OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A NÉPMESE ELMÉLETE
A NÉPMESE ELMÉLETE : Népmese és/vagy műmese?

Népmese és/vagy műmese?

Miért a népmese?

  1. Szimbolikus formában a gyermeket érintő egzisztenciális alapkérdéseket veti fel, a megoldásokkal együtt és ezek átélését segíti.
  2. Szimmetrikus forma jellemzi: rokon a gyermekek látásmódjával.
  3. Teljes képet ad a világról, bipoláris szerkezete révén (Jól elkülöníthetők a pozitív és a negatív értékek).
  4. Egyértelmű értékrendje a gyermeket jó irányba tereli, az vonzó formában jelenik meg.
  5. Heurisztikus élményt nyújt, segít eligazodni a gyermeki lélekben kaotikusan kavargó érzelmekben.
  6. Befogadásának alapja a fantázia, amit az érzelmek vezérelnek.
  7. Szimultán kettős tudattal hallgatja a mesét (5-7éves kor).
  8. Vibrálás jellemző a valóság és illúzió között, kettős tudat! Ennek látható jele a mesei beállítódás. Ez a játék során is jellemző. Cselekvés, beleélés, mesehallgatás, passzivitás.
  9. Megfelelő mesemondás során a gyermek képzeletében a szöveg képekben jelenik meg (belső mozi). Ez a képteremtés elaboráció útja.
Ellenérvek:

 

Népmesében szörnyűségek vannak: nem rejti véka alá az élet nehézségeit és tudatosítja az élet árnyoldalát (halál). A gyermek ezek alapján tanulja meg, hogy nem mindenki jó, hogy nemcsak ő rossz néha. Megtanulja, hogy a jó felé kell húzódni és le kell küzdeni a rosszat. Nem valós elemekből áll: sárkány, üveghegy, életvize - ilyen nincs. 

Miért kortárs mese?  

Vekerdy Tamás – a neves gyermekpszichológus - hívta fel a figyelmemet egy fontos dologra. A gyerek számára a klasszikus archetípusos mesék (vándorlegény, boszorkány, tündér, mostoha, stb..) mellett ugyanolyan fontos, hogy saját életének eseményeit konkrétabban is feldolgozhassa. Ezért adta azt a tippet, hogy találjunk ki egy saját, családi mesehőst, aki valójában a gyerekünk. Meséljünk minden nap erről a hősről. Legyen ez az esti utolsó mese, és foglalja be az adott nap eseményeit.

 

A gyermekpszichológus a nyomatékosan felhívja a figyelmet: ahhoz, hogy a mesehős kedvelt szereplő maradjon, soha nem minősíthető. A mesehősökkel történhetnek dolgok, érezhet így, vagy úgy, de nem minősíthetjük viselkedésüket. (A minősítést hagyjuk gyermekünkre.) Azok a szülők, akik ezt a tanácsot megfogadták, gyakran számolnak be arról, hogy a gyerek bizonyos eseményekkel kapcsolatos mesét akár még évek múlva is újra és újra kéri. Lehet egy mulatságos, vagy egy kellemetlen történet, aminek a feldolgozása, újra átélése nagyon fontos a kicsi számára.

 

Mi a baj a műmesékkel? Miért javasolják kezdőknek a népmesék használatát?

  • A műmesék gyakran megkerülik az egzisztenciális problémákat. Öregedés, halál, örök élet, vágy. Sok mese kezdődik azzal, hogy az öreg király a halálára készül. A Grimmeknél sajnos gyakran vannak ilyen egzisztenciális problémák.
  • A népmesék lényegre törően tárgyalják

  • a szülők halálát, nincsen magyarázkodás. Le van egyszerűsítve a szöveg.

  • Kevés az egyéni vonás – öreg király, öreg apó…

  • Jellemző az is, hogy kétpólusú világot rajzolnak, bennük van épp úgy a gonoszság, mint az erény. Nem csak a jó ölt testet, hanem a rossz is. A mesék megteremtik a jó és a rossz közti konfliktust. A cselekmény szempontjából kell a jó és a rossz kettőssége, a dinamikusság a konfliktus miatt. A kettőség hordozza az erkölcsi problémát is. A jó mesék mindig hordoznak erkölcsi problémát. A mesehős ennek a problémának a leküzdéséért indul útra.

  • Valójában minden mese megteremti a rossz vonzerejét is. A mesékben ugyanis a rossz ideig-óráig győzedelmeskedik. (Sárkány hatalmas, Hófehérkében a mostohának hatalma van). 

 

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót