OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
OLVASS MAGADNAK!
OLVASS MAGADNAK! : Olvass magadnak! Kezdő olvasóknak

Olvass magadnak! Kezdő olvasóknak

Könyvkultúra  2018.05.22. 16:08

Ha azt akarjuk, hogy rendszeresen olvasó, gondolkodó felnőtt váljon gyermekünkből, akkor korai információéhségét, érdeklődését az olvasás képességének alacsony szintje mellett is fent kell tartanunk. Tény, hogy a tankönyvek nem elégíthetik ki minden gyermek érdeklődését. A beiskolázáskor már határozott különbségek mutatkoznak a gyerekek között. Így a tankönyvet meghaladó érdeklődéseket csak speciálisan kezdő olvasóknak készülő segédkönyvekkel lehet kielégíteni.

A kezdő olvasóknak ajánlható olvasnivaló sokféle formájával találkozunk a világban a tartalom, a terjedelem, az illusztráció milyensége tekintetében. Nálunk, az „Olvass magadnak!” (...eddig mások olvastak fel neked) sorozat l982-es megjelenéséig nem volt múltja az ilyen irodalomnak.

Nyelv és stílus

 

A könyvek a gyermekek életkorának megfelelő aktív szókincsből állnak. Közös feldolgozás esetén az iskolában hamar kiderülhet a szóismeret hiánya, egyéni olvasásra ajánlott szövegnél azonban fokozottan figyelnünk kell erre.

A szövegnehézség meghatározó eleme egyrészt a mondatok, másrészt a szavak hosszúsága. Különösen igaz ez a magyar nyelvre, ahol a toldalékok, illetve ezek halmozódása nehéz helyzetbe hozza a gyermekeket. 

Mindezeket figyelembe véve e könyvecskékben kerüljük az összetett szavak használatát, kerüljük a toldalékok halmozódását, úgy fogalmazunk, hogy az igét és igekötőt külön írhassuk, az aktív szókincsben található szinonimák közül a rövidebbet választjuk, a nehezebb (például a mássalhangzó-torlódásos) és a hosszabb szavakat, a tulajdonneveket első megjelenésükkor toldalékok nélkül írjuk, a rövidség érdekében sok párbeszédet alkalmazunk.

Ugyanakkor arra is törekedtünk, hogy kifejező maradjon a szöveg, bár az vitathatatlan, hogy a stílust tekintve vállaltuk az észszerű kompromisszumokat, lemondva egy-egy szép kifejezésről az olvashatóság érdekében. Így e könyvecskék nyelve a nagyobb gyermekek és felnőttek ízlésével, igényeivel mérve kevéssé választékos. Az olvasni alig tudók számára azonban egyes szavak, mondatok ismételt előfordulása már eleve sikert kínál (Tükröm, tükröm, mondd meg nekem…). Lehetőleg minden oldalon fenntartjuk a befejezetlenség érzését az olvasóban, és csak a következő oldalon oldjuk a feszültséget.

A szövegeket folyamatosan javítva többszöri megértésvizsgálatnak vetettük alá.

Képek és könyvecskék

A sorozat könyvecskéi könnyen olvashatók, a legkönnyebbek az óvodáskorban hallott meséket tartalmazzák. Az ismert fordulatok, a mondanivaló lényeges elemeit tartalmazó rövid szöveg előhívja az eredeti, a teljes mese által keltett képzeteket és érzelmeket.

A haladók már komolyabb szövegeket fogyaszthatnak, például a sorozat történelmi tárgyú könyveit, amelyek korán felébresztik a gyermekek érdeklődését a magyar történelem iránt. A könyvecskék hátsó borítóján azonban a szülők is segítséget kapnak a történet megismeréséhez.

Az általunk ismert külföldi könyvecskék grafikája többnyire színes. Mi kezdetben csak szükségből választottuk a fekete vonalas rajzokat, azonban hamar rá kellett jönnünk ennek mással nem pótolható előnyére. A gyerekeket arra bíztattuk, hogy színezzenek, satírozzanak, és ezzel megnyújtottuk a szöveg-kép együttes megjelenítésének idejét.

A szülők, a tanítók és a gyermekek választását azzal segítjük, hogy a kötetek hátoldalán számmal jelezzük a szöveg becsült nehézségét, hogy melyik tanulási szakaszban érdemes azt a gyermekek kezébe adni.

Az önálló könyvecske azért jobb a gyűjteményes, több mesét tartalmazó kötetnél, mert közeli célképzetet nyújt: már kezdetben egész könyvet el tudnak olvasni.

Az Olvass magadnak! sorozat erősíti a gyermekekben a felolvasótól való függetlenség érzését, növeli önbizalmukat, amikor arra igencsak szükségük van.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót