OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
ISKOLAKEZDÉSHEZ
ISKOLAKEZDÉSHEZ : Első nap az iskolában

Első nap az iskolában

Bakóczy Szilvia  2018.08.15. 00:36

Első nap az iskolábanÍrta: Érsek Rózsa
Illusztrálta: Paulovkin Boglárka
Kiadó: Scolar, 2018
Oldalszám: 32

Hosszú évek tapasztalata, hogy az óvodából az iskolába való átmenet számos nehézség elé állítja a szülőket, a pedagógusokat, de mindenekelőtt a gyermekeket.

Az újdonsült első osztályosok egy számukra merőben új világba csöppennek: más környezet, számos új pajtás, eddig nem ismert felnőttek, az óvoda házirendjétől sok mindenben eltérő szokások és fontos kötelességek várnak rájuk.

Érsek Rózsa aktív pedagógus, aki saját tapasztalatait felhasználva állította össze ezt a könyvet, hogy megkönnyítse a gyermekek beilleszkedését az iskolai környezetbe. Paulovkin Boglárka bájos illusztrációi az iskolakezdés legfontosabb pillanatait mutatják be, alkalmat adva arra, hogy szülők és gyermekek közösen beszélgetve készüljenek erre a fontos eseményre. A beszélgetés során szinte észrevétlenül fejlődik a gyermekek beszédkészsége és szókincse, aminek majd az iskolában is nagy hasznát veszik.

 

Az Első nap az iskolában játékos formában járul hozzá ahhoz, hogy szorongás és félelem helyett gyermekeink boldogan és örömmel menjenek iskolába, ami a sikeres és eredményes tanulás egyik legfontosabb feltétele.
 
Iskolakezdés: tippek és vélemény a tapasztalt pedagógus szemével

 


 
Először egy könyv szerzőjeként találkoztam a nevével. Az Első nap az iskolában című mesekönyv annyira megtetszett a leendő elsősünknek és nekünk is, hogy kíváncsi lettem a szerző egyéb tapasztalataira. Amikor felhívtam, nevetve mondta, hogy éjfélig bármikor konzultálhatunk, mert ő biztosan fent van, olvas, dolgozik. Pedig nyugdíjas hét éve.

Érsek Rózsa pedagógussal beszélgettem a leendő elsősök érzéseiről, félelmeiről. Arról, hogy mik azok a mondatok, amiket nem árt szülőként elkerülni. És persze arról, mivel könnyítik meg az igazán jó tanítók azt a bizonyos misztikus első évet...

Idén jelent meg másodszor az Első nap az iskolában című könyve. Mi adta hozzá anno az ötletet?

Amikor a kisunokám iskolába készült, láttam, hogy mennyi szorongást, feszültséget okoz benne az iskolakezdés, annak ellenére, hogy nálam sok színes, játékos segédanyaggal találkozott. Emlékszem, még az egyik órámra is elvittem magammal, ahol kifejezetten sokat játszottunk a gyerekekkel, ennek ellenére tényleg sok rossz érzés volt benne. Úgy éreztem, valamit tenni kell. Annál is inkább, mert sok más gyereknél is ezt tapasztaltam.

Érsek Rózsa Győrben élő nyugdíjas pedagógus. Közel negyven évig tanított alsó tagozatos diákokat, valamint főiskolai hallgatókat. Könyvei: Vidám Olvasó, Vidám Meseolvasó 1. és 2., valamint az Első nap az iskolában.

Ezek a félelmek vajon a szülőktől jönnek?
 
Egészen biztosan. Valószínűleg elhangzanak otthon, illetve a tágabb környezetben olyan mondatok, amik a gyerekeket szorongással töltik el. Óhatatlanul mondunk ehhez hasonlókat: „Az iskolában minden máshogy lesz! Majd ott rendet tanulsz! Megváltozik minden.” Nem akarnak mindezzel rosszat a szülők, de a gyerekben ezek nélkül a mondatok nélkül is rengeteg kérdés motoszkál, nagyon fontos, hogy ügyeljünk arra, ne töltse el őket félelemmel a változás. Ne gondolják azt, hogy többet ők már nem játszanak, vége a gyerekkoruknak.

Nekem borzasztóan tetszett a könyvében, hogy beszélgetésre invitálja a gyereket.

Ez volt az egyik célom. Elképzeltem, ahogy egy szülő beszélget a gyerekével, ez adta a könyv alapját. Átgondoltam azt is, milyen gyakorlati tanácsok lennének hasznosak a szülőknek, gyerekeknek. Egy sor fogalom újdonságot jelent egy leendő elsősnek, erre is igyekeztem felkészíteni őket. Hogyan mutatkozzon be? Mit jelent hetesnek lenni? Hányan lesznek egy osztályban? Kitől kérhet segítséget, ha baj van? Végigvettem az eszközöket is, igyekeztem éreztetni, hogy a játék nem szűnik meg azzal, hogy iskolába kerülnek. 

„Orsi jelentkezik. A tanító néni észreveszi, felszólítja.
– Tanító néni, kérem! Legyen szíves elmondani, mi a két hetes feladata!
A hetesek jelentik a hiányzókat. Segítenek gondozni a virágokat. Krétát készítenek a táblához. Szellőztetnek, kiosztják a füzeteket, s ügyelnek a terem rendjére – válaszolta Márta néni. (…) A tisztasági csomag és a tornafelszerelés már a fogasokon lóg. Mi van bennük?" (Részlet az Első nap az iskolában című könyvből)

Hogyan segíthetnek még a szülők a gyerekeknek az iskolakezdésben, illetve az első évben?

A legfontosabb, hogy napi szinte ajándékozzák meg rendszeres minőségi beszélgetéssel, és hogy minél több mesét olvassanak neki. A gyakorlással, közös tanulással ugyanez a helyzet. Hagyják a hétvégi maratoni tanulást, inkább osszák el az időt több, kisebb blokkra. Ha naponta csak tíz percet gyakorolnak, nem fog előfordulni, hogy az „o” betűt rendszeresen összekeveri a gyerek az „u” betűvel. Nagyon fontos az is, hogy nyugodtan és kipihenten érkezzen a gyerek az iskolába. Ne úgy, hogy a tévé elől állítják fel, hosszas veszekedés után az utolsó pillanatban. Tartsák rendben az eszközöket közösen! Amikor a táskába valami bekerül, soha ne a szülő tegye be, legyen az ünneplő, tízórai vagy épp a matematikai eszközök! Így nem fordulhat elő, hogy a tanító néni kér valamit, és a gyerek azt hiszi, hogy otthon hagyta. Nem lehet eleget hangsúlyozni azt sem, hogy ne szorongjon a szülő! Bízzon a tanárban, az iskolában és a gyerekében, hogy meg fogja állni a helyét.

Hogyan tudja csökkenteni egy jó pedagógus a gyerekekben a feszültséget, amit az első nap, illetve általában az iskoláskor okoz?

A jól képzett pedagógusok óráin mindig is jelen volt a játék, a játékosság. Tíz perc tanulás után például nálunk mindig automatikusan öt perc játék következett. Ez hol drámapedagógia volt, hol mozgás, zene, történetmesélés, bármi, ami egy kicsit pihentette a gyerekeket. Manapság még több lehetőségük van erre a pedagógusoknak.

Megoldható ezzel a szemlélettel a tetemes tananyag átadása?

Igen, sőt, így tud igazán figyelni a gyerek a tényleges tanulásra. Olvastam egyszer egy belső felmérést arról, kik a legnépszerűbb kollégák. Egyikük nagyon elkeseredett, mert mindig sokat készült, mégis az utolsó helyen szerepelt a listán. Beült hospitálni másokhoz, és rájött, hogy egy matematika órának is része lehet a zene, a vers, a történet, a mozgás vagy épp a humor.

Egy jó tanító tudja, hogy iskolakezdésnél nagyon picik még a gyerekek, hatalmas a váltás az óvodához képest. Időt kell hagynunk arra, hogy valódi iskolásokká váljanak. Hogy megszeressék, nyitottak legyenek, merjenek kérdezni, jelentkezni, és jelezni, ha nem tudnak valamit. Nem szabd leszidnunk őket, ha nem értenek valamit. Aranyos élményem volt, amikor az egyik gyerek egyszer azt mondta az órán: „bocsánat, elkalandoztam”. Nagyon nagy bizalmat jelentett, tudta, hogy nem kapom be érte. Hiszen ki az, aki soha nem kalandozik el? Én a dicséretben hiszek, nem a feketepontokban. Jóságtallérokat készítettem, ezeket lehetett gyűjtögetni. Amikor a magatartást osztályoztam, ezek alapján döntöttük el, hogy hányast kapjon a gyerek. Közben észrevétlenül megtanulták, hogy mindig érdemes jónak lenni.

Ha visszagondol a saját első napjaira az iskolában, önt mi tette boldoggá?

Én egy kis faluban jártam iskolába. Elsősorban a könyvek, az azokról szóló beszélgetés és a mozgás töltött el örömmel. És természetesen a dicséretek.

Mik azok a rossz élmények a gyerekkorából, amiket tanítóként igyekezett elkerülni?

Az, amikor nem hittek bennem, abban például, hogy balkezes diákként én is tudok fejlődni. Emlékszem, mennyi munkám volt abban, hogy befejezzek otthon egy kézimunkát. A tanár másnap nem hitte el, hogy én csináltam, nagyon sokat sírtam emiatt. Erre mindig igyekeztem nagyon odafigyelni, bármikor azt mondta nekem egy gyerek, hogy valamit ő csinált, mindig elhittem neki.

Pedagógusként milyen emlékei vannak az első napról a gyerekekkel?

Nekem csak pozitív élményeim voltak. Én tágra nyílt szemekre emlékszem. A tanévnyitó után mindig együtt vettük birtokba és díszítettük fel az osztályt a gyerekekkel, aznap mindenki lufit vihetett haza. A szülőkkel való találkozás is emlékezetes, már az első alkalom is legalább három órán keresztül tartott. (Nevet.) Mindent megbeszéltünk: hogyan rendezzék el a tanév során használt eszközöket a táskában, mit hagyjanak az iskolában, illetve mit vigyenek haza. Nem akartam mindezzel a gyerekeket terhelni. A szülők felírták a nevet a füzetekre, könyvekre, eszközökre, én pedig raktam egy jelet mindenre, úgy adtam vissza a gyerekeknek, amikor szükség volt valamire az órán.

Sok helyen kimerül a szülő-tanár kapcsolat az évi kettő szülői értekezletben.

Ez borzasztóan kevés a jó kapcsolatépítéshez. Pedig nagyon jó kapcsolatban kell lenni, ahhoz, hogy a szülő bármit el merjen mondani. Naponta szekálnak például egy gyereket a rózsaszín táskája miatt, ha nem tudok róla, nem tudom rendezni. De megkereshet azzal is a szülő, hogy nem volt idő megírni a leckét. Majd bepótolják, nem probléma ez sem. A lényeg, hogy szülő is, gyerek is merjen szólni, segítséget kérni. Ennek a bizalmi légkörnek a kialakítása nem megoldható évi két szülői értekezlettel.

Tapasztalatai szerint van igény erre a szülők részéről?

Egyértelműen. Ehhez természetesen az is kell, hogy a pedagógus elérhető legyen.

Hogyan oldotta meg a pályája során azokat a helyzeteket, amikor a közösség valakit sokat csúfolt?

Igyekeztem jó példát mutatni. Megmutattam a gyerekeknek, hogy őt is ugyanúgy szeretem, ugyanúgy megölelem, ugyanannyi feladatot adok neki, ezt pedig előbb-utóbb lemásolták rólam a diákok. Ha panaszkodtak, mert „rossz” volt az egyik osztálytársuk, a beszélgetés legtöbbször segített. Megkértem az érintett gyereket, hogy segítsen valamiben, ilyenkor könnyebben megnyíltak. Visszatérve a példamutatásra és a motivációra, nagyon kell vigyázni a hangunkra, gúnyolódást még véletlenül sem engedhetünk meg magunknak. Tele kell lenni jó szándékkal mindenki iránt.

Mit csinált azokkal a gyerekekkel, akiknek a magatartása problémát okozott?

(Gondolkodik) Nem is tudom, igyekeztek jól viselkedni. A beilleszkedési-, tanulási-, illetve magatartási nehézségekkel küzdő gyermekeknek szerintem azzal tudtam a legtöbbet segíteni, hogy bizalmat sugározva feléjük, különböző feladatokat adtam nekik. Ezeket örömmel teljesítették, mert sikerélményhez jutottak, aminek köszönhetően nőtt az önbecsülésük. A hallgatóknak mindig elmondtam azt is, hogy amikor a szülőkkel beszélgetnek, sose felejtsék el, hogy annak, akivel beszélnek, az a gyerek a legdrágább. Érezniük kell, hogy a tanító néni is szereti azt a gyereket.

Említette, hogy önnek is sokat jelentett a dicséret gyerekkorában. Pedagógusként hogyan értékelte a gyerekek munkáját?

Sokszor és sokféleképpen értékeltem mindent. Nemcsak a tudást, hanem a külalakot, a szorgalmat, az aktivitást is visszajeleztem. Zsetonokat nemcsak a jóságért lehetett kapni, ezek mindig ott voltak a tenyeremben. Öt darab zsetonért piros pont járt, tízért pedig egy ötös, mindez egész évben elegendő motivációt jelentett.

Évtizedek óta van a pályán. Kik a példaképei?

A gyakorlóiskolában, ahol tanítottam, Perlaki Rózsa volt a tanárom. Nagyon sok ötletet merítettem tőle. Mellette természetesen Winkler Márta, akinek a pályáját végig figyelemmel kísértem. Ugyanazokban a dolgokban hittek, mint én. A játékosságban, az oldott légkörben, a szabad, de kulturált véleménynyilvánításban, a történetekben, a beszélgetésekben és a már sokat emlegetett bizalomban.

Egy-két hét, és kitör a nyári szünet. Hogyan hozzuk szóba az iskolakezdést?

Elmesélheti a szülő a saját élményeit. Amikor ő, netán a nagyszülő iskolába járt. Nagyon érdekesnek fogja találni a gyerek, hogy régen például palatáblára írtak. Vásárolják meg együtt az eszközöket! Játsszanak minél többet, és beszélgessenek, utóbbi szinte mindenre jó megoldás.

2018.06.13

Forrás: hogyanmondjamelneked.hu  

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal