OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEPSZICHOLÓGIA
MESEPSZICHOLÓGIA : A mese rólad szól… (3)

A mese rólad szól… (3)

Mielőtt sorba vennénk a legismertebb meséket mintegy „használati utasításként" a továbbiakhoz, még két megjegyzés:

1. A meséket a főhősük életkorának növekedése alapján vettem sorba. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy-egy mese csak annak a gyereknek lenne hasznos, akinek kora a mese hősével azonos.

A gyerekeknek mindegyik mese minden életkorban hordoz fontos közlendőket, a gyerek érettsége majd eldönti, hogy a hallottakból számára aktuálisan mi a legfontosabb.

 

2. Amikor a gyerek mesét hallgat, természetesen nem úgy fogalmazza meg a mese tanulságait, ahogy majd én beszélek róluk. Ezek a felnőtt szavai, amelyekkel egy másik felnőtt tudatára szeretne hatni. A gyerek nem gondolkodik a mesén, nem a tudatával, hanem az érzelmeivel reagál rájuk, mert a mese ismeri azokat az eszközöket, amelyekkel képes ezt megtenni. Tehát nemcsak felesleges, hanem hiba is lenne, ha a felnőtt közölné a gyerekkel a mese mondanivalóját. Bízzuk ezt nyugodtan a mesére!

Nem ismerek még egy olyan műfajt, amely olyan őszintén foglalkozna a gyerek gondjaival, olyan világosan mutatná meg a helyét és feladatait a világban, mint a mese.

 

Jancsi és Juliska

Akármilyen boldog állapot is, amikor az anya a gyermekét tetőtől talpig (étkezés–ürítés), állandóan kiszolgálja, ha a gyerek nem akar örökös függőségben élni, ha fel akar nőni, ezen túl kell lépnie. Aki semmi mást nem akar az élettől, csak enni, az végül maga is felfalatik. Így vagy úgy. Ha meggondolás nélkül felfaljuk a mézeskalács-házikót, mert olyan finom, olyan csábító – pedig az a menedékünk lehetne –, akár bele is pusztulhatunk.

 

Nagy rémület árán tanulja ezt meg Jancsi és Juliska, de amikor felismerik, már nem a jóllakás a legfőbb problémájuk, hanem az ésszerű tervezés és cselekvés. Mert életben akarnak maradni, a valóságot veszik figyelembe, és annak megfelelően cselekednek. A mohó Jancsi koplalni kezd, hogy megtévessze a boszorkányt. Meg is lesz az eredménye, hogy képes így viselkedni.

 

A meséből az is kiderül a gyerek számára, hogy más a büntetése egy gyereknek, aki nem tudja leküzdeni a „mindent azonnal felfalni" vágyát, és más egy ugyanilyen felnőttnek. A gyerekek „csak" megijednek, de a boszorkány belepusztul.

Kell-e félteni ezek után a gyerekeinket a mesék gyerekevő boszorkányaitól?

 

Minden gyermekben élnek félelmek, amelyeket ráadásul meg sem tud fogalmazni. Ez az élet és a gyerek fejlődésének természetes velejárója. Ezektől a homályos félelmektől a legjobb szülő sem tudja megkímélni gyermekét. Ezeket a félelmeket a gyerekek általában – a legtöbb szülő jól ismeri ezt a jelenséget – valamilyen élőlényhez vagy tárgyhoz kötik (zsákos ember, kutya, repülőgép). Amíg a gyerekek a Jancsi és Juliskát és az ehhez hasonló meséket hallgathatták rendszeresen, minden félelmüket rávetíthették a boszorkányra, akitől ugyan nagyon félhettek, de a mese biztosította őket arról, hogy okosan cselekedve – fejlődve! – képesek lesznek a boszorkányt elpusztítani.

 

Nem attól kell tehát félteni gyermekeinket, hogy boszorkányokról hallhatnak, hanem attól, ha nem hallgathatnak olyan típusú mesét, amely megnyugtatná őket, hogy a boszorkány – azaz saját félelmük – legyőzhető.

Folytatás

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót