OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEREGÉNY KISKAMASZOKNAK (9-12)
MESEREGÉNY KISKAMASZOKNAK (9-12) : ÓZ SOROZAT (2) Kalandok Óz birodalomában

ÓZ SOROZAT (2) Kalandok Óz birodalomában

  2017.10.05. 01:30

Írta: Lyman Frank Baum
Kiadó: Lazi Könyvkiadó, 2001
Fordította: Halász Zoltán
Oldalszám: 209

Ebben a meseregényben meg-ismerkedhetünk egy Tippetarius nevű fiúval, aki éppen nagy munkában van: tökembert készít. A testet fából, a fejet tökből, illő ruhát a fiókból kerít jókora teremtményének. Öröme nem tart sokáig, mert idő előtt hazatér nevelője, az Öreg Mombi, aki roppant mód megmérgesedik a bábu miatt, és dühében márványszoborrá akarja varázsolni a fiút.

Tip szerencséjére ez eléggé időigényes eljárás, így van ideje elszökni a házból.

Magával viszi Tökfej Jancsit, akit Mombi varázsporával életre kelt. A különös kettős útra kell Smaragdváros felé, majd állagmegőrzés címén Tip egy fűrészbakot is mágikus kezelésnek vet alá, ne kelljen annyit gyalogolnia Jancsinak.

Útközben találkozik Hipphopp tábornokkal, aki fiatal lány létére éppen hadserege élére igyekszik, hogy aztán közösen elfoglalják Smaragdvárost, s elkergessék a Madárijesztőt, a jelenlegi uralkodót.

 

Galgóczi Móni
 
Valahol messze, túl Kansas zöldellő mezőin, a Járhatatlan Sivatag mögött, de még a Végeláthatatlan Pusztaságon innen létezik egy föld, ahol a főbb útvonalakat sárga téglák jelzik. Mindegyik a birodalom középpontjába vezet, ahol egy csodálatos, smaragdzöld város áll.

Smaragdvárosban (mert így nevezik az itt élők) sokáig Pasztória uralkodott, aki bölcs ember hírében állt. Őt a messziről érkezett Óz követte a trónon, bár a hatalomátvétel többek szerint nem volt egészen tisztességes. Óz jó uralkodó volt, amit nagyban elősegített varázshatalma, s a két gonosz boszorkánytól való félelme. Sokáig törte a fejét, mit is csináljon a két boszorkával, de nem jutott eszébe semmi. Szorult helyzetében kapóra jött Dorothy és három társának felbukkanása (Madárijesztő, Bádog Favágó, Gyáva Oroszlán). A történet végét úgy vélem mindenki ismeri, hiszen az egyik legnépszerűbb amerikai meséről van szó.

 
Azt viszont talán nem mindenki tudja, hogy a történet nem ér véget Dorothy távozásával, mert a szerző – fiatal olvasói unszolásának engedve – megírta a folytatást. Ebben megismerkedhetünk egy Tippetarius nevű fiúval, aki éppen nagy munkában van: tökembert készít. A testet fából, a fejet tökből, illő ruhát a fiókból kerít jókora teremtményének. Öröme nem tart sokáig, mert idő előtt hazatér nevelője, az Öreg Mombi, aki roppant mód megmérgesedik a bábu miatt, és dühében márványszoborrá akarja varázsolni a fiút. Tip szerencséjére ez eléggé időigényes eljárás, így van ideje elszökni a házból.

Magával viszi Tökfej Jancsit, akit Mombi varázsporával életre kelt. A különös kettős útra kell Smaragdváros felé. Útközben találkoznak Hipphopp tábornokkal, aki fiatal lány létére éppen hadserege élére igyekszik, hogy aztán közösen elfoglalják Smaragdvárost, s elkergessék a Madárijesztőt, a jelenlegi uralkodót.

Fantasztikus elemekkel megtűzdelt mese – vérontás nélkül, hiszen Baum, mint ahogy azt a bevezetőben is írja, kegyetlenséget eleve nem kívánt feldolgozni. Véleménye szerint: „Elérkezett az új mesék kora, amelyekben már nem szerepelnek dzsinnek, törpék, nem történnek iszonyú, vérfagyasztó események, amelyeket a mesék szerzői azért agyaltak ki, hogy félelmetes erkölcsi tanulsága legyen erkölcsi történeteiknek.”

És talán éppen ennek köszönheti hihetetlen sikerét. A kis olvasók nem ijednek meg a rájuk nehezedő veszélyektől és ijesztő dolgoktól, hanem kényelmesen lavíroznak a valóság és a mese határán – hol az egyik, hogy a másik oldalon töltve egy kis időt. Ha ugyanis figyelembe vesszük, hogy magát a regény gondolatiságát Dorothy érzelmi ragaszkodása jelenti, és gyakorlatilag a hazafelé vezető út nehézségeiről szól, akkor még nincs benne semmi meseszerű. Ha azonban a mellékalakokat vesszük górcső alá, máris megkapjuk a meseszerűséget biztosító légkört.

Ha Baum nem engedett volna kis olvasói erőszakosságának, nem kellett volna megérnünk azt, hogy futószalagon gyártott, gyenge művészi erőt képviselő folytatások lássanak napvilágot. Bár akadnak közöttük egész jópofák, azért akkor is az 1900-ban íródott eredeti a legjobb. Amiből már 1902-ben musical, 1914-ben és 1925-ben némafilm készült, ám igazán népszerűvé az 1939-ben Victor Fleming rendezésében készült amerikai filmmusical révén vált.

(3) Ozma, Óz hercegnője

vissza a kiskamaszok sorozatához

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót