OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK : Sári, Samu és a titkok

Sári, Samu és a titkok

Németh Eszter  2017.10.11. 20:43

5-10 éveseknek 
https://konyvmutatvanyosok.files.wordpress.com/2011/11/sari_sam_borito.jpgÍrta: Kivirahk, Andrus
Kiadó: Cerkabella Könyvkiadó, 2008
Fordító: Segesdi Móni
Oldalszám: 192

Lírai és szívhez szóló könyv az álmokról és arról, hogy hűnek kell maradnunk az álmainkhoz. Sári és Samu átlagos lakótelepi lakásban élnek a szüleikkel.

A család minden tagjának van egy saját álomvilága, amely ugyanolyan valós és fontos számukra, mint a hétköznapi élet.

Mivel a könyv szerzője Andrus Kivirähk, váratlan és vicces helyzetekre, valamint számtalan csodás eseményre számíthatunk.

 

A mai gyerekek nyelvén remekül értő, kortárs észt szerző olvasmányos kötete bővelkedik a hétköznapinak korántsem nevezhető figurákban, és a váratlan, vicces, sokszor csodaszámba menő eseményekben. Főhősei átlagos családként élnek egy lakótelepi lakásban, ám különleges képesség birtokában vannak: képesek éberen álmodni. A szülőknek és a gyerekeknek is megvan a sajátos álomviláguk, a titkos hely, ahol számtalan izgalmas, mókás kalandot élnek át.

A negyedikes Sári a lifttel képes felhőországba repülni, ahol felhőbalerinákkal barátkozik, hat évvel fiatalabb öccse, Samu pedig az asztal alatti alagúton át varázsországba szokott eljárni, ahol természetesen ő maga a varázsló. Anya titkos palotájában gyönyörű királynőként uralkodik, akit Fekete Lovagként apa ment meg a sárkánytól. Apa titkos sportpályáján az utolsó lapokon még teniszbajnokként is feltűnik. A házmestert pedig a Vízivilág hercegeként láthatjuk viszont, aki egy idő után már nem képes az álmából kiszabadulni, s a bolondokházából a gyerekek mentik meg, hogy vízimanóként élhesse tovább az életét egy folyóban.

A képzeletbeli világok és a hétköznapi valóság között természetesen átjárhatóság van, a történések időnként összekeverednek, és ez számos érdekes, mulatságos helyzetet eredményez. Lírai és szívhez szóló könyv az álmokról és arról, hogy hűnek kell maradnunk az álmainkhoz. Mivel a könyv szerzője Andrus Kivirähk, váratlan és vicces helyzetekre, valamint számtalan csodás eseményre számíthatunk.
 
 
 
Miről is van szó?
 
Sári és Samu kisiskolás, nagyóvodás gyerekek, akiknek a világát megfelelő mértékben uralja Fantázia birodalma. Csakúgy, mint a szüleikét és a házmesterét, de a még hangsúlyos szereplőként ideszámítandó Birka úrét is. Utóbbi lesz az, aki elvesztve a kapcsolatot a fantáziájával, és csak unalmas, száraz, érdektelen történetek írására képes csupán, és a történeteit a legmélyebb rétegekig áthatja az erőszak.

Az erőszak megjelenése a könyvben – bár más szereplők álomvilágai sem mentesek tőle, de nem is egyelőek vele (a tornatanárnő bezárása a kastélybörtönbe, a matektanár melegebb éghajlatra küldése (szó szerint), Birka író úr megvadult süne) –  akkor értelmezhető helyesen és helyén, ha a könyvet elhelyezzük egy tágabb kontextusban.

Egyrészt az írói életműben. Erről Galgóczi Tamás már írt az Ekultúrán, másrészt a gyerekirodalomban. Ugyanő utalt a révülésre a világfán, de mielőtt a magyar vonatkozású kapcsolatokat említeném, kinek nem Michael Ende A végtelen története jut eszébe a Fantáziába való utazások, a kontrollálatlan, eltúlzott ott tartózkodások következményéről.  És bár ma már filmtechnikailag a gagyi kategóriába tartozik a Semmi farkasa, hát engem azért még mindig kiráz tőle a hideg, már csak a szimbolikus jelentősége miatt is. (Ugyan még nem a gyerekeim korosztályának való, de a Végtelen történet filmváltozatát – a farkast a szülői kézzel való kitakarásos cenzúra áldozatául ejtve – megnéztük a múltkor. Napokig téma volt a szerencsesárkány, Atréju, a mocsár, és úgy általában a történet. (Megérne egy misét az a kérdés is, hogy hogyan lett Atréjuból Átrásko, s a magyar filmszövegben miért az eredeti nevén fut.)

A regénybeli történet a világ frusztrációira itt is egy titkos helyet kínál megoldásként,  egy személyes átjárót Fantáziába, az egyéni álmainkhoz. Ez sem egyedi megoldás, gondoljunk csak a Narnia krónikáira, vagy akár a Harry Potter 9 és 3/4-ik vágányára, illetve Edevis tükrére. Vitán felül áll tehát, hogy bár álmodozni jó és kell, de érdemes megőrizni az egyensúlyt.

Azt is vegyük észre, hogy a Sári, Samu hősei a személyes világuk megbomlásakor menekülnek a fantáziavilágukba, ahol az ismerős, és általuk szabályozott mikrovilágban leképezve a problémát megoldják, könnyebben állítva ezáltal aztán a külső világ egyensúlyi állapotát is helyre. És ez az, amiben újat hoz Kivirähk könyve. A fantázia világa csupán eszköz a hétköznapok élhetőbbé tételéhez, de a hétköznapi problémákat a valóságban oldja fel.

A történetben a szemfüles olvasó felfedezhet áthallásokat Böszörményi Gyula világával is – nyilván, ha a Harry Potterrel van, lásd Lovász Andrea cikke , ezzel is. Sári lifttel való utazása a felhőbalerinákhoz megfeleltethető a világfa szimbólummal, az álmok állat alakban való megjelentetése, (Birka úr sünije) állat védőszellem. Hasonlóan házmesteres bérházban játszódik a történet, s a házmester csakúgy, mint Baraboncás Döme a saját álomvilágában vezető pozíciót tölt be, és a regény végére eltűnik a valóságból.

A család ettől függetlenül átlagos életet él, apa dolgozik, anya dolgozik, otthon pedig kötéltáncosként egyensúlyozik a háztartás és a gyereknevelés között. A gyerekek és a férje segítenek neki, leviszik a szemetet, szülői értekezletre járnak helyette, a gyerekekkel is  átlagos a viszonya, hiszen el merik neki mesélni a mindennapi gondjaik nagyobb részét. (A kisebbik részét meg egy gyerek se meséli el.) Az anya engem kifejezetten Mrs. Weasley-re, vagy még inkább Anne Shirley kebelbarátnőjére Dianára emlékeztet, akik az álmodozó kislánykorból kinőve, csak úgy maguknak, titokban megtartottak egy darabkát a gyerekkorukból.

És ebbe a darabkába bizony belefér az évek alatt sem csillapodó harag a tornatanárnő iránt, vagy az apukák gyerekkori matektanáraik iránti haragjának projektálása az új matektanárra, miközben rádöbbennek, hogy ők megvédhetik a saját gyerekeiket, mert ők már felnőttek.

 

Mindemellett (pszichológiai és annak határterületei) kutatásokon alapuló eszközökkel is dolgozik a kötet, hiszen például az apa figurájába és álmaiba beleépíti azt a sokat vizsgált alapvetést, hogy a sport, és a sportközvetítések a modern korban a vadászösztön a megnyilvánulásai  (foci).

Azoknak, akik már ismerik a könyvet ajánlom a lenti idézeteket, mintegy konklúzióként akár, akik pedig még nem ismerkedtek meg közelebbről Sárival és Samuval jó olvasást kívánok!

Baktay Zelka, tanácsadó szakpszichológus írta a Bűn-esetek című tanulmányában (In: Mesterkurzus, A megismerés útjai, szerk.: Palcsó Mária,  Saxum, 2007. 207-228.p.), hogy mára egyre eredményesebben sikerül keresztülvinni a tevékeny ember uralkodó morálját, holott:

“A bambulás: transz. Minitransz, de transz. Ilyenkor befelé nézünk. Magunkba. Agyunk egésze aktiválódik (…) Igen, ilyen bambuláskor az a csoda esik meg, hogy agyunk egyenletes fényben fürdik, mindenütt megvilágosodik. Ilyenkor születik és keresi meg a helyét valami új belátás, felismerés, amiről abban a pillanatban érezzük, hogy fontos, és aztán keressük, miért is az, hol a helye, hogyan alakítja majd a jövőnket.”

(Két oldallal később:) Hogyan kell a (elbambuló gyereket) békén hagyni?
Figyeljük meg azokat a pillanatokat, amikor rendesen elbambul. Ilyenkor őrizzük meg a helyzetet. Ha éppen beszélgettünk valakivel folytassuk (…) Csak a szemünk sarkából figyeljük a gyereket. Nézzük meg mikor lesz megint élénk az arca. Ezzel együtt valószínűleg valamilyen közlési igény is ébred benne. Mivel azonban a minitranszban összetett képet lát, nehezen tudja megfogalmazni, ha egyáltalán tud már beszélni.Várjuk türelmes figyelemmel, mit “hoz ki” látomásából. Lehet odaszalad valamihez, lehet, hogy új tevékenységbe fog, de az is lehet hogy beszélni, mesélni kezd valamiről. A fontos, hogy ilyenkor nagyon-nagyon sok figyelmet kapjon. Így tudjuk rászoktatni arra, hogy jó dolog, érdemes elmélyedni valamiben. Azért is fontos a sok figyelem, mert ha a gyerek ilyenkor nem kap figyelmet, azt súlyos kudarcként éli meg.”

Az álmodozás pedig bambulás. Amikor összerakjuk, újraéljük a már megtörténteket, amikor anélkül, hogy tudnánk feldolgozzuk őket. Kedves szerzőm, Ottlik Géza írja a Budában:

“És amit a gályapadon a szünetet nem tartó vezénylések, Eeegy! Kettő! Eeegy-kettő! már nem hagytak, még végig tudtál menni magadban, hogy ami volt, hogy is volt, milyen volt, miként volt. Nemcsak gondolatban és érzésben, hanem lazán az egész valóddal megismételni, legalább még egyszer. Ami nincs másodszor, az gyakran nincs is.” (Európa, 1993, 89.p.)

Ezt a magunkban való laza ismétlést, ezt a bambulást valósítják meg Andrus Kivirähk hősei. És elérik, hogy Fantáziának sok Bux Barnabás Boldizsára legyen, s soha ne kelljen homokszemmé redukálódnia.

Forrás: konyvmutatvanyosok.wordpress.com

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót