OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK : Tilda és a kövér macska

Tilda és a kövér macska

  2019.02.08. 03:44

5-8 éveseknek
 
Tilda és a kövér macskaÍrta: Kalas Gyöngyi
Illusztrálta: Szalay György
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2018
Oldalszám: 80

Egy igazi nyári kalandregény étteremben várakozáshoz, strandra, nyaraláshoz!

Tilda egyedül unatkozik anyukája éttermében, a Bodzásban. Pedig a barátai jobbnál jobb helyeken nyaralnak. Csak neki kell otthon ülnie, míg az anyukája a híres vendégekre főz!

Ám beüt a katasztrófa: valaki tönkre akarja tenni a családi éttermet. Vajon ki terjeszt gyanús pletykákat a kisvárosban? Ki feni a fogát a Bodzásra? Lehet, hogy mégis Tilda nyara alakul a legizgalmasabban?

A kislány biciklire pattan, hogy kinyomozza a rejtélyt, sőt még a főzőtudományát is megcsillogtatja!
 
Mesekönyvből sütöttem:
Tilda békítő pasztinákpitéje és az ételmentés története

 

pasztinakpite02_fin.jpg

edespofa.blog.hu

Mennyit kísérleteztem már, hogyan tegyem szerethetővé a gyerekeknek a pasztinákot. Rejtettem zöldborsós raguba, curry-kbe, kevertem édességbe, kínáltam sült köretként. Arra nem számítottam, hogy egyszer majd egy mesekönyvből sütök pasztinákpitét, és szó nélkül fogy. Kalas Györgyi Tilda és a kövér macska című meseregényének alapja az ételmentés, és közelebb visz olyan alapanyagokhoz, amelyekhez kevesebben nyúlnak. A sütésen kívül a szerzővel is beszélgettem, például arról is, hogyan oldja meg egy vegetáriánus és egy húsimádó lány mellett a főzést, és hogy meséjében miért olyan fontosak az érzelmek és a humor.

 

Vitaminnal teli mesék kicsiknek

A meséket általában szeretem, és elnéző vagyok a sutábbakkal szemben is. Azokat a meséket még inkább, amelyek magas zöldség- és gyümölcstartalmúak, tele vannak vitaminnal, antioxidánssal, közelebb viszik a gyerekeket a természethez, illetve a főzés szeretetére tanítják. A kisóvodás korosztálynak van is ennek megfelelő könyv. Például a Terka a piacon, Hohol Ancsa és Boris Juli zöldségkölteménye, vagy Marék Veronika Hol terem a sok gyümölcs?  című nosztalgikus felelgetős könyve. Bakó Eszter Zöldségmesék  című könyve a szülői példamutatást ösztönzi, a Scolar kiadó mini sorozatából a Mi nő ott?   kötet pedig az otthoni kertészkedéshez próbál kedvet csinálni. És vicces Rutkai Bori Palánta planéták című verse a Sárkányjárgányból, amelyben egy nyúl álmában szeretett gyökérzöldségei közt kering az űrben. 

A nagyobbaknak nem nagyon láttam hasonló mesét az elmúlt hetekig,  amikor is megjelent Kalas Györgyi Tilda és a kövér macska című, sok saját gyerekkori élményből építkező gasztromeseregénye a Pagony gondozásában. Négyévesemnek fejezetről-fejezetre olvastam, aki a mesében megjelenő intrikákat és a szakmai féltékenységet még nem értette, de többször sóhajtozott, hogy a történetben szereplő emblematikus pasztinákpitét meg szeretné kóstolni. Úgyhogy végül együtt megsütöttük. A poszt végén találjátok a gluténmentes Édes pofa-verzióját, de előtte még a szerzővel beszélgetek.

Paradicsomos tészta három Michelin-csillaggal

Kalas Györgyi az Index újságírójaként jó néhány éve gasztronómiával foglalkozik. Követi az új helyeket, a gasztro trendeket, ő maga viszont a kevés összetevős, egyszerű ételeket szereti. A szezonális, helyi alapanyagokból, fenntartható módon készülő ételekben látja a jövőt. Nemrég egy három Michelin-csillagos olasz étterem nyűgözte le őt azzal, hogy egyik fő fogásuk a paradicsomos tészta volt. 

“Klasszikus nagymama mellett nőttem fel, aki miután degeszre ebédeltem magam rántott csirkecombbal, megkérdezte, mit főzzön vacsorára. Akkor persze sokszor értetlenkedtünk, hogy lehet állandóan a kajáról beszélni, de utólag látom, milyen fontos volt, hogy az egész folyamatot lekövettük. Részt kellett vennünk az ültetésben, kapálásban, krumplibogár szedegetésben, szilvaszedésben, gyógynövénygyűjtésben, csirkevágásban, a tej begyűjtésében, és a disznóvágásban is. Utólag azt gondolom, ez biztosan egy jó alapot adott az ételek szeretetéhez, de kellett hozzá nyilván az érdeklődés is”- meséli.

Egy vega és egy húsimádó kislánnyal

31189812_341749166350594_3149745602602991616_o.jpg

Kalas Györgyi és olvasói a Könyvhéten

A nagymamájához hasonlóan Györgyi is próbál több igényt összehangolni a családjában. Ez sok tervezést és logisztikát jelent. 

“Őszinte leszek, nekem a főzés sokszor kifejezetten nagy teher. A kisebbik lányom, Matild születése óta nem eszik húst, amit tiszteletben tartunk, de elég nehéz, hogy neki állandóan külön kell főzni. Míg ő vödörszámra enné a levest meg a főzeléket, a nagyobbik lányom, Abigél kéri a sült húst, mi meg legszívesebben minden este salátát ennénk, szóval nem nagyon találkoznak az igények. És tudom, hogy ha aznap az iskolában hús volt, akkor a Matild csak rizst evett, szóval igyekszem mindenképpen főzni. Engem ez az egész mit vásároljunk és ki mit eszik dolog nagyon stresszel. Egyetlen szerencsém, hogy a férjem viszont imád főzni, és hétvégén gyakran mentesít engem a főzés alól.”

Most a kisebbik is kapott egy könyvet

Ételekről írni sem feltétlenül egyszerűbb, pláne mesekönyvet. Az idősebbik lány, Abigél születését és első közös évük dilemmáit, és a bama-mama kasztba illeszkedésüket édesanyja 2009-ben Anyakönyv című könyvében örökítette meg, és úgy érezte, igazságos volna, ha a második kislánya, Matild is kapna tőle egy könyvet. “Így született meg a Tilda és a kövér macska ötlete, mint kitalálhattad, a Tilda név az ő nevéből jön.”

A meseírás, mint módszer teljesen más, mint amivel a szerző nap mint nap foglalkozik. Néhány, számára fontos szempont alapján tervezte meg, hogyan is épüljön fel a történet fejezetről fejezetre.

"A humort a macskák irányából próbáltam belevinni"

31355263_10156419257527958_7037084634940702720_o.jpg

Mesekönyvet Szalay György illusztrálta

“Leginkább az volt a szempont, hogy ne legyen egy klasszikus „jók” és „rosszak” felosztású mese, ahol a gonosz megbűnhődik, a jó meg elnyeri a jutalmát. Van ugyan a mesében negatív szereplő, de neki is megismerhetjük a másik oldalát, ami nekem nagyon fontos volt. A másik szempont a humor volt: a  lányaim a vicces szereplőket szeretik, és hogy legyen a történetben irónia és lehessen rajta nevetni. Ezt főleg a macskák irányából próbáltam belevinni.”

Fontos szempont volt még az is, hogy az érzelmek pontosan, az 5-10 éves korosztály számára követhető módon jelenjenek meg, mert ő is azt tapasztalja, hogy a gyerekei a meséken keresztül az érzelmeik megélését is gyakorolják. Ezért aztán - néhány szürreális elemet leszámítva - ez a mese olyan, ami akár velük is megtörténhetne. 

A cselekmény fő helyszíne egy menő, üdülőhelyi családi étterem, amelyet Tilda édesanyja vezet, és ahol nyáron, az őrült hajtás közepén elromlik a hűtő. Itt kezdődik a kaland, amely részben a szerző számára fontos téma, az ételmentés körül bonyolodik.

Önismereti és fejlesztő vacsora

Györgyi éppen egy évvel ezelőtt fotógalériákkal, infografikákkal illusztrált, több fejezetes riportban dolgozta fel az Indexen a magyarországi élelmiszerbank működését . Most a gyerekek is kapnak példát, hogyan lehet meglátni az értéket az  alapanyagokban, hogyan fedezhetnek fel új ételeket, ízeket, és hogy élmény együtt főzni. 

Amikor Tilda a barátaival köztük egy született gasztromacskával közösen süt, abban az összefogásban mindenki fejlődik: a gonosz jobb útra téríti magát, a pletykás önkritikát gyakorol, a sztár jóllakik, a rivalizálók megbékélnek, és elfogadják egymás konyhafilozófiáját. 

Ahogyan Györgyivel tovább folytattuk az ételmentés gondolatát, hamar eljutottunk odáig, hogyan dobjunk ki minél kevesebb ételt otthon és termeljünk minél kevesebb szemetet (erről írtam év elején egy részletes posztot, és azóta is tart a házi hulladékdiéta). Ez közös kattanásunk, mint kiderült.

Az egyik legnagyobb környezetszennyezés az ásványvíz

“A legjobban a csomagolásokat utálom, de ezt hoztam otthonról, apukám mindig is környezetvédelemmel foglalkozott. Gyűlölöm, hogy minden agyon van csomagolva, és magamat is utálom, amikor nincs időm piacra menni, és a boltban kell megvennem a csomagolt élelmiszert vagy a nagy rohanásban megint nem vittem szatyrot. Biztos, hogy nem veszem meg a gyümölcsöt, vagy bármilyen zöldséget, ha még egy tálcára is be csomagolva.

“Van néhány kattanásom, amit mindig betartok: soha nem veszek például ásványvizet, amit az egyik legnagyobb környezetszennyezésnek tartok. A gyerekek tejen kívül nem isznak olyan italt, ami be van csomagolva, sem üdítőt, sem gyümölcslevet, sem ásványvizet. Nyilván vannak kivételek, mint a szülinapi buli, meg a nyári kánikula, de a hétköznapi életünknek nem része, inkább teát iszunk. Szerintem erre a szelektív hulladékgyűjtés sem megoldás, mert az nem több a lelkiismeretünk megnyugtatásánál. Nem kell megtermelni a hulladékot: ez az egyetlen biztos útja annak, hogy kevesebb szemét legyen.”

A gyerekek kidobásra ítélt alapanyagokból sütnek finomat

img_7759.jpg

Pite illusztráció, vagyis fáziskép

Györgyi a mesében is azt szerette volna bemutatni, hogy a gyerekek olyan alapanyagból főznek, amit mások már kidobásra ítéltek, és így derül ki, hogy mégis lehet belőle finomat alkotni.

“Emellett az is a célom volt, hogy egy lehetőleg ismeretlenebb alapanyag kússzon be a fülükbe, ezért lett a pasztinák. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nyáron már nem nagyon van pasztinák, de végül ezen túl kellett tennem magam.”

Valóban nem egyszerű pasztinákot beszerezni, ezt tapasztaltam én is már korábban, de nem csak nyáron. Pedig nagyon egyszerűen termeszthető, igénytelen gyökér, a középkor óta ismerik, meg tud élni még ott is, ahol más gyökérzöldségek nem. A fehérrépánál rövidebb és zsuffább, az íze hasonlóan gyökeres, csak jóval édesebb. Rokonaival ellentétben ennek a levele nem ehető, csak ami a föld alatt van.

Itthon nagyobb keletje volt régebben, például telente jól jött,  mert homokba rétegezve könnyen vermelhető, és szívesem főzték bablevesekbe, ragukba. Nem keresik annyian, mint a leveszöldségeket, kistermelők és biotermelők foglalkoznak vele leginkább, meg időnként a Tescóban, vagy Aldiban is lehet kapni. Ha sehogy sem sikerül hozzájutni, akkor a pitéban helyettesíthető fehérrépával.

Így készültem a pasztinákpitére

pasztinakpite07_fin.jpg

Ha a mese alapján szeretnénk sütni, akkor ez egy hagyományos összetételű quiche, aminek a főbb alapanyagaira és az elkészítés módjára kapunk támpontot, a mennyiségek, arányok, sütési idő nem szerepel. Szabadon értelmeztem én is a leírást, például előkészítéskor főzés helyett  sütöttem a pasztinákot, hogy édesebb és koncentráltabb legyen, a tésztáját pedig nem hagyományos búzalisztből gyúrtam, hanem rizsliszt és darált mandula, vagy dió keverékéből, mert azt nagyon szeretjük, omlós, ropogós, gluténmentes tésztát ad. 

Amitől viszont semmiképp nem akartam eltérni, hogy a mesehősöket követve én is reszeltem parmezánt a tésztába, és a töltelékbe is, majd abba kecskesajtot is morzsoltam Tilda ötlete alapján. Bár tejtermékeket nem nagyon használok a blogon posztolt receptekben, itt ezek adják a lényegét: ami egyszerre édes, egyszerre sós, egyszerre puha, egyszerre ropogós.  És a szirom alakban elrendezgetett zsályás díszítést, tört mogyoró szórást is követtem a mese alapján. Ez tehát egy gluténmentes Édes pofa-verzió, ami egyéves kortól kóstolható.

Hozzávalók (22 cm-s piteformához)
 
Tészta:
 
10 dkg rizsliszt
5 dkg finomra darált mandula vagy dió
5 dkg hideg vaj
1 tojás
1 ek reszelt parmezán, vagy pecorino
Pici só
Kezeletlen citrom reszelt héja
 
Töltelék és feltét:
 
35 dkg pasztinák (2 nagyobb, vagy 3 kisebb darab)
1 vöröshagyma
2 tojás
5 dkg reszelt parmezán vagy pecorino
2 evőkanál lágy kecskesajt
1-2 ág kakukkfű
5-6 nagyobb zsályalevél
Egy marék törökmogyoró
Olaj

 

Elkészítés: 

A rizslisztet keverőtálba szitálom, elkeverem a darálmánnyal, sajttal, citromhéjjal, sóval. Hozzámorzsolom a hideg vajat, beleütöm a tojást, és összegyúrom a tésztát. Folpakkba, vagy méhviaszos kendőbe csomagolva 1-2 órára a hűtőbe teszem.

A pasztinákot megtisztítom, olajjal megkenve a sütőben 200 fokon sütni kezdem. Nagyjából 20 perc kell neki, időközben mellétolom a megtisztított, félbevágott, és olajjal megkent hagymát (legközelebb kipróbálom fokhagymával is, azt is sütök hozzá). 

A megpuhult zöldségeket aprítom, összekeverem egy tálban és krumplinyomóval tovább tördelem. 

A tésztalabdát egy kis rizsliszttel megszórt deszkán kör alakúra nyújtom, és piteformába lapogatom. Villával több helyen megszurkálom, és 180 fokon 20 percig vakon sütöm, nem fontos hozzá nehezék.

A mogyorót száraz serpenyőben megpirítom, konyharuhába csavarva ledörzsölöm a héját, a belsejét késsel felaprítom.

Az elősütött tésztát hagyom langyosra hűlni. Rákanalazom a tört pasztinátok. Felverek két tojást, belereszelem a kemény sajtot, csípek hozzá egy kis sót, belehúzom egy ág kakukkfű leveleit, összekeverem és a pasztinákra öntöm. Rámorzsolom a kecskesajtot, megszórom mogyoróval, szirom alakban zsályalevéllel díszítem és 160 fokon 15 percig sütöm. 

Készíts zöldségnyomdás konyharuhát!

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót