OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEREGÉNY KISKAMASZOKNAK (9-12)
MESEREGÉNY KISKAMASZOKNAK (9-12) : Tündérboszorkány

Tündérboszorkány

  2017.10.11. 21:55

Írta: Bosnyák Viktória
Kiadó: Kolibri Gyerekkönyvkiadó
 
 1. Tündérboszorkány

Oldalszám: 152

A Békés Utcai Általános Iskola elhagyatott könyvtárában különös dolgok történnek. A könyvtáros néni nevéhez hűen igazán morcos, egyesek szerint egyenesen ijesztő Morcz Aranka. Laci és az ikerlányok, Sári és Dóri azonban szerencsére nem olyan ijedősek. 

„Szerinted ez egy tűrhető könyv? Én biztos vagyok benne, hogy nem. Most csodálkozol, miért írtam tűrhetetlen könyvet. Bevallom, amikor írtam, egyáltalán nem érdekelt, nem is gondoltam erre.

A "tűrhető” ugyanis olyan puha fedelű könyv, amit kényelmesen begyűrhetsz a farmeredbe, ha nem akarod kézben cipelni. Próbáld csak ki, milyen a Tündérboszorkány. Kemény, igaz?

Nos, akár tűrhető, akár nem, remélem, mégis elolvasod, mi történt a Békés Utcai Általános Iskola elhagyatott könyvtárában Lacival és Morcz Arankával!"

 

Galgóczi Tamás
 
 
Jóhegyi Laciról első látásra bárki megmondhatja, hogy nem az iskolai focicsapat sztárjátékosa, de még csak nem is a helyi természetjárók kiválósága. Sokkal inkább megállja a helyét az a megállapítás, miszerint ő egy könyvmoly. Mindezek ismeretében nem csoda, hogy a nyári szünet végét jelentő évnyitóra, amelyre a Békés Utcai Általános Iskolában került sor, Laci sápadtfehér bőrszínnel és zörgő csontokkal állított be, hogy megkezdje a negyedik tanévet. És már rögtön az elején vészhelyzetbe is került.

No nem azért, mintha a többiek, akik napbarnított bőrrel, a szabadban eltöltött mindenféle tevékenységtől megizmosodva jelentek meg, bántani akarták volna, egyszerűen csak nem hozott magával semmi tűrhető olvasnivalót. Ami az ő szóhasználatában annyit jelent, hogy nincs nála olyan könyv, amit kényelmesen begyűrhet a pólója alá, és így feltűnés nélkül beviheti az éppen aktuális órára, ahol aztán a pad rejtekében nyugodtan belefeledkezhet.

Szegény Laci úgy érzi, olvasnivaló nélkül nem képes szembenézni az első tanítási nap viszontagságaival, ezért első útja az iskola legfelső emeletére vezet, ahol valamilyen közelebbről nem ismert okból annak idején a könyvtárat berendezték. És ahol a bibircsókos orrú, találóan Morc Aranka nevű könyvtáros üldögél olvasni vágyó nebulók nélkül, magányosan. Talán nem árulok el nagy titkot azzal, hogy már tavaly is csak Laci volt az, akik feljárt hozzá „tűrhető” olvasnivalóért.

Pedig mennyi titok és izgalom vár azokra, akik találkoznak az általános iskolában honos tündérboszorkányokkal és más, hasonló szerzetekkel. Sőt, a történet végére talán az is kiderül, kik azok a tündérkönyvtárosok, és miért ajánlják Bosnyák Viktória első regényét. Amely immáron harmadik alkalommal jelenik meg, és ennek megfelelően új borítót is kapott. Nekem eddig ez tetszik a legjobban, mert egyszerre sugall titkot, bennfentességet, és bár nem egészen így képzeltem el Morcz Arankát, azért ezen a képen is elég ijesztően néz ki.

Bosnyák Viktória annak idején iheletett állapotban írta a könyvet, mert az dacára az eltelt tíz évnek semmit sem vesztett elevenségéből. Még mindig bámulatos, mennyi nyelvi lelemény színesíti a történetet. A könyv egyébként komoly visszhangot keltett, hiszen azóta már van Tündérkönyvtár (Püspökladányban), és idén tavasszal a Kolibri Kiadó meghirdette a Tündérkönyvtárosokat kereső  pályázatát. Erre azért nem gondoltam, amikor 2003-ban megjelent az első kiadás.

 

3. Analfa visszatér 

Oldalszám: 210

A harmadik kötetben Analfa, aki a Boszorkányok Könyvtárellenes Szövetségének elnökeként a Balatonon tölti a nyarat. Azonban pihenésről esetében szó sem lehet, mivel az Olvasásellenes Liga látványos sikerei és elhanyagolható vereségei ellenére  nagyon messze van céljától, hiszen még mindig vannak olvasók.

Analfa csapata akcióba lendült. Úgy tűnik, a Muci nénik is megjelentek a színen, de nem mutatkoznak.
Mindenesetre valami „bűzlik” a konyha körül. Író Dalma pedig folyton gyanúsan kavar az írók feje felett.
Itt valami készül…
 
 

Galgóczi Tamás

A gonosz visszatér – és rögtön nyaralni megy. Hiába no, rosszalkodás közben elfárad az ember (akarom mondani tündér), s ilyenkor jólesik vízparton, fák hűvösében ellazulva felidézni a múltat, és tervezni a jövendőt. Így tesz az előzményekből jól ismert Analfa is, aki a Boszorkányok Könyvtárellenes Szövetségének elnökeként a Balatonon tölti a nyarat. Azonban – ármány és cselszövés – pihenésről esetében szó sem lehet, mivel az Olvasásellenes Liga (ez szerintem a BKSZ-nél sokkal hangzatosabb elnevezés, s nem utolsó sorban rejtett utalás a svéd Sam J. Lundwall könyvére, amelyben egy őrült tudós megalapította a Halál az emberre ligát) látványos sikerei és elhanyagolható vereségei ellenére (a jók persze ezt másként mesélik) nagyon messze van a céljától, hiszen még mindig vannak olvasók.
 
Évtizedes elemzés után Analfa feltalálja a csodafegyvert, ami tervei szerint megváltoztatja az erőviszonyokat, és rövid távon véget vet az évszázados titkos háborúnak, ami már annyira régi, hogy hidegnek sem mondható (utalva itt a múlt század hosszú nagyhatalmi ellentétére). Nem az olvasókat kell képességeiktől megfosztani, hanem az írókat – szól az új irányelv. Micsoda zsenialitás, micsoda géniusz, nem csoda, hogy Analfa a főnök. A kivitelezés ehhez képest már gyerekjáték, elvégre bármelyik bűbájos képes jóféle bájital kotyvasztására, ami alapvetően megváltoztatja az elfogyasztóját. (Gondolok például a René Goscinny – Albert Uderzo páros gall daccal teli képregényére, amelyben Asterix csak egyet kortyol a varázsitalból, s a rómaiak már repülnek is).
 
A hatékonyság és a költségtakarékosság jegyében (elvégre a tündérek is haladnak a korral, állítólag A Shackleton-modell kötet is kötelező tananyag a „modern felfogással modern emberek között” című továbbképzésen) már nem egyesével cserkészik be az írókat, hanem ott csapnak le rájuk, ahol előfordulásuk az átlagosnál nagyobb. Mint például a szigligeti alkotóházban, ahol a kortárs ifjúsági irodalom jelesei előszeretettel tartózkodnak újabb művek létrehozása céljából. Ennyit bevezetőként, a többit már az olvasók képzeletére bízom. A logikus elmével rendelkezők ebből a mondatból már tudják, a gonoszdik ezúttal sem jártak sikerrel, hiszen akkor nem olvasná senki ezeket a sorokat, azonban óva intek mindenkit a korai örömködéstől, mivel a helyzet ennél bonyolultabb, s még azok számára is okoz meglepetést, akik egyébként oda-vissza ismerik a mesék általános szerkezetét (erről részletesebben szól A mese bűvölete és a kibontakozó gyermeki lélek című alapvetés).

 
A krónikás szerepét ezúttal is az egyik érintett tölti be, s ki lehetne alkalmasabb az írók megpróbáltatásainak elregélésre az ötletgazdánál? Bosnyák Viktória a rá jellemző látszólagos szétszórtsággal mesél a történésekről, amelyben szinte az összes korábban megismert szereplő felbukkan, például Jóhegyi Laci és Klott tanár úr, no meg Kedves Aranka. Vagyis minden feltétel adott, hogy a trilógiává terebélyesedett sorozat harmadik része is hozza a megszokott színvonalat. A minőség valóban nem csökken, sőt, vannak benne újítások is. Például ezúttal egy történet a történetben kitérőt is élvezhetünk (amit ugyebár Madách Imre is alkalmazott Az ember tragédiája című klasszikusában). Ettől függetlenül az sem jár messze az igazságtól, aki a sikeres amerikai filmek (mint mondjuk a Halálos fegyver sorozat) szindrómáját véli felfedezni az Analfa visszatér mögött, amikor ugyebár egyszerűen muszáj folytatni a korábban elkezdett történetet.

Forrás: ekultura.hu

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót