OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A NÉPMESE ELMÉLETE
A NÉPMESE ELMÉLETE : 4.1/ Benedek Elek mesevilága

4.1/ Benedek Elek mesevilága

Nektek, iskolásoknak írtam ezt a könyvet*, akik ma olyan idősek vagytok, mint mi voltunk Elek nagyapó életének utolsó éveiben, amikor szelleme ragyogását, tehetségét könyvein s a Cimborán keresztül ránk árasztotta. (...) 

Hogyan lehetne megmagyarázni Benedek Elek művészetének sajátosságát olyan valakinek – ha ugyan létezik magyarul tudó –, aki ezeket a meséket ne olvasta volna? (...)

Milyen ezeknek a meséknek a nyelvezete? 

Milyen meséket írt? 

Milyen Benedek Elek mesevilága? Az a sajátos, egyéni, bűvös világ?

 

Benedek Elek sok tanulságos mesét írt, melyeknek tárgyát a gyermekek életéből – elsősorban saját gyermekei, unokái életéből – vette át. Úgy írta meg, és úgy dolgozta fel az életanyagot, hogy annak tanulsága teljes mértékben érvényesüljön, de semmiképp se legyen intelmekkel tarkítva. Hatalmas művei a Magyar mese- és mondavilág, amelyben olyan meséket ad közre, amelyek a legnagyobb mértékben kifejezői a saját erkölcsi felfogásának, nemes eszmeiségének.

Ezért alaposan megválogatta forrásait, csakis azokhoz a falusi mesemondókhoz folyamodik, akiknek gondolkodása egészséges, és tapasztalatban, bölcsességben elöl járnak. (...) Nagyon érdekes, hogy miként dolgozott Benedek Elek a már lejegyzett, begyűjtött meseanyagon. Rendszerint a meglévő mesét lediktálta – hogy visszahallgassa és, hatását ellenőrizve, fokozhassa. (...)

Benedek Elek meséinek a hatása máig is elévületlen, olyan hatalmas a népszerűsége, hogy egyszerűen a mai népi mesemondó ajkán úgy tűnik, mintha java népi alkotás volna. (...)

Sok szép mesét gyűjtött Benedek Elek a román meg a szász mesekincsből. Mindig boldog volt, ha szép mesére bukkant, ha rokon vonásokat fedezett fel az együtt élő nemzetiségek szellemi termékeiben. Bármilyen eredetű mesét is ültetett volna át magyar nyelvre, annak mindig megadta a módját; a sokszor rideg szöveget átköltötte a maga páratlan szépségű nyelvezetére, megtöltötte ötlettel, ragyogó színekkel. (...)

Az Ezeregyéjszaka átköltésénél amellett, hogy megtartja a mese egzotikumát, elhagyja a nehezen követhető, kacskaringós, keleties mondatfűzést is. Ugyanígy jár el a világmesekincsének bármelyik darabjával; valósággal rászabja a magyar mesenyelvezetre és újjá alakítja, újjá éleszti, hogy ugyanolyan szépen szóljon, mint eredetiben. (...)

Meséinek nyelvezetéről, eszmei és művészi jelentőségéről sok tanulmányt írtak már. A magam részéről csak annyit adnék hozzá, hogy a valamennyire jártas olvasó azonnal és csalhatatlanul felismeri a „benedekeleki” szövegezést, annyira sajátos, annyira egyéni az írásmódja. Nálunk, otthon, sajátos mondásai szállóigeként éltek.

„Mi az te, emberizink” – kérdezte János bátyám, ha meglátta a kicsi Gábort, az unokaöcsémet. Talán már maga sem tudta, hogy Benedek Elek szavával szólította meg a szőke kisfiút. Azt is mondottuk gyermekkorunkban, ha megharagudtunk egymásra, hogy „halálnak halálával halsz meg”. –

Egyszer nagyanyám belefűzte beszédébe: „hogy szavamat össze ne keverjem...”. Úgy éltünk Benedek Elek szókincsével, hogy hamarjában nem is tudtuk, honnan „kölcsönöztük”, s ez a módszer nem áll messze attól, amit a mai népi mesemondó alkalmaz akkor, amikor „benedekelek”- mesét úgy ad elő, hogy azt hiszi, az a saját kútfejéből merített mese.

Benedek Elek előszeretettel használja a ma már közhasználatból kiment igealakokat. Tulajdonképp erdővidéki tájszavak, kifejezések, mondások: „így gondolá”, „mondá”, „tevé”; vagy páros szavak: „összesúgtak-búgtak”, „haddelhadd”.

Az Író kedveli a gondolatpárhuzamot is: „Jól mérj, édes ingem, jól szabj, édes ollóm, jól varrj, édes tűm”,telt-múlt az idő”, „mentek mendegéltek”, „ásó, kapa s a nagyharang válasszon el minket”. (...) Helyenként székely kifejezésekkel toldja meg és gazdagítja a mese nyelvezetét. Nem egyszer rímbe fordulnak a szavak, mégpedig gyakran humoros beütéssel. Egy orosházi mesében a lány sírva kéri a macskát: „Cicurkám, macurkám, segíts rajtam”. Mire a macska rávágja: „Te se adtál kalácsot, én se adok tanácsot”.

Nagyszerű s szerkezetileg gondosan felépített meséiben minden elem összhangban van; ízes a párbeszéd rész, eleven és találó. Nem csoda, ha mondandójával, ennyi színnel, nyelvi ötlettel, tehetségének teljes fegyverzetével Benedek Elek meghódította az olvasók ezreit; nem csoda, ha újra meg újra nyomdafestéket látó meséi a halhatatlanság útját járják, akárcsak az ő szellemisége, ránktestált nagyszerű öröksége.


 

*Részletek Marton Lili Elek nagyapó című munkájának (Ion Creangă Könyvkiadó, Bukarest, 1975) Kiknek írtam a könyvet? című utószavából.

A fenti, szerkesztett szöveg címe a honlap készítőitől származik.

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót