OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ÓVODA-ISKOLA ÁTMENET
ÓVODA-ISKOLA ÁTMENET : 5.1. Nyelvi tudatosság - Mi az a fonológiai tudatosság, és miért fontos?

5.1. Nyelvi tudatosság - Mi az a fonológiai tudatosság, és miért fontos?

“Az olvasási problémák kialakulásának előrejelzésében a fonológiai tudatosság hiánya a legfontosabb tényező.”
(Priscilla L. Griffith és Mary W. Olson)

Az olvasással foglalkozó kutatások többszörösen bizonyították már, hogy az olvasási problémák egyik legfontosabb oka a fonológiai tudatosság alacsony szintje.

A fonológiai tudatosság alatt a szavak alkotóelemeire  – szótagokra és hangokra - való bontásának képességét értjük. Fontos, hogy ebben az esetben nem az írásról, hanem kifejezetten a beszélt nyelvről van szó.

Azok a gyerekek, akiknek fonológiai tudatossága alacsony szinten áll, nem tudják a szavakat hangokra, szótagokat bontani.

“A fonológiai tudatosság sokkal inkább meghatározza az olvasás színvonalát, mint az intelligencia szint, az olvasáshoz szükséges részképességek, illetve a hallás utáni szövegértés.” (Keith E. Stanovich)

 

Ez azt jelenti, hogy a gyermeknek nehézséget jelent például a következő feladatok elvégzése:

Hangokra bontás:

Milyen hangokat hallasz a ‘kutya’ szóban?
Milyen hanggal kezdődik, és milyennel végződik?

Hangok helyének megállapítása:

Hol hallod a ‘kutya’ szóban az ‘a’ hangot?
És hol hallod a ‘k’-t?

Hangokból történő szóalkotás:

Milyen szót kapsz, ha egymás után kimondod a ‘k’, az ‘u’, a ‘ty’ és az ‘a’ hangokat?

Hangok elhagyása:

Mi marad, ha a ‘kutya’ szóból elhagyod a ‘k’-t?

Hangok azonossága:

A ‘kutya’ és a ‘kád’ szó ugyanazzal a hanggal kezdődik?

Hangok megszámlálása:

Hány hangot hallasz a ‘kutya’ szóban?

Hangok cseréje:

Milyen szót kapsz, ha a ‘kutya’ szóban a ‘ty’ hangot ‘p’-re cseréled?

Hangok megfordítása:

Mit kapnál, ha fordítva mondanád ki a ‘kutya’ szót?

Rímképzés:

Milyen szavak rímelnek a ‘kutya’ szóra?

“A diszlexia diagnózisának felállítása során a fonológiai tudatosság szintje az egyik legfontosabb faktor.” (Marilyn Jager Adams)

A hang és betű

Ha a gyermek fonológiai tudatossága alacsony, akkor nehezen fogja megérteni, hogy mi a kapcsolat a hangok és a betűk között, és valószínűleg már az olvasás alapjainak elsajátítása is nehézséget jelent majd számára. Pedig az iskolában a jó olvasási képesség biztosítja a tanulás alapját. Szerencsére a fonológiai tudatosság tanítható, így azok a gyerekek is felzárkóztathatóak, akik esetében nem alakult ki önállóan ez a képesség.

 

A cél az, hogy a gyermek értse és átlássa a magyar nyelv hangjainak rendszerét a hangok nagyobb csoportjaitól – a szavaktól – kezdve az olyan kisebb egységekig, mint a szótagok és az önálló beszédhangok, valamint hogy képes legyen a hangok felismerésére és a megfelelő írott betűvel való párosításra, azaz, hogy a hallott hangot le tudja írni, az írott betűt pedig el tudja olvasni és ki tudja ejteni.

 

A fonológiai tudatosság alacsony szintje nem mindig ismerhető fel könnyen, éppen ezért fontos, hogy gyermekedet még az óvodában vizsgálja meg logopédus, és ha szükség van rá, akkor foglalkozzon vele a fejlesztő órákon.

 

Ugyanakkor vannak olyan játékok, amelyek hozzájárulnak gyermeked képességeinek fejlesztéséhez, és mindenképp hasznosak lehetnek.  Az alábbiakban néhány ötletet olvashatsz.

 

Hol hallod?

Mondj ki egy hangot, és egy szót. Gyermekednek arra kell válaszolni, hogy hol hallja a szóban az adott hangot: az elején, a közepén, a végén.

A hang kiejtésénél fontos, hogy azt ne felnőttesen (pl: ’bé’, ’ká’, ’zsé’), hanem önmagában hangoztatva mondjuk, amennyire az lehetséges (’bbb’, ’kkk’, ’zzs’).

Szólánc

Mondj egy szót, gyermekednek pedig olyan szót kell mondania, mely ennek a szónak az utolsó hangjával kezdődik. Ha sikerült, akkor újra Te következel, most Neked kell olyan szót mondanod, mely az előző szó utolsó hangjával kezdődik. Nehezíthetsz azzal, ha minden gyereknek vissza kell mondani a szólánc összes előző szavát.  

Szókereső

Mondj egy szót, gyermekednek pedig olyan szavakat kell keresnie, amelyek ugyanilyen hanggal kezdődnek. Ha több, hasonló korú gyermek van, akkor akár versenyezhetünk is: a gyerekeknek felváltva kell szavakat mondaniuk. Később kereshettek olyan szavakat is, amelyeknek a közepén vagy a végén van azonos hang.

Mi a közös?

Mondj gyermekednek három szót, melyekben szerepel ugyanaz a hang. Gyermekednek ki kell találnia, melyik a közös a hang.

Rímkereső

Mondj egy szót gyermekednek, neki pedig minél több olyan szót kell találnia, mely rímel erre a szóra, azaz az utolsó szótagjuk azonos.

Jó játékot kívánok!

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót