OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEKLASSZIKUSOK 4-7
MESEKLASSZIKUSOK 4-7 : A három királyleány - Magyar tündérmesék

A három királyleány - Magyar tündérmesék

  2018.09.27. 02:46

4-7 éveseknek
Boldizsár Ildikó: A három királyleány - Magyar tündérmesékSzerkesztette: Boldizsár Ildikó
Illusztrálta: Elek Lívia
Kiadó: Palatinus Könyvkiadó, 1999
Oldalszám: 146
 
Boldizsár Ildikó már több tematikus kötetével bizonyította, hogy kitűnő érzékkel, biztos kézzel, értő szemmel válogat a népmesékből. Mostani tündérmese-válogatása a mintegy négyezer lejegyzett magyar tündérmeséből huszonhármat ad közre, részint olyanokat, amelyek mindenképp megérdemelték az "újrafelfedezést", részint pedig olyanokat, amelyek valamilyen oknál fogva éppen ma lehetnek aktuálisak.

A Disney-film által elhíresült (videón is hozzáférhető) A Szépség és a Szörnyeteg, az Arany János klasszikus versének alapjául szolgált Rózsa és Ibolya, a magyar filmből ismerős Fehérlófia, a több feldolgozásban is élő A csillagszemű juhász, vagy A halhatatlanságra vágyó királyfi. De olvasható még a kötetben A sárig kicsi kígyó, A vasfejű farkas, A zöldszakállú király, Pancimanci és más mesék. Elek Lívia rajzai illusztrálják a színvonalas mesekönyvet.

Boldizsár Ildikó: Utószó

Vajon mit jelent ez a titokzatos gyönyörű szó: tündérmese? Azt, hogy tündérek meséje? Vagy azt, hogy mese a tündérekről?  Sokkal többet ennél.

 

Úgy, ahogy például a vers műfaján belül különféle verstípusok vannak, a népmeséken belül is megkülönböztetünk csoportokat: állatmeséket, tündérmeséket, legendameséket, novellameséket, ostoba ördögmeséket, falucsúfolókat, tréfákat és anekdótákat, hazugságmeséket, valamint formulameséket.

A tündérmesék csoportjába azok a mesék tartoznak, amelyeknek legfőbb jellemzője a csoda: a mese tele van csodálatos kalandokkal, csodás tárgyakkal és csodás személyekkel. A tündérmesében nem meglepő, ha a szemétdombon fetrengő, bicegő vasderes egyszer csak beszélő táltos paripává válatozik és a bajba jutott mesehős segítségére siet. Kettesben nem ijednek meg, ha egy-egy sárkány, boszorkány, vagy óriás akad az útjukba; fontos az, hogy kiismerjék magukat a segítőtársak és ellenfelek között, s legyőzve minden gonosz erőt, a fiú elnyerje a királykisasszony kezét, s vele a fele királyságot.

Minden tündérmese erről szól tulajdonképpen: a hős az elindulás után fokozódó néhézségű próbákat áll ki, ezért jutalmul feleséget, rangot és vagyont kap. A mesehős ugyanolyan természeteséggel közlekedik a csodás helyszíneken - üveghegyeken, Óperenciás tengereken és égigérő fákon -, mint a faluszéli erdőben, vagy a ház mögötti kertben.

A tündérmese nem választja szét élesen a valóságot és az elképzeltet, hanem ötvözi, méghozzá úgy, hogy a mesélés ideje alatt, sőt még utána is sokáig, a csoda nem csak a mesehősnek, hanem a mese hallgatójának is hihető lesz.

Szerte a világon a tündérmesékből van a legtöbb, Magyarországon a XIX. század közepén megkezdett gyűjtés óta kb. négyezer lejegyzett tündérmesét tartunk számon. Kötetünk a legősibb, lassan feledésbe merülő mesékből válogat azzal a céllal, hogy felidézze a pásztortüzek fénye és a munka melletti mesélések hangulatát. Amikor ugyanis ezeket a meséket legelőször mesélték, a mese még nem a gyerekek műfaja volt, hanem a felnőtteké, ezzel mulatták az időt, miközben dolgoztak a fonóban, fosztották a kukoricát, vagy őrizték az állatokat a mezőn.

A mesemondók nem könyvből, hanem fejből mondták ezeket a meséket, alakítgatták a hangulataiknak, évszakoknak megfelelően, de egyvalamin sose változtattak: a mese menetén, a mese lényegén, mert ezt a mesehallgató közösség nem fogadta volna el, s nem engedte volna többet szóhoz jutni őket.

Minden falunak megvolt a maga mesemondója, akinek elbeszéléseit szívesen hallgatta felnőtt és gyermek egyaránt. A mesegyűjtések időszakában ezeket a híres mesemondókat sorra felkeresték a gyűjtők, s igyekeztek a legpontosabban lejegyezni az elmondott szövegeket. Nagy gondot fordítottak arra, hogy hűen jekőljék a nyelvjárási sajátosságokat, tájszavakat, s hogy ezen törekvéseik a nyomtatott formában is érvényelsüljenek.

Minezek miatt ezek a gyűjtemények csak a tudományos kutatók számára voltak felbecsülhetetlen értékűek; a betűhív szövegközlés, a nyelvjárási sajátosságokból adó temérdek idegen idegen szó, ma már elavult nyelvtani szerkezet ugyanis gyermekek számára nem tették olvasássá ezeket. Ezért a válogatásnál elkerülhetetlenné vált egyes mesék stilizálása, de - figyelembe véve a mesemondás íratlan, ősi szabályát, mely sérthetetlennek tekint bizonyos mesei elemeket - sohasem a tartalom rovására, hanem inkább az érthetőség kedvéért.

Remélhetőleg Fehérlófia, Hajnalcsillag, Mirkó királyfi, Rózsa és Ibolya mind-mind kedvelt és ismert mesehőssé válik újra.

Tartalom

A Szépség és a Szörnyeteg
5
Rózsa és Ibolya
8
A három királyleány
13
János királyfi és Szélike
16
A sárig kicsi kígyó
20
A táltos kanca és a libapásztorleány
24
A tűzszerszám
32
Babszem Jankó
32
Hajnalcsillag
43
A mindentudó királylány
48
Az elvarázsolt királyfiúk
53
Szépmező szárnya
53
Fehérlófia
62
Árgyilus királyfi és a Kukoricaszál város
68
A vasfejű farkas
81
Mirkó királyfi
84
A macskacicó
97
A papucsszaggató királykisasszonyok
100
A zöldszakállú király
104
Pancimanci
108
A csillagszemű juhász
112
Az égig érő fa
116
A halhatatlanságra vágyó királyfi
135
Utószó (Boldizsár Ildikó) 143
Források 145

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót