OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MÉDIATUDATOSSÁG
MÉDIATUDATOSSÁG : Ha nem pont az életkori karikának megfelelő rajzfilmet nézünk

Ha nem pont az életkori karikának megfelelő rajzfilmet nézünk

Rengeteget halljuk, mennyire káros a TV és a sok rajzfilm. Meg a számítógép. Meg a mozgókép úgy általában. Ez így erősen leegyszerűsítő, ezért szerintem érdemes szétválasztani, mit és miért tartunk problémásnak.

Amikor úgy döntöttünk a férjemmel, hogy nem lesz TV-nk, még nem is volt a férjem. De én elég rendesen rá voltam kattanva a TV-re, gyakorlatilag csak arra aludtam el. Azóta duruzsolásra vagy könyvre. Vagy agyonüt az egésznapos fáradtság.

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne néznénk mozgóképet – azaz mi nem is nézünk évek óta, csak a gyerekek –, akik egyre nagyobbak már, és így be lehet csempészni valamit a magunk örömére is. Ezek a családi mozizások, popcornnal, ahogy az dukál.

 

Már tényleg lerágott csont, hogy az agresszió agressziót szül, a sok tévénézés pedig kinyírja a gyerek szociális kapcsolódását, ráadásul a hírekkel ellentétben nem tanít meg beszélni. Ezeket nagyjából én is osztom, de azért nem köveznék meg senkit (magamat sem), amikor ott hagyom a gyereket 1,5 órát a rajzfilm előtt, hogy végre nyugodtan tudjak főzni nagy magányomban.

Szóval ha nem használjuk a TV-t háttérzajként (ha nem figyel oda, az agya akkor is feldolgozza). Ha nem ül ott órákig, hanem célirányosan, lehetőség szerint együtt nézzük a gyerekkel, akkor nincs azzal semmi baj. Ha nem pont az életkori karikának megfelelő rajzfilmet nézünk, de ismerjük a gyerekünket, és a kiválasztott rajzfilm belefér, akkor sincs baj. Szülőként úgyis mi tudjuk, mi fér bele, és mi az, ami már a határokat feszegeti. És azért jó, ha együtt nézzük vele a rajzfilmet, mert akkor lehetősége van kérdezni, meg tudjuk beszélni a látottakat, de az sem tragédia, ha néha magára hagyjuk, csak fontos, hogy tudjuk, mi előtt ültetjük – főleg a youtube képes érdekes dolgokra.

A gond ott kezdődik, ha órákon keresztül nézi a képernyőt a gyerek, és nem mozog eleget, nincs a levegőn, ha nincsenek barátai és a képernyő az egyetlen dolog, ami stimulálja az idegrendszerét. Nem számít, mennyire kéri, kiborul-e, ha kikapcsoljuk, vagy sem, a kereteket és a határokat mi szabjuk. Lehet ebben rendszer (délelőtt egy rajzfilm, és délután egy; hétvégén egész estés stb.), lehet ad hoc, a lényeg, hogy vegyük figyelembe az életkori sajátosságokat, a gyerek aktuális állapotát és persze a magunk igényeit is olykor-olykor.

Ha okosan, tudatosan használjuk a mozgóképet, igenis lehet fejlesztő hatása. Egy gyerek, miközben rajzfilmet néz, megtanulja a mozgókép dekódolását, a képolvasásnak ezt a formáját.

Kép forrása: IMDB

Egy példát hadd említsek. A Spongya Bob sok kritikát kap, mert hogy mennyire "idióta".

Ebben – és sok más hasonló rajzfilmben – a figurák megformálásában és a tartalmukban is a túlzás, túlfokozás mint humorforrás esztétikáját és a fekete humor eszközét használják. Ezt bizonyos életkor és intellektuális fejlettség alatt nem is értik a gyerekek (megjegyzem, felnőttek sem mindig), nem vesznek észre minden elemet. Tipikus példája ennek a Spongya Bobban az a gyakran előforduló jelenet, amikor is a víz alatt élő Spongya Bob és Patrick az óceán fenekén kimennek a tengerpartra napozni, vagy éppen szörföznek. Hasonló elem ugyanebben a rajzfilmben a médiaváltás (a rajzfilmbe bevágnak egy dokumentumfilmes jelenetet – pl.: élőszereplős jelenet, amiben halászok fogják ki őket a vízből), amire szintén kontextusérzéketlen lehet a gyerek. Ők sokkal inkább a párbeszédekre figyelnek, ezekre a felnőtt humort megjelenítő jelenetekre vakok.

Egy másik őrület a Sanjay és Craig. Ez esetben például filmesztétikai kérdés a humoron túl a reflektált és túlhajtott giccs (a csodálatos fényben tündöklő pukibaba látomásos és mégis közhelyes utazása), aminek a filmes formáit szintén láthatjuk ezekben a rajzfilmekben, illetve olyan további műfaji filmes kliséket is, mint például a horrorfilmes eszközök beépítése (a szellemlakta lakókocsi vizuális megjelenítése).

Ki-ki láthatja tehát, hogy nehéz belőni, ki mit nézhet, mert ez erősen gyerekfüggő, de azért ajánlok néhány egész estés általam nagyon szeretett rajzfilmet. Figyelem, a lista erősen szubjektív! Ajánlom, hogy a szülő mindenképpen nézze meg először a filmet, mert csak úgy tudja eldönteni, hogy gyermeke készen áll-e az adott rajzfilm megnézésére!

A tenger dala

Kells titka

Az elveszett csillag

Miyazaki filmek minden mennyiségben kicsnek és/vagy nagyobbaknak a teljesség igénye nélkül:

Ponyo a tengerparti sziklán

Totoro – a varázserdő titka

Kiki a boszorkányfutár

Arrietty – Elvitte a manó

Chihiro szellemországban

A vándorló palota

2018 január 13.

Forrás: koloknet.hu

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót