OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
OLVASS MAGADNAK!
OLVASS MAGADNAK! : Gondolatok az "Olvass magadnak!" sorozatról (2)

Gondolatok az "Olvass magadnak!" sorozatról (2)

Ligeti Róbert  2012.05.20. 15:33

A szövegnehézség másik, nem kevésbé fontos eleme a szavak hosszúsága. Különösen érvényes ez a magyar nyelvre, ahol a toldalékok, illetve ezek halmozódása nehéz helyzetbe hozza a gyermekeket. Törekedni kell a kezdő olvasóknak szánt szövegekben a szavak hosszúságának csökkentésére:

 

►kerüljük az összetett szavak használatát,

►kerüljük a toldalékok halmozódását,

►úgy fogalmazunk, hogy az igét és igekötőt külön írhassuk,

►az aktív szókincsben található szinonimák közül a rövidebbet választjuk,

a nehezebb (például a mássalhangzó-torlódásos) és a hosszabb szavakat, a tulajdonneveket első megjelenésükkor toldalékok nélkül használjuk.

 

A szövegek terjedelmével, a mondatok és a szavak hosszúságával kapcsolatos kívánalmakat figyelembe véve elérhető-e, hogy kifejező maradjon a szöveg? Elérhető, és el is kell érnünk. Ha azt akarjuk, hogy a kezdő olvasók adekvát olvasnivalóhoz jussanak, akkor át kell segítenünk őket azon a kritikus időszakon, amiről e cikk elején írtunk. Ezeket a szövegeket folyamatosan javítva többszöri megértésvizsgálatnak vetjük alá. A stílust tekintve vállaljuk az ésszerű kompromisszumokat, lemondva egy-egy szép kifejezésről az olvashatóság érdekében. A rövidség azonban nem lehet a nyelvi igénytelenség forrása. Elengedhetetlen, hogy a szöveg megfeleljen a köznyelv nyelvhelyességi követelményeinek.

E könyvecskék nyelve a nagyobb gyermekek és felnőttek ízlésével, igényeivel mérve kevéssé választékos. Az olvasni alig tudók számára azonban egyes szavak, mondatok ismételt előfordulása már eleve sikert kínál (Tükröm, tükröm, mond meg nekem, ki a legszebb a világon!). Bármennyire kedvelhetik hallgatás során a gyermekek a régies beszédet, kifejezéseket, leírva túl nehéznek bizonyulhat. Ismert, megtanult versek, mondókák olvastatása sikerrel kecsegtet, azonban ismeretlen verset ne adjunk a kezdő olvasók kezébe.

A segédkönyvek nyelvére ugyanaz vonatkozik, mint amit alapkövetelményként támasztunk a tankönyvekkel szemben: a gyermekek életkorának megfelelő aktív szókincsből kell állniuk, nem tartalmazhatnak ismeretlen szót, kifejezést, nehezebb nyelvtani szerkezetet. Közös feldolgozás esetén az iskolában hamar kiderülhet a szóismeret hiánya, egyéni olvasásra ajánlott szövegnél fokozottan figyelnünk kell erre. Otthon esetleg nem áll a gyermek rendelkezésére megfelelő válaszoló. Ha pedig bántó megjegyzést kap a kérdező, akkor lemond a megértés keresésének erről a módjáról. A sértő megjegyzés adódhat abból is, hogy a felnőtt fáradt, vagy nem tud válaszolni, és ezt kompenzálva a gyermeket, vagy a könyvet szidja.

A szövegnehézség megállapítására már régóta készítenek olvashatósági formulákat. Ezek mérik:

  • a betű- és szótagszámot (angolban pl. a 6 betűsnél hosszabb szavak számát),
  • a mondatok számát,
  • a mondatokban szereplő szavak számát.

Van, aki százszavas mintából készít statisztikát. E technikák eredményei általában korrelálnak egymással.

Korlátozott az olvashatósági formulák hatékonysága, hiszen nehéz értékelni:

  • milyen előzetes tapasztalatuk, háttértudásuk van a gyermekeknek,
  • érdekli-e a gyermekeket a téma,
  • hogyan és milyen mértékben illusztrálták a szöveget,
  • figyelembe vették-e a tördelésnél, hogy pl. a jelző és a jelzett szó, a vonzatok, a kifejezések, az igekötős igék lehetőleg egy sorba kerüljenek. A sorok eltérő hosszúsága esetén ritkábban fordul elő sortévesztés.

Korlátozott érvényességük ellenére használják az olvashatósági formulákat, hiszen legalább néhány tényező tekintetében kizárható, hogy túlságosan nehéz szöveget adjunk a gyermekek kezébe.

A nyelvi sajátosságok az olvashatóság meghatározó tényezői. Egyrészt a magyar nyelv fonetikailag könnyebb az angolnál, másrészt a szavak betűszámának átlaga magasabb.

A hosszabb szavak nehézségét magasabb szorzóval kell értékelni. Módszereink között szerepelt:

  • egy-egy epizód rajzoltatása,
  • megbeszélés,
  • kérdésekre ösztönző légkör kialakítása,
  • a megértés ellenőrzése,
  • szabad színezés (megfigyeljük, mely rajzokat részesítik előnyben), stb.
  • A szövegnek az oldalak közötti megosztását az határozza meg, hogy lehetőleg minden oldalon fenntartjuk a befejezetlenség érzését az olvasóban, azt a feszültséget, amelynek oldását csak a következő oldalon várhatja.

A szülők, a tanítók és a gyermekek választását azzal segítjük elő, hogy a kötetek hátoldalán számmal jelezzük a szöveg becsült nehézségét. Ezzel orientáljuk őket, hogy melyik tanulási fázisban érdemes azt a gyermekek kezébe adni.

Az önálló könyvecske azért jobb a gyűjteményes, több mesét tartalmazó kötetnél, mert közeli célképzetet nyújt: már kezdetben egész könyvet el tudnak olvasni. Nem mellékes szempont, hogy ezeket könnyebb kézben tartani, forgatni, mint a súlyos köteteket.

Az Olvass magadnak! sorozat erősíti a gyermekekben a felolvasótól való függetlenség érzését, növeli önbizalmukat, amikor arra igencsak szükségük van.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót