OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI : Kötelezők pro és kontra - Az olvasóvá nevelés első leckéje (2)

Kötelezők pro és kontra - Az olvasóvá nevelés első leckéje (2)

3. A kötelező olvasmányok nem reagálnak a kamaszok problémáira, élethelyzeteikre, lelkivilágukra.
 
Pro - Eszteranna:

A Rómeó és Júlia, Az Ifjú Werther szenvedési, a Fanni hagyományai az első kamaszkori szerelem túlkapásait gyönyörűen mutatja be, annyira együtt lehet szenvedni Wertherrel, amikor a menzán a srác matekszakkörről sosem melléd ül, hanem a Pamela Anderson méretekkel rendelkező művészeti osztályos lány mellé. A Rómeó és Júliagörbetükrében tökjót lehet röhögni a haverod szerelmi bánatán, amikor nagy szünetben már a harmadik tornász lányba szerelmes halálosan és felírja alkoholos filccel a karjára, hogy „I wanna die for you Juli”. Majd egy szünet múlva: „Rózi”.

Az Anna Karenina, a Bovaryné, a Nórasegíthet megérteni azt, hogy miért váltak el a szüleink, azt hogy nem annyira egyszerű ez, mint ahogyan azt elsőként kamaszfejjel gondoltuk. ABűn és bűnhődés fiatal Raszkolnyikovjával is könnyen lehet azonosulni idealista, kevés reális tapasztalattal rendelkező kamaszként.

 

Kontra - Zsani:

Szerintem megint olyan műveket említesz, amiket könnyű szeretni. Bőven vannak a művek, amik, úgy érzem, nem reagálnak a kamaszok problémáira. Ahogy az Aranyember sem, ami egy öregedő pasi dilemmáit árnyalja amúgy gyönyörűen, csak ennek pont semmi köze egy általános iskoláshoz.

Akkor vegyük megint külön az általánost a gimitől, mert tényleg itt teszik le a könyveket egy éltre a gyerekek. Régen az volt az alap koncepció, hogy ne hagyja el senki úgy az általánost, hogy ne hallott volna a kanonikus művekről. Nos, ez egy enyhén elavult szempont. A Kincskeresőben Gergő már az első fejezetben elveszíti a kishúgát, és úton útfélen a szegénység és a halál jön vele szembe. Kell ez egy gyereknek mindjárt az elején? Miért nem lehet könnyebb szövegekkel kezdeni?

Én emlékszem, hogy az első könyv, amit elsőben titokban elolvastam éjszaka az Fekete István Csíje volt. Messze van a Kincskereső nyomasztásától, de engem már az is a padlóra küldött. Abszolút lerombolta a szerelemről alkotott ideámat. Persze, lerombolódott volna amúgy is, de akkor úgy éreztem, ez első ilyen élményként egy kicsit erős. Inkább olvastam volna barátságról, kalandról. Hetekig ki voltam borulva. Gergő mellet lehet említeni A Pál utcai fiúk Nemecsekjét és a Légy jó mindhalálig Nyilas Misijét, akik megint véznák, elesettek, jót akarnak, na de mire mennek vele. Nem valami motiváló. Láng Benedek szerint

"Ha hozzájuk válok hasonlatossá, én is olyan reménytelen lúzer leszek, akit az "egészségesek" kinevetnek." - és igaza van.

Az igazi emberi értékeket olyan alakok képviselik, akikkel nem szívesen azonosul az olvasó. Fog, nyilván, de arra jut, hogy ez szívás. A Tüskevár a fiúknak felüdülés, de én például viszolygok a Fekete István-féle "környezeti neveléstől". Tőlem ez baromi távol áll, és sokkal jobban élveztem az "ajánlott" olvasmányokat, A végelen történetet, A két Lottit, az Emilt, a Tom Sawyert, Jackline Wilsonokat, a Harry Pottert, a Stanley, a szerencse fiát, Az emlékek őrét, a Pippit, a Durrelt, meg a különböző kultúrák mitológiáját.

A kötelezőek közül az az Egri csillagok meg a Kőszívű (pedig a statisztikák szerint a Kőszívűtis csak a diákok 40%-a olvassa) tetszett. Tudom, hogy a nyelvezetén fennakadnak az olvasók, de ezek viszont számomra voltak annyira izgik, hogy élvezettel olvastam őket. De ehhez baromi sokat kellett olvasnom addigra, hogy megugorjam. És olvastam is. Ahogy emlékszem: folyamatosan és mindent. Csak erre a suli pont nem volt kíváncsi. A Jókaira nyelvileg irtó nehéz. A Kőszívű amúgy kimondottan izgi, viszont vannak akkor jó novellák, meg A tengerszemű hölgy, amik szerintem könnyebbek egy kamasznak, ha már annyira akarjuk.Jókai zseniális, csak nagyon nagyon korai.

De ezen a ponton azért felvetnék egy számomra elég szembetűnő problémát, ha már kultúra formálásról, meg önazonosságról szól a tanterv. Ezek a művek veszélyesek tudnak lenni, ha nem a helyükön kezeljük a dolgokat, és én nem adnám még kiforratlan gyerekek kezébe. Például az Egy magyar nábobbanvan egy epizód (sok helyen kötelező, vagy ajánlott), amiben Kárpáthy János viccet csinál a "cigánybohócából", Vidrából. (Közben a kutyájának emberi neve van.) Mindenki iszik, dőzsöl, szerencsétlen Vidrának pedig le kell nyelnie egy élő egeret. Ez azért elég durva, és nem tudom, mit éreznék, ha roma srácként kéne a "művet elemezni". Ezek a klasszikus, kanonikus szövegek olyan társadalmi tükröt tartanak, ami mára nem érvényes, ráadásul káros is lehet. Bár, én a kortárs könyvekből is hiányolom a társadalmi hitelességet, de szerencsére
vannak kivételek. Egyesek még a közoktatásba is eljutnak. De alapvetően ezek művek sajnos "tabudöntögetőek" és "problémásak", nem úgy, mint mondjuk a nyugati gyerekirodalomban, ahol teljesen természetesnek veszik azt, ami van.

Aztán: Hol vannak a lányok?

A kötelezőkben sehol. Legalábbis olyan sehol, akivel szívesen azonosulnék, és fontos szerepe lenne. Az első karakter, ami megragadott még az általánosban Elizabeth Bennet volt a Büszkeség és Balítéletből, meg Jo a Kisasszonyokból. Na, ők jó fejek nagyon! A gimiben persze találkozunk a világirodalom szuper nőalakjaival, de addig az iskolában szó sincs ilyesmiről az irodalom óra keretében. Pedig csajok legalább vannak a kortárs magyar irodalomban.



4. Ha kötelezővé teszünk valamit, akkor azt már nem lehet élvezni.
 

Pro - Eszteranna:

Ezzel a kérdéssel az egész oktatást kérdőjelezzük meg. Az is kötelező, meg dolgozni is, ettől még lehet élvezni, amit csinálunk. Meg egy rendszert ki kell alakítani, ha egy 30-40 fős osztályban mindenki teljesen más könyvet választ, akkor nem lehet órát tartani.
 

Kontra - Zsani:

Ezzel én nem értek egyet. Lehet úgy tanítani, hogy nincsenek kötelezők, a tudás a tanár fejében van. Miért ne lehetne rendszer, hogy mindenki elhozza azt a művet, amit szeret és beszél róla? Persze számon kérni nehezebb, vagy"osztályzatot", majd ilyen-olyan bizonyítványt adni vagy nem adni. Legalábbis másképp kell akkor erről az értékelésről gondolkozni. De úgy hiszem, az osztályzatoknak nem sok köze van a valódi oktatáshoz és tudáshoz. Ha ezen múlik, ne legyen számonkérés és osztályzat, mert ezek önmagukban nem érik meg a "kötelezők" jelentette kockázatot, a nem tudott, de ötösre megírt anyagokat. Igen, ezzel az egész oktatás jelenlegi formáját kérdőjelezzük meg.

Forrás: pagony.hu /2016. szeptember 15./ — Zsani

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót