OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
ÓVODA-ISKOLA ÁTMENET
ÓVODA-ISKOLA ÁTMENET : Értelmezés óvodás fejjel

Értelmezés óvodás fejjel

A szimbólumok használata az óvodás korú gyermekek kommunikációs készségének fejlesztésében az egyik leghatékonyabb módszer, hét éves korig ugyanis az agy képeket, hangokat befogadó jobb féltekéje a domináns.

Buda Mariann, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézetének adjunktusa a szimbólumokról beszélt, arról, ahogy ezek haszonnal beemelhetők a kommunikációba. A gyermekek fejlesztési lehetőségeit az agyi aszimmetriára visszavezető előadó rámutatott, hogy a két félteke nemcsak funkcionálisan, hanem anatómiailag is különbözik.

Példaként a Nobel-díjas Robert W. Sperry hasított agy kísérletét hozta fel, melynek során átmetszették a páciens két agyféltekéjét összekötő hidat, aminek következtében kettős személyiség alakult ki a betegnél a két félteke kommunikációjának megszűnése miatt. A féltekei megosztás az emlősök közül egyedül az emberre igaz. 

 

 
A két agyfélteke általában összehangoltan működik, ám a különböző helyzetekben, különböző feladatok teljesítése közben más-más oldal dominál. Az emberek nagyobb százaléka jobbkezes, és ezzel együtt általában a bal féltekéje a meghatározó, ahol a beszédközpont helyezkedik el, és a jobb kéz irányítása is innen indul.
 
A bal kezesek a lakosság tíz százalékát alkotják, azonban hetven százalékuknak ugyancsak a bal féltekéje a domináns. A közkeletű metafora szerint a jobb félteke a „művész”, a bal pedig a „tudós”. A jobb ezenkívül felelős a képek, hangok feldolgozásáért, a bal pedig a beszédet irányítja, felelős az elvont gondolkodásért.
 
A jobb félteke segít élvezni a zenét, viszont a számolás a másik feladata. A bal oldal fogékony a realitásra, a jobb pedig az álmodozás, az érzelmek világát képviseli. A pozitív érzelmek a bal féltekéhez, a negatívak a jobbhoz köthetőek. Ez az oka, hogy a nagy művészek jelentős része nem volt boldog, illetve depresszióval küzdött.
 
Az egyetemi oktató arra biztatta az óvónőket, hogy mivel 7-8 éves korig a jobb félteke a fejlettebb, a beszéden kívül a képek, a mozgás, a szimbólumok és a zene eszközeit is használják fel egy-egy dolog megértetése, megmagyarázása során, hogy összekapcsolhassák a gyerekek a beszédet a jelentéstartalommal. Ez nagymértékben segíti az egészséges agyműködéshez szükséges két agyfélteke közötti minél szorosabb kapcsolat kialakulását is.
 
Mező Ferenc az írásbeli feladatok helyett a rajzolási képességfejlesztők, az olvasás helyett a képolvasás mellett tette le voksát, de a fejlesztésben hatékony lehetséges módszerek közt említette a szerepjátékot és a bábozást is. A Debreceni Egyetem adjunktusa szerint ezt már az 5-7 éves gyerekeknél is el lehet kezdeni, annak ellenére, hogy a szakirodalom csak 11 éves kortól ajánlja a tanulási technikák tökéletesítését. 
 
Az előadó úgy látja, már óvodáskorban fejleszteni kell a felelési technikát, meg kell tanítani játékosan a tanulásszervezést, mert iskolába kerülve nem tudják a kicsik beosztani az idejüket. A kutatások terén is jeleskedő előadó a kutatócsoportja által kidolgozott úgynevezett IPOO-modellt hozta fel követendő példaként. (Az IPOO-modell azon alapul, hogy a tanulást információfeldolgozási módszernek tekintik.) 
 
Általános iskolások körében vizsgálták a tanulási módszereket, majd megírtak egy minimum programot, mely arra alkalmas, hogy megtanítsa a gyereket tanulni: azt, hogy hogyan kell figyelni, értelmesen jegyzetelni, megtalálni az összefüggéseket, illetve átszerkeszteni a szövegeket. A tanulók egyúttal egy feleléstechnikai alapot kapnak, mely azokra a tényezőkre – pl. szemkontaktus, gesztusok, mozgás – helyezi a hangsúlyt, amelyek pozitív irányba befolyásolják a feleletet. Mező Ferenc ennek a képességfejlesztő modellnek a hatásvizsgálattal előkészített átalakítását javasolja óvodások számára.

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót