OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEPSZICHOLÓGIA
MESEPSZICHOLÓGIA : A mese bűvölete

A mese bűvölete

 

„A gyermek figyelmét olyan mesék kötik le, amelyek szórakoztatják őt és kíváncsivá teszik.

Ez a két fogalom szükséges ahhoz, hogy úgy gondoljuk,
hogy egy gyereknek egy mese fontos lehet.”

 

1.     Mozgásba kell, hogy hozza a gyerek képzeletét

Fejleszti az elmét, az intellektust, eligazítást nyújt az érzelmekben, megbékíti a gyermeket a saját félelmeivel és vágyaival (megismeri azokat, fel tudja dolgozni). Ezen keresztül elismeri az élet nehézségeit és ezekre megoldást is javasol.

2.      A mese komplexen érinti a személyiséget

Sohasem lekicsinylően teszi ezt meg. Az a tapasztalat, hogy a népmesék a legkitűnőbbek erre. A műmesék közül nagyon kevés éri el ezt a szintet. Jól bevált, ismert népmesékkel kell indítani, azután lehet csak továbbmenni a műmesékre. Igaz, hogy nem abba a környezetben játszódik, de az emberek lelke ugyanaz.
 

3.      A mese és a valós élet

    A gyereknek - amíg felnő - jó néhány pszichológiai problémát meg kell oldania.

Le kell győzni önszeretét. - Nárcisztikusság legyőzése: önszeretet, szépséges Nárciszszusz nem tudta, hogy a tó tükörként működik. Nagyon tetszett neki, beleszeretett önmagába.

Oedikális komplexus: beleszeret az anyjába (Oedipus királyt kicsi csecsemő korában kitették, amikor visszatért a szülői házba akkor az anyjával hált)

Testvérféltékenység

Gyermeki függőség problémája (nem tudja eltépni a szálakat a szülőtől) – Jancsi és Juliska története – ha nem megy máshogy elűzik

Öntudat kialakítása
 

4.     A vad ösztönök leküzdésében is segítenek a mesék

Amikor a gyerek ráébred arra, hogy ösztönök bujkálnak benne, ködös történetfoszlányok jelennek meg benne. A mese segít rendbe rakni a dolgokat. Mindennapi hiba, hogy a gyerekkel nem közlik, hogy vannak rossz dolgok és mindennek van oka, mi is felelősek vagyunk ezért. Az ember dühös is szokott lenni, ekkor agresszívek, asszociálisak és önzők. A népmesék megmutatják azt a gyereknek, ami rossz, azt ami problémás. A mesék nem félnek attól, hogy elvezessék a gyereket az ösztönvilágba, a műmesék viszont igen. Freudizmus lényege, hogy bizonyítsa, hogy az életben vannak problémák, ezeket kezelnünk kell, akkor is ha ezek elsőnek leküzdhetetlennek látszanak. Felismerjék, többször is neki mehet egy akadálynak, a népmese elősegíti ezt. Azok a mesét, amelyek a küzdelmet mutatják be. Igazságtalanság, igazság szolgáltatás, ezek mutatják a többlépcsős küzdelem lényegét.

 

5.      Mi a baj a műmesékkel? Miért javasolják kezdőknek a népmesék használatát?

A műmesék gyakran megkerülik az egzisztenciális problémákat. Öregedés, halál, örök élet, vágy. Sok mese kezdődik azzal, hogy az öreg király a halálára készül. A Grimmeknél sajnos gyakran vannak ilyen egzisztenciális problémák.

A mesék lényegre törően tárgyalják a szülők halálát, nincsen magyarázkodás. Le van egyszerűsítve a szöveg. Kevés az egyéni vonás – öreg király, öreg apó… jellemző az is, hogy kétpólusú világot rajzolnak, bennük van épp úgy a gonoszság, mint az erény. Nem csak a jó ölt testet, hanem a rossz is. A mesék megteremtik a jó és a rossz közti konfliktust. A cselekmény szempontjából kell a jó és a rossz kettőssége, a dinamikusság a konfliktus miatt. A kettőség hordozza az erkölcsi problémát is. A jó mesék mindig hordoznak erkölcsi problémát. A mesehős ennek a problémának a leküzdéséért indul útra.

Valójában minden mese megteremti a rossz vonzerejét is. A mesékben ugyanis a rossz ideig-óráig győzedelmeskedik. (Sárkány hatalmas, Hófehérkében a mostohának hatalma van).

 

6.     Miért követi a gyerek ösztönösen a népmesék hatására a jót?

Nem azért, mert fél a büntetéstől, hanem azt mondják, hogy azért, mert belátják, hogy nem éri meg rosszat tenni. (pszichológusok [Freudisták] kimutatták). A jó mesékben szélsőségesség uralkodik. A jó az nagyon jó, a rossz az nagyon rossz. Nem keverjük a kettőt. Ilyen a tanmese is. Az azonban nagyon direkten hangsúlyozza a követendő utat. A népmese nem írja elő, hanem odavezeti hozzá. Nem az a kulcskérdés, hogy „jó akarok lenni”. A jó mese után felteszi magában a kérdést, hogy „kire akarok hasonlítani”?

 

7.     A morális mesék

Ez is népmese, csak ez egypólusú mese. Nincsen benne jó és rossz. Olyan főhős van, akiben van egykis jellemhiba. „Égig érő paszuly”, „Csizmás kandúr”. Mire tanít ez a mese? Reményt kelt, abban a kisgyerekben, aki nem érzi magát tökéletesnek. (esetlen, kisebbségi érzésekkel küzd). Boldogulásra segítenek.

 

8.     A mese vége

Mindig van egy-egy retorikai fordulat, ami fontos. Ilyen mesebefejezések:

„Még ma is élnek, ha meg nem haltak”.

„Attól fogva boldogan éltek egész életükben. „

„Azután még sokáig éltek örömben és boldogságban.”

 

 Forrás: Bruno Bettelheim: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót