek találtak ki és szájhagyomány útján maradtak fenn. A gyermekmondókákat tömören, ugyanakkor, sokoldalúan meghatározni igen nehéz lenne.

A kötetben közel 1000 népi mondóka és dal található, 14 fejezetbe és több alfejezetbe rendszerezve. Az elsőbe azok tartoznak, amelyekkel a felnőttek (szülők, nagyszülők, dajkák) babusgatják, szoktatják, tanítgatják a kisgyermekeket, pl.: Altatók, Ébresztők stb., az összes többi fejezetbe a gyerekek egymás közötti mondókái tartoznak, pl.: Nyelvtörők, Kiszámolók, Varázsmondókák, stb.

Ezt a könyvet pedagógusoknak, szülőknek és nem utolsósorban a gyerekeknek ajánljuk. Reméljük, találnak a gyűjteményben olyan mondókákat, dalokat, amelyeket eddig még egyáltalán nem ismertek.
 

Toppantós - Legkisebbek mondókás- és verseskönyve

  2016.11.29. 15:04
1-3 éveseknek
Lovász Andrea  (Szerk.) - ToppantósSzerkesztette: Lovász Andrea
Illusztrálta: Kismarty-Lechner Zita
Kiadó: Cerkabella Könyvkiadó, 2016
Oldalszám: 280

Mikor kezdjünk mondókázni egy kisgyerekkel? Ha lehet, még akkor, amikor anya pocakjában lakik. És aztán mindig, mindenhol, minden alkalommal: ringatás, öltöztetés, etetés, fürdetés, altatás közben – játsszuk és dudorásszuk végig együtt vele a napokat.

A Toppantós a legkisebbeknek készült: a népköltészeti és gyerekirodalmi szövegek legjavát válogattuk ki. A legegyszerűbb dajkarímektől kezdve egészen a verses mesékig, játékmondókákig, találós kérdésekig sok-sok mondogatni valót kínálunk.

Mivel az egyes népi gyerekmondókák variációinak száma végtelen, mi csak egy-egy változatot mutatunk be, ám arra biztatunk minden olvasót, bátran változtasson, költse át, írja újra ezeket – úgy, ahogyan ő tanulta, ahogyan ő szereti, vagy ahogyan a gyerekének tetszik. S reméljük, azt is felfedezik, mennyi játéklehetőség rejlik a kortárs magyar gyerekirodalom remekeiben!
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót