OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MESEPSZICHOLÓGIA
MESEPSZICHOLÓGIA : A mese rólad szól… (1)

A mese rólad szól… (1)

Gondolatok a mesékről, gyerekekről, felnőttekről
 
Soha nem jutott volna eszembe a mesék világáról gondolkodni, ha 10–15 éve néhány szakember nem kezdi hangoztatni, hogy a régi típusú mesék hallgatása káros lehet a gyereknek. Növelheti a szorongást, a félelmet, agressziót válthat ki belőle.
 
(Mese alatt mindig a klasszikus népmesékre gondolok, mint pl. a Jancsi és Juliska, a Hófehérke stb.)

 

Eltűnődtem, mert minden eddigi tapasztalatom ellentmondott ennek. Akárhogy kutakodtam gyerekkori emlékeimben – és nagyon jól emlékszem gyermekkori érzelmeimre –, nem tudtam felidézni, hogy féltem volna a mesékben hallottaktól, sőt megnyugtattak, elandalítottak. Mint ahogy megnyugtatták saját gyerekeimet, nevelőtanár koromban a „nehéz" gyerekeket, pszichológusi munkám során a sérült gyerekeket. Sokat, sokszor, sok gyereknek meséltem, mert a mese szerintem – ellentétben a fenti véleménnyel – nyugtat, simogat, nevel, gyógyít.
 

Persze, az is lehet, hogy én vélekedem helytelenül, gondoltam, de csak nem hagyott nyugodni, hogyha egyszer olyan káros a mese, miért igénylik a gyerekek mégis, amióta világ a világ Alaszkától Dél-Afrikáig. Próbáltam érveket megfogalmazni a mesék védelmében. Döntő mozzanatnak tartottam, hogy a gyerek hallgatja a mesét. Most is úgy gondolom, 4–5 éves korukig a gyerekeknek csak hallgatniuk volna szabad a történeteket, és nem nézniük. A képi megjelenítés (film, színház) nem engedi dolgozni, fejlődni a gyerekek fantáziáját, így az alkotónak a véleményét, erkölcsi tanítását erőlteti a gyerekre, nem engedi, hogy ők maguk érezzék át a mese tanulságait.

 

A képi megjelenítés, és ez még fontosabb, nem engedi a gyerek személyiségét szűrőként működni. Mire gondolok? Ha a gyerekek a Jancsi és Juliska gyerekevő boszorkányában nem a szadista kannibált látják – és nem azt látják –, akkor ez a vélemény a boszorkányról valószínűleg a felnőttek véleménye, és nem a gyerekeké. Vagyis a gyerekek személyisége a mese hallgatása közben, mint egy szűrő, csak azt és úgy engedi át, aminek feldolgozására a gyerek képes, és csak annyit, ami a személyisége fejlettségének megfelel. Valahogy nem felnőtt fejjel kellene megközelíteni a meséket, hanem a gyerek személyiségéből (ami nagyon eltér a felnőttekétől) és személyiségének fejlettségéből kiindulva.

 

Biztos voltam abban, hogy a mesék mást és másképp közölnek a gyerekkel, mint velünk. Ráadásul valami jót és hasznosat. Eddig jutottam az okoskodásban, amikor kezembe került Bruno Bettelheim amerikai pszichológus könyve: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek (Gondolat, Budapest 1985.) A könyv minden kérdésemre választ adott, nagymértékben gazdagította ismereteimet, és új szempontokat adott a mesék újraolvasásához. Mielőtt ismereteimet, gondolataimat a mesékről megosztanám az Olvasóval, elkerülhetetlen a továbbiak megértéséhez, hogy áttekintsük azt az elméletet, amelyen a fent említett könyv alapszik. Nevezetesen ez Freud személyiségelmélete.

 

Mindannyiunknak jogában áll elgondolkodni az emberi természetről, az emberi személyiség mibenlétéről, az emberi személyiség kialakulásáról, fejlődéséről. Ez nem iskolai végzettség vagy előzetes tudás kérdése, hanem az igényé, hogy érdekel-e ez bennünket. Mert ha igen, valamilyen választ mindenki kigyöngyöz magának. Freud, amikor megválaszolta ezeket a kérdéseket, a lélektan máig legátfogóbb és legbefolyásosabb személyiségelméletét alkotta meg.

 

Ő úgy gondolta, személyiségünk három nagy rendszerből áll, ezek: az ÖSZTÖN–ÉN az ÉN és a FELETTES–ÉN. Mind a háromnak megvan a maga feladata, de e viselkedésünk szabályozásában kölcsönösen együtt kell működniük.

Az ÖSZTÖN–ÉN személyiségünk legprimitívebb része, a csecsemő még csak ezzel rendelkezik, és majd ebből alakul ki személyiségünk többi része. Az ÖSZTÖN–ÉN semmi mást nem tud, semmi mást nem akar, mint az éhség és szomjúság azonnali kielégítését, a fájdalom elkerülését a körülményekről függetlenül.

 

Az ÉN kialakulását az teszi szükségessé, hogy sem a szülő, sem a társadalom nem tűri el, hogy a kisbaba ebben a „boldog" (ösztönös) állapotban maradjon. Egy idő után meg kell tanulnia, hogy nem ehet úgy és akkor, ahogy szeretne (az anya elválasztja), nem pisilhet ott és akkor, amikor erre késztetést érez (szobatisztaság), hanem vagy ki kell várnia, vagy meg kell teremtenie a megfelelő körülményeket. Figyelembe kell vennie a valóságot. Ezért felelős az ÉN (a tudat).

 

A FELETTES–ÉN eldönti, hogy egy cselekedetünk helyes, jó-e vagy nem. Arról van itt szó, hogy a társadalom értékeit és normáit a gyerek – a szülő közvetítésével – bizonyos életkor után a magáévá teszi. Hétköznapi szóval, kialakul a lelkiismerete, és akkor sem lop a boltban, ha ezt senki nem venné észre.

 

Ez röviden és nagyon leegyszerűsítve a freudi személyiségmodell (ösztön-tudat-lelkiismeret), amelynek kialakulása hosszú évek (12–14 év) fejlődésének eredménye. És ez a fejlődés: maga a cél, az érett személyiségű emberré válás. Mert mikor mondhatjuk egy emberről, hogy érett? Amikor a három ÉN-jét, amelyek egy adott élethelyzetben mást-mást szeretnének tenni, képes összebékíteni, a köztük lévő feszültségeket, ellentmondásokat feloldani, minek eredményeképpen viselkedése meg fog felelni az elvárt társadalmi normáknak. Képes a beilleszkedésre. Mindezt a sok okos tudományt, ha hiszik, ha nem, képes elmondani a gyereknek egy mese.

Folytatás

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót