OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A NÉPMESE ELMÉLETE
A NÉPMESE ELMÉLETE : 3/ Amit a népmesékről tudnunk kell (2)

3/ Amit a népmesékről tudnunk kell (2)

lakodalom.jpgA kutatások eredményeiből és a definíciók tarkaságából kiderül, hogy szinte lehetetlen általánosságban beszélni a népmeséről, de mindenképpen közelebb jutunk a meghatározásához, ha a mesét, mint műfajt, az alcsoportjai szerint vizsgáljuk meg.
 
A vándorláselmélet szerint minden mese Indiából ered, ezért hasonlóak. A pszichoanalitikus elmélet szerint az azonos meseteremtő lelki folyamatok miatt egyformák. Az ember legbelsőbb szükségleteiből sarjadtak ki.

 

A mesék csoportjai 

 

A legősibbek az állatmesék. Minden olyan mesét állatmesének nevezünk, melyben az állatok az emberrel egyenrangú módon gondolkodnak, beszélnek és cselekszenek, anélkül, hogy a csoda érzetét keltenék. Eredete az állatmítoszokig nyúlik vissza. Áldoztak az állatoknak, Istenként tisztelték őket.

 

Az állatmesék általában életbölcsességek, erkölcsi igazságok, társadalmi fonákságok szemléltetésére szolgálnak. Az állatok hétköznapi helyzeteket élnek meg, emberi visszásságokat lepleznek le.

Minden népnek, nemzetségnek megvannak a saját, állatmítoszokban gyökerező meséi. Afrikában a sakál, hiéna, krokodil a főszereplő, nálunk a róka, farkas, medve, sün, kutya, macska, egér, oroszlán, nyúl a legkedveltebbek. Az állatok közti viszony mindenkori alapja a rivalizálás. Ki tudja becsapni a másikat, ki tud hamarabb szabadulni szorult helyzetből, stb.  

 

Az állatmesék fajtái:

  • Eredetmagyarázó állatmesék: Megtudhatjuk belőlük, miért haragszik a kutya a macskára, stb.
  • Moralizáló mesék: Erkölcsi visszásságokat lepleznek le. Példázatosak, allegorikusak. Attól népszerűek, hogy az állatok mondják ki, amiket az emberek gondolnak.
  • Nincs emberi vonatkozásuk: Állatvilágot mutat, ami többször emberibb az emberinél. 

 

Az állatmese eredete Indiáig nyúlik vissza. A Pancsatantra gyűjtötte össze öt kötetbe ezeket a meséket. A kerettörténet a következő:

 

A király három fiát tanítani kell. Visnu Sámán tanít moralizáló állatmesékkel. Egy mese tanulsággal záródik, majd ezt a tanulságot egy másik mesével mélyíti el.

 

Az állatmese, akár a népmese, a mesei morált képviseli. Vagyis a jó győz, a rossz bűnhődik. Főleg a kiscsoportosok kedvelik, de minden korosztály szívesen hallgatja. Pl: La Fontaineállatmeséi, Krilov munkái, Joel Chandler Harris – Rémusz bácsi meséi 

 

A fabula szó tanmesét jelent. A mese a fabulával lépett át a műköltészetbe. A felnőttek műfaja. Hasonlít az állatmesére, a különbség az, hogy ennek szerzője is van, míg az állatmesék szájhagyomány útján terjednek.

 

Műfajilag a példázat fogalomkörébe tartozik, melynek négy fajtája a valóságos, a hihető (parabola), a hihetetlen (fabula), és a kitalált történet.

A társadalmi körülmények szülték a rabszolgatartó rendszerben, amikor nem mondhatták ki az emberek amit gondoltak, ezért a szerzők állatbőrbe bújtatták „hőseiket”. Lényeges eszköze az antropomorfizáció, az állatok, növények, tárgyak emberi tulajdonságokkal való felruházása.

 

A fabula már-már erőszakosan moralizál. Cselekménye leszűkül. A lényeg a konfliktus, ami nem a cselekményben, hanem a szereplők karakterében mutatkozik meg. Rövid tárgyalása van, és csattanó a végén. Külön levonja, összegzi az erkölcsi tanulságot.

 

A műmesék állatai megtarthatják jellegzetes tulajdonságaikat (ravasz róka). Az üres emberi kapcsolatokra mutatnak rá.

Történelmi idők kedvelt irodalma. Megteremtője Aiszóposz: A tücsök és a hangya, A róka és a holló. A római meseíró, Phaedrus mentette meg az utókornak műveit. Igazi megújulását azonban La Fontaine írásművészete jelentette. 12 kötete jelent meg.

 

Orosz nagymestere Ivan Adrejevics Kirov (az orosz La Fontain-nek nevezték), Lev Tolsztoj. A magyar irodalomban Pesthi Gábor, Heltai Gáspár (Száz fabula) a képviselői. 

 

A tündérmeséket Vlagyimir Propp nevezte varázsmeséknek. Szerinte (Varázsmese történeti gyökerei) mindig azonos benne a történet. (részletes ismertetésA mesék szerkezete)

A tündérmesék a reneszánsz idején kezdődtek, a XV-XVII-XVIII. században, a romantika idején.

 

A tündérmese állatai:

  • állattól származó hős (állat szoptatja több esztendeig, amitől nagyon erős lesz / ha a hős meghal, az állat anya feltámasztja)
  • a segítő állatok (elvisz valahová, ételt szerez) csak a saját életterükben mozognak (pl. hód a vízben)
  • megsegített állatok (ez egyfajta próba), pl. aranyhal, akikről sokszor kiderül, hogy nagyhatalmú, vagy csodatárgyat ad
  • állatok, melyek egy másik világba visznek át (pl. megtanít az állatok nyelvén beszélni), de a hős nem árulhatja el magát
  • meghalt anya megszemélyesítője (általában galamb képében jön el)
  • állattá varázsolt emberek (átkozottak), akiket mindig más változtat vissza, nem az, aki elátkozta
  • a Gonosz megtestesítője (de legyőzhető), aki sokszor kísértő képében jelenik meg

A nagycsoportosok kedvelik különösen, akik már kettős tudattal hallgatják, de a rövidebb tündérmeséket a középső csoportban is lehet már mesélni.

 

A novellamesék abban különböznek a tündérmeséktől, hogy nem tartalmaznak csodás elemeket. Szereplői alacsony helyzetűek, a földi világ kiszolgáltatottjai, de okosak, ravaszak. Konfliktusba keverednek a gazdagokkal, akik ostobák, de ők az eszükkel, ravaszsággal, képességeikkel győznek.

Pl: Az okos lány, A csillagszemű juhász, A királykisasszony jegyei

 

A rövidebbeket középsőben, a hosszabbakat nagycsoportban adjuk elő.

 

A legendamesék a szentek, a szentéletűek története, de nem az egyházak által hivatalosan beiktatott, követendő példaképek. Átmenetet képeznek a mese és a legenda, olykor a monda és a legenda között. Példák mások számára. Mesei elemekkel tarkított, elsősorban Krisztus személyével kapcsolatos komoly és tréfás mesék. Szent Péter is gyakori szereplője. A Paraszt Bibliában gyűjtik ezeket.

 

(Forrás: Vlagyimir Jakovlevics Propp: A mese morfológiája. Bp., Osiris, 2005.)  

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót