OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK : Szuromberek királyfi

Szuromberek királyfi

Bori Erzsébet  2017.06.27. 19:25

9-10 éveseknek

Írta: Szijj Ferenc
Kiadó: Jelenkor, 2001
Oldaszám: 296
 
... De egyáltalán, kikből lehetnek manapság hősök? 
Szijj Ferenc a következőket ajánlja:

"egy paradicsomkaró (becsületes neve Apafi Tivadar), egy kertkapu (úgy is mint Eisenhuber Dávid), egy káposztaházaspár (Káposzta Benô és Káposzta Benôné), egy futórózsa (Serilla Géza nevű), nőnemű uborkák, (nevezetesen Uborka Ibolya, Tünde és Szilvia), egy érésben lévő paradicsom (Veszelinovics Árvácska), valamint egy kopasz nyakú tyúk, Vaxler Katalin nevű.

Ezek a hősök arról nevezetesek, hogy mindig rossz helyen vannak, majdnem mindig rosszkor szólalnak meg, és inkább hátráltatják, mintsem segítik a főhőst, Szuromberek királyfit, aki ..."
 
Nos, aki csak úgy maga módján, csöndesen bizonytalankodva, a különleges tudakozót is feltárcsázva, alig-alig, de azért valahogy mégis, képes az egész társaságot összetartani, végig vezetni a művillámokkal, mennydörgéssel, műesővel tarkított viszontagságok sorozatán, és aki előbb-utóbb (inkább utóbb) rájön arra is, hogy miként mûködik egy csodák nélküli világban egy csodafogpiszkáló, a csodagyűszű, mire jó a hajsütővas és a káposztagyalu (nem lebecsülendő ez a "rájövés" abban a mesevilágban, melyben az ellenfél varázsgyűrűje PIN-kóddal működik!), hogy azután végül megmentsék Sziromka Mária királykisasszonyt a lidérckirály és a mókusfarkas mocskos kezétől, és visszaszerezzük tôlük a békadínó ellopott koronáját.

A gyanútlan olvasó első pillanatra úgy vélheti, hogy csupa devalválódott mesehős került a regénybe, pedig nem erről van szó. Ezek a hősök csupán azt tették, ami a dolguk: alkalmazkodtak ahhoz a zűrzavarhoz, amelyben mindannyian élünk...

Egy mese nem mese

 

Ketten írom ezt, lévén szó meséről, amihez általános vélekedés szerint a gyerekeknek is közük van. Ketten is olvastam, kettős tudattal, egyrészt magamnak, másrészt a gyereknek, mérlegre téve a történetet, a szöveget, hogy érdemes-e odaadnom egy tízéves gyereknek, és ha érdemes, mekkora rá az esély, hogy tetszeni fog neki ezekben a bús, potteros időkben. A Szuromberek királyfi esetében feltétlenül jogos e kétlelkű olvasat, hiszen ez egy kétlelkű könyv. Meseregény, amelyből jól kivehető az a szerzői ambíció, hogy megfeleljen a mese szigorú műfaji követelményeinek, miközben egy pillanatig sem téveszti szem elől, hogy ő kortárs magyar író, aki

kortárs magyar olvasóinak ír

regényt. Nagy fegyverténynek kell tartanunk, hogy ez a két kívánalom csak ritkán kerül egymással konfliktusba.

Az alaptörténet - Szuromberek királyfi egy illusztris alattvalói kör élén kiszabadítja Sziromka Máriát a Lidérckirály fogságából - elférne a mese szokásos keretei és terjedelmi korlátai között. De ez itt regény (is), amelyben nem az a kérdés, hogy sikerül-e hőseinknek kiszabadítani a királylányt (ez nem is kérdés). Hanem hogy sikerül-e kiszabadítani a regényt a meséből.

Igen. De ennek ára van. Nem, nem hal meg senki, szerzőnk nem azt a könnyű utat választja, hogy a szereplők vérével fizetteti meg a cechet. Az egyetlen komoly kifogás a túlírtság lehetne, amelynek semmi köze a meseformához kötelezően hozzátartozó ismétlődésekhez. De ha már szóba jött: a három kívánság, három jótett, három próbatétel ismertetésekor a mese inkább csak az elsőnek (esetleg a mindent eldöntő utolsónak) adja meg a módját részletező leírással; az esemény (személy, tárgy) legközelebbi előfordulásakor már rövidebbre fogja, élve a variációs ismétlés és a visszautalás fogásaival. Szijj nem spórol a szavakkal: miután az első találkozáskor megrajzolta, a következőben kiszínezte, a rákövetkezőben árnyalta a figurák jellemét - és ezzel nagyjában ki is merítette az egyszerű archetípusokból adódó lehetőségeket -, a továbbiakban a mesemondó szerepét időről időre átveszi a

jó tollú kortárs prózaíró

Ez alighanem elkerülhetetlen. Gondoljuk meg, a hosszabb mesék, mint a Tündér Ilona és Árgyélus, a Ráadó és Anyicska, Az égigérő fa nem annak köszönhetik szokatlan terjedelmességüket, hogy nyomatják bennük a szöveget, hanem annak, hogy több régi tündérmese, illetve számos, széltében-hosszában elterjedt toposz kompilációi. Ez az igazabb út - ha a hagyományos, kötött meseforma felől nézzük -, és a nehezebb is, mert csak a formát tekintve járt út ez, de az anyagot a költőnek kell hozzá előteremtenie új és új kalandok, próbatételek, vészhelyzetek képében, új és új figurák felléptetésével, sok-sok motívum, ötlet kitalálásával és továbbfejlesztésével.

Ha már ketten írom ezt, az igazsághoz hozzátartozik, hogy a gyerekem jóval figyelmesebben olvas, sokkal több apró részletre figyelt fel, és akkor is hálásan fogadta a visszatérő poénokat, amikor az én érdeklődésem már ellankadt. Viszont mindketten ugyanazoknál a részeknél röhögtünk. Bevallom, sokkal jobban élveztem a Szuromberek királyfit másodjára, amikor egymásnak olvastuk a fejezeteket, és még az a régi játék is előjött, amit egyik közös kedvencünk, A három rabló olvasásakor találtunk ki, hogy ki kell találni, ki beszél.

Tényleg, ki beszél? Mindenki. És a gyerek örömére, aki a hosszú leírásokkal szemben a pörgő párbeszédeket részesíti előnyben, mindenki sokat. Ennek is köszönhetően vált házi kedvenccé Vaxler Katalin, a szünet nélkül káráló kopasznyakú tyúk, kinek népszerűségével csak Serilla Géza futórózsa vetekszik, aki ugyan kevés beszédű, viszont hosszú futására mindig számíthatunk. Meg Eisenhuber Dávid kertkapu, aki egyszerűen szeretetre méltó, Köpölykúti Béla, mert ő békadínói minőségében egyedül van, mint az ujjam, s hintavári királyságában egyszerre kénytelen uralkodó, alattvaló és állomásfőnök lenni, meg a Traban Tóni, mert tetszik a neve.

Jók a nevek

Egy részük beszélő, de valamilyen módon mindegyik beszédes, például Káposzta Benő káposzta és papucsférj nevéből, amely rögtön Szentmihályié után következik az Újpest legendás csapatában, a gyerek ki tudta következtetni, hogy hány éves a szerző. A névmágia nem korlátozódik a személyekre: tárgyakat, helyszíneket, társadalmi berendezkedéseket is létrehív. Ebben a világban a szabadság hívei szállnak szembe a zsarnoksággal. Csakhogy a szabad királyi és a királyi nem szabad országokat egyaránt jóravaló teremtések lakják. E zseniálisnak méltán nevezhető magyar szóalkotás szarva közt ragadja a tőgyit, az ember alapanyagát és az anyagban rejlő lehetőséget. E kétségtelenül meglévő potenciál csak kedvező éghajlat és szerencsés együttállások esetén tud megvalósulni. Ilyen kedvező klímának bizonyul Szuromberek vezetése a kertlakók számára, akiknek kisded csapatát minden további nélkül át lehetne telepíteni egy józsefvárosi vagy csikágói bérház gangjára, míg a királyfi a harmadikon (lift nincs) birtokolhatna másfél szoba félkomfortot. Mert Szuromberek amúgy egy tökölődő értelmiségi, bukása elkerülhetetlen volna a lidérckirályi és mókusfarkasos erőszakkal és ármánnyal szemben, ha, miként a hagymázsólymon, elúrhodna rajta az ismeretelméleti szkepszis, és a döntő pillanatokban nem lenne képes a tettek mezejére kilépni. De Szuromberek kilép, mert az alapértékeket (és Sziromka Máriát) illetően megingathatatlan.

A Szuromberek királyfi elvitathatatlan eredetisége mellett beilleszthető abba a magyar "szerzői mese" hagyományba, amelyet Kormos István, Lázár Ervin, Mosonyi Alíz képvisel, és akiknek Szijj nem keveset köszönhet. És ő is talált magának "társszerzőt", Roskó Gábor, az illusztrátor személyében, kiről már jó ideje tudjuk, hogy antropomorf állatban és állati emberben verhetetlen. Már csak egy kérdés maradt. A műfaj jelentős szerzői (névvel vagy név nélkül) művek sorából alkottak mesegyűjteményt, mesevilágot. Hogy micsoda a Szuromberek királyfi - mese- vagy regénykísérlet, nyelvi-formai játék, Szijj Ferenc prózaírói munkásságának része -, az majd később válik el. Mert egy mese nem mese.

 

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót